Jos lapsi ei kuulu kirkkoon, niin mitä hän tekee päiväkodissa sillä aikaa, kun muuta lapset osallistuu uskontotuokioon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saako kysyä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saako kysyä?

Vieras
Me kuulutaan kirkkoon ja olen antanut luvan, että lapseni saavat osallistua päiväkodin uskonnolliseen toimintaan. Ihan mielenkiinnosta kysyn mitä sellaiset lapset tekee, joiden vanhemmat ovat kieltäneet tämän? Riittääkö henkilökuntaa viemään yhtä tai kahta lasta eri huoneeseen siksi aikaa? Me asutaan maalla ja täällä kaikki lapset ovat suomalaisia, joten todennäköisesti ei ainakaan ole yhtään muslimia tms pk-ryhmässä toisin kuin esim jonkun kaupungin lähiön päiväkodissa voi olla montakin sellaista lasta.

Mietin tässä omien lasten päiväkotia. En tiedä olisiko siellä edes tilojen puolesta mahdollista viedä ei-uskonnollisia lapsia eri paikkaan niin, ettei ne Jeesus-joululaulut kuulu sinne.

Ei kai sitä tartte olla ulkomaalainen kieltääkseen moiset... Meillä joku 30-50% on kieltäytynyt näistä sessioista ja henkilökuntaa on aina tuntunut riittävän. Tehneet mitä milloinkin...

Askartelua, pelejä, yms. Joskus uskontokasvatukseen osallistumattomat lapset ovat ulkoilemassa yhden hoitajan kanssa sillä aikaa kun pappi tai seurakunnan lapsityöntekijä pitää pyhäkoulua muille.

Ne muslimilapset muuten osallistuvat uskontotuokioon meidän lasten päiväkodissa. Mutta ateistilapset eivät.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Ei kai sitä tartte olla ulkomaalainen kieltääkseen moiset... Meillä joku 30-50% on kieltäytynyt näistä sessioista ja henkilökuntaa on aina tuntunut riittävän. Tehneet mitä milloinkin...

Niin ei toki tarvitsekaan olla ulkomaalainen. Ei läheskään kaikki suomalaiset kuulu kirkkoon. Mutta ajattelin vaan sellaista, et jos on täysin eri uskonto, niin ehkä silloinkaan vanhemmat eivät anna laulaa Jeesus-joululauluja.

ei kuuluta kirkkoon,mutta ihan on ollut lapsi mukana kaikessa kirkossa yms.,koululaisena itse valinnut tavalliset uskontotunnit,itse sit päättää meneekö ripariin.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:
ei kuuluta kirkkoon,mutta ihan on ollut lapsi mukana kaikessa kirkossa yms.,koululaisena itse valinnut tavalliset uskontotunnit,itse sit päättää meneekö ripariin.

meillä sama. Lapset tosin vielä pieniä, mutta isompana saavat osallistua uskontotunnille ja mennä ripille jos haluavat. Eivät vielä ole pk:ssa, mutta siellä voivat osallistua kaikkeen. Joulukirkossa meinaan käydä lasten kanssa.

Tausta: täysin suomalainen perhe. Ei uskonnollista kasvatusta päiväkodissa, koulussa yms.

Lapset ovat toisessa ryhmässä tuon tuokion ajan leikkimässä. Kirkon yms. päiväkodin ulkopuolella tapahtuvan uskontokasvatuksen ajan heitä vahtii yksi hoitaja. Aiemmin näitä lapsia oli 5, nyt vain 2.

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Askartelua, pelejä, yms. Joskus uskontokasvatukseen osallistumattomat lapset ovat ulkoilemassa yhden hoitajan kanssa sillä aikaa kun pappi tai seurakunnan lapsityöntekijä pitää pyhäkoulua muille.

Ne muslimilapset muuten osallistuvat uskontotuokioon meidän lasten päiväkodissa. Mutta ateistilapset eivät.

TÄh, päiväkodissa pyhäkoulua??
Meijän lasten päiväkodissa on ollu joulukirkko ja kevätkirkko niin kuin koulussakin siinä se uskonnollisuus, en oo mitään huonoa siinä nähny pääsevät sit sinnekin kun ei ite käydä

Siis ei meillä pk:ssa ole mitään uskontoon viittaavia tuokioita ollut enään aikoihin. Joulua, pääsisäistä tms vietetään, mutta kaikki joululaulut on joko joulupukki, tonttu tms linjaa tai sitten riisuttuja versioita vanhoista lauluista eli uskonnolliset kohdat jätettu vain pois. Pääsiäinenkin on kukko ja kana tai pupulinjaa, ei uskonnosta tietoakaan. Näin ne eri kulttuurit vaikuttavat meillä, hoidon pitää soveltua kaikille ja siksi näin. Paljon on ihan suomalaisiakin jotka eivät kuulu kirkkoon tai vakaumus on kokin muu kuin perinteinen ev.lut.

Minun ryhmässä on kaksi muslimia ja yksi jota en tiedä, mutta kaikilla on lupa osallistua joulukirkkoon, jonne sitten porukalla menemme. Monesti muslimit ovat poissa hoidosta kirkollisten pyhien tienoilla, sattuu heidän pyhät samoille ajoille usein. Muslimit meillä ovat olleet kaikkein suvaitsevaisimpia omaa kristinuskoani kohtaan, suomalaiset itse jotka eivät kuulu kirkkoon tms. ovat paljon tiukempia kannoissaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
TÄh, päiväkodissa pyhäkoulua??
Meijän lasten päiväkodissa on ollu joulukirkko ja kevätkirkko niin kuin koulussakin siinä se uskonnollisuus, en oo mitään huonoa siinä nähny pääsevät sit sinnekin kun ei ite käydä

Juu, on. Tai ei oo vissiin tänä syksynä ollut, mutta aiemmin srk:n porukka kävi kerran kuussa suunnilleen.

Jouluhartaus on tänä vuonna, sinne lapset eivät mene, eivät ole muihinkaan hartauksiin tai kirkkoihin osallistuneet. Joulujuhlakin jäi väliin kun poika on vesirokossa, muuten oltaisiin menty vaikka juhla tänä vuonna tavanomaista uskonnollisempi kuulemma olikin (ja normaalistikin on aina ollut Enkeli taivaan, evankeliumi, yms). Tytöllä on joulukonsertti ensi viikolla srk-talolla, sinne mennään kyllä. Esittävät mm. kierrätysaiheisen räpin :D

Alkuperäinen kirjoittaja saako kysyä?:
Me kuulutaan kirkkoon ja olen antanut luvan, että lapseni saavat osallistua päiväkodin uskonnolliseen toimintaan. Ihan mielenkiinnosta kysyn mitä sellaiset lapset tekee, joiden vanhemmat ovat kieltäneet tämän? Riittääkö henkilökuntaa viemään yhtä tai kahta lasta eri huoneeseen siksi aikaa? Me asutaan maalla ja täällä kaikki lapset ovat suomalaisia, joten todennäköisesti ei ainakaan ole yhtään muslimia tms pk-ryhmässä toisin kuin esim jonkun kaupungin lähiön päiväkodissa voi olla montakin sellaista lasta.

Mietin tässä omien lasten päiväkotia. En tiedä olisiko siellä edes tilojen puolesta mahdollista viedä ei-uskonnollisia lapsia eri paikkaan niin, ettei ne Jeesus-joululaulut kuulu sinne.

meillä lapset ei kuulu kirkkoon mutta osallistuvat silti kaikkiin päiväkodin tilaisuuksiin, myös hengellisiin sellaisiin.

Itse oon kiertäny paljon eri päiväkoteja ku tehny keikkoja. Suurin osa on kyllä tullu tilaisuuksiin, kun ajatelleet että lapsi voi kuitenkin tutustua ja olla mukana, vaikka ei itse kirkkoon kuuluisi tai olisi eri uskontoa. Tosin en ole törmänny päiväkotiin, missä näitä uskonnollisia tilaisuuksia olis muuta ku joulukirkko tai pääsiäisen aikaan...

Meillä ei kuuluta kirkkoon mutta aina on osallistuttu ja annettu lasten osallistua jo ihan yleissivistyksen ja tunnelmankin vuoksi joulu ja pääsiäiskirkkoon.

Koulussa sitten menevät et opetukseen.

Meillä pienten ryhmä ei jaksa kävellä kirkkoon niin niiden ryhmään laitetaan ne isommat, jotka eivät uskonnollisiin tilaisuuksiin osallistu, kirkkoreissujen ajaksi. Yleensä on ollut yksi tai korkeintaan kolme niin ei ole ongelmaa eikä kenenkään aikuisen tarvitse jäädä reissulta. Siellä kun tarvitaan joka silmäparia. Kerran kun pienten ryhmässä oli yksi sairaana niin laitettiin yksi opiskelija isomman mukaan pienten puolelle.

Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Itse oon kiertäny paljon eri päiväkoteja ku tehny keikkoja. Suurin osa on kyllä tullu tilaisuuksiin, kun ajatelleet että lapsi voi kuitenkin tutustua ja olla mukana, vaikka ei itse kirkkoon kuuluisi tai olisi eri uskontoa. Tosin en ole törmänny päiväkotiin, missä näitä uskonnollisia tilaisuuksia olis muuta ku joulukirkko tai pääsiäisen aikaan...
Tervetuloa vain kuntaan, jossa VÄHINTÄÄN kerran kuussa on srk:n työntekijä pitämässä tilaisuutta pk:lla. Joulun ja pääsiäisen tienoilla pari kertaa.

Koululta he käyvät kirkossa kerran lukukaudessa eli kerran syksyllä ja kerran keväällä. Ja näiden lisäksi vielä 1-2x lukukaudessa käydään kirkolla veisuutuokiossa veisaamassa virsiä. Ja jotta ei tulisi luuloa pikkukoulusta, niin tässä kunnan peruskoulussa on noin 600 oppilasta luokilla 0-6. Pelkästään oman tyttöni luokalta noin 30 % oppilaista EI osallistu noihin tilaisuuksiin.

Esikoinen piirteli yms. sillä aikaa kun muut piti pyhäkoulutuokiota. Tää oli kerran viikossa tunnin tai kaks.

Mulla ei ole mitään joulukirkkoja tms vastaan, mutta tää oli pieni ryhmis jossa yks uskovainen hoitaja halus hoitaa lasten uskontokasvatusta. Sanoin ettei meidän kohdalla tarvitse asiasta huolehtia.

Isommassa päiväkodissa onneks ollaan "uskonnottomia" joulu- ja pääsiäiskirkkoa lukuunottamatta.

Alkuperäinen kirjoittaja auryn:
Esikoinen piirteli yms. sillä aikaa kun muut piti pyhäkoulutuokiota. Tää oli kerran viikossa tunnin tai kaks.

Mulla ei ole mitään joulukirkkoja tms vastaan, mutta tää oli pieni ryhmis jossa yks uskovainen hoitaja halus hoitaa lasten uskontokasvatusta. Sanoin ettei meidän kohdalla tarvitse asiasta huolehtia.

Isommassa päiväkodissa onneks ollaan "uskonnottomia" joulu- ja pääsiäiskirkkoa lukuunottamatta.

meidän lasten isossa päiväkodissa on kerran kuukaudessa pikkukirkko ja muutenkin siellä pidetään paljon kristinuskoa esillä.

Päiväkodissa tulisi olla myös uskonto kasvatusta, valitettavasti monissa paikoissa se jää usein siihen joulukirkkoon, kun ollaan vähän varpaillaan vanhempien kanssa että miten suhtautuvat eikä kukaan opettajistakaan osaa sitä välttämättä toteuttaa. Kuten varhaiskasvatus suunnitelmassakin sanotaan, niin jokaisella lapsella tulisi kuitenkin olla oikeus saada sitä omaan katsomukseensa sopivaa uskontokasvatusta oli se sitten ev.lut, islam tai et. Ja kyllä mun kokemuksen mukaan muslimit ovat tarkkoja siitä etteivät lapset saa osallistua kristinuskoa käsitteleviin tapahtumiin. Yhdessä koulussa vanhemmat jopa nousivat kapinaan kun islamia opetettiin suomen kielellä.

Uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio
Uskonnollis-katsomuksellisen orientaation ytimen muodosta-
vat uskonnolliset, hengelliset ja henkiset asiat ja ilmiöt. Lapsen
oman uskonnon tai katsomuksen perinteeseen sekä tapoihin ja
käytäntöihin perehdytään. Lapselle tarjotaan mahdollisuus hil-
jaisuuteen ja ihmettelyyn, kyselemiseen ja pohdintaan. Lapsen
herkkyyttä ja kykyä ymmärtää sanatonta ja symbolista kunni-
oitetaan, tuetaan ja vahvistetaan. Lapsia lähellä olevien erilais-
ten uskontojen ja katsomusten tapoihin tutustutaan. Lapsen
varhaiskasvatussuunnitelmassa sovitaan vanhempien kanssa
uskonnollis-katsomuksellisen orientaation lapsikohtaisesta si-
sällöstä. (Vasu: Varhaiskasvatussuunnitelman perusteet, 2005)

Eihän kukaan ulkopuolinen voi tietää minun vakaumuksestani yhtään mitään. Saati, että lapsille voitaisiin antaa tunnustuksetonta elämänkatsomuksellista tietoa. Siksi on parempi jättää nämä asiat kodin vastuulle.

Päiväkoti-ikäisille sanoin jyrkän ein mitä tulee uskonto-opetukseen tarhassa. Riitti se ensimmäinen kerta, kun esikoinen (4v) tuli pääsiäiskirkosta ihan paniikin vallassa; hänelle ristiinnaulitseminen näyttäytyi murhana silmien edessä. Kuopus oli eilen eskarin mukana joulukirkossa ja pääsiäisenä hänen koulussaan siunataan virpomaoksat. Esikoinenkin laulaa uskonnollisia lauluja joulujuhlassa. Ei siinä mitään, niin kauan kuin itse tiedetään missä mennään.

Leikki-ikäiset ovat vaikutuksille alttiita ja ottavat kaiken kirjaimellisesti. Yleissivistävistä tuokioista voidaan puhua vasta kouluiässä. Olen ollut erittäin tyytyväinen elämänkatsomustiedon opetukseen - ovat puhuneet ihmisoikeuksista paljonkin tänä syksynä. Uskonto saisi jäädä vaikka kokonaan kodin vastuulle ja siirtää jokin etiikan kaltainen oppiaine kaikille pakolliseksi.

En pidä hyvänä, että jokainen eri tavoin ajatteleva ryhmä lokeroidaan omaksi palasekseen, erilleen muista. Jos luokassa kävisivät keskustelua niin muslimi-, juutalais-, kristinuskoisen kuin vapaa-ajattelijaperheenkin lapset, voisivat he huomata sen, missä he ovat samanlaisia. Lokerointi johtaa vastakkaisajatteluun. Myöskin, tämä takaisi kaikille lapsille altistusta muihin katsomuksiin, kun niihin kuitenkin vielä törmää myöhemmin elämässä. Kouluikäisellä alkaa olla jo keinoja suodattaa tietoa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja minna:
Tervetuloa vain kuntaan, jossa VÄHINTÄÄN kerran kuussa on srk:n työntekijä pitämässä tilaisuutta pk:lla. Joulun ja pääsiäisen tienoilla pari kertaa.

Koululta he käyvät kirkossa kerran lukukaudessa eli kerran syksyllä ja kerran keväällä. Ja näiden lisäksi vielä 1-2x lukukaudessa käydään kirkolla veisuutuokiossa veisaamassa virsiä. Ja jotta ei tulisi luuloa pikkukoulusta, niin tässä kunnan peruskoulussa on noin 600 oppilasta luokilla 0-6. Pelkästään oman tyttöni luokalta noin 30 % oppilaista EI osallistu noihin tilaisuuksiin.

Toi kuulostaa aika epäilyttävältä. Ellei sitten kyseessä ole seurakunnan ylläpitävä lläpitämiä kouluja, eikä päiväkoti.
Joissain päiväkodeissa ja kouluissa luetaan mm ruokarukoikset, jotka eivät millään tapaa kuulu opetukseen.

Yhteistyössä