Jos lapset jo yli 3 v ja haluaa olla kotona, voiko tehdä vain osa-aikatyötä muutaman tunnin viikossa ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Taloudellisesti pärjätään muutaman sadan euron tuloillani, koska miehen ansiot sen verran suuremmat. Minä haluaisin olla lasten kanssa enemmän kotona vielä kun he ovat pieniä.

[QUOTE="hää";25011318]Siis miksi ei voisi?[/QUOTE]

Ajattelin vain että onko työkkärillä jokin juttu, jos heillä olisi kokoaikaista työtä tarjolla ja minä en sitä haluaisikaan vaan haluan tehdä töitä vain muutaman tunnin viikossa ? Voiko siitä tulla jotain sanktioita ? En tiedä..

Tottakai voit olla. Kuka sinut töihin pakottaisi, jos taloudellista tarvetta työhönmenolle ei ole. Kannattaa kuitenkin miettiä kuinka monta vuotta haluat työelämästäsi hukata - kotona olosta ei kartu eläke ja toisaalta, kuinka kauan haluat olla miehesi vasalli?

Meillä minä teen 20 tuntista työviikkoa, mutta en ole työkkärin kirjoilla. Meillä lapsi vain kaksi päivää viikossa pk:ssa. Ei se työkkärille kuulu, miten monta tuntia teen töitä viikossa, kun en ole edes kirjoilla sinne.

Suomi on vapaa maa ja täällä ei ole pakko tehdä mitään töitä jos ei huvita. Osa-aikatyö on loistava tapa yhdistää perhe ja työnteko. Itse teen 3-7h päiviä ja just sen verran niitä kun huvittaa. Voin milloin vaan pitää vapaapäivän jos tuntuu siltä.

Suomi on vapaa maa ja täällä ei ole pakko tehdä mitään töitä jos ei huvita. Osa-aikatyö on loistava tapa yhdistää perhe ja työnteko. Itse teen 3-7h päiviä ja just sen verran niitä kun huvittaa. Voin milloin vaan pitää vapaapäivän jos tuntuu siltä.

Niin, töitä ei ole pakko tehdä. Ainahan sitä voi heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi tuottamatta itse mitään. Mikäs sen mukavampaa kuin pohjoismainen hyvinvointivaltio!

Niin, töitä ei ole pakko tehdä. Ainahan sitä voi heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi tuottamatta itse mitään. Mikäs sen mukavampaa kuin pohjoismainen hyvinvointivaltio!

Tarkoitin lähinnä sitä, että ihminen saa itse valita tekeekö töitä ja kuinka paljon. Mikään laki ei velvoita menemään töihin.

Se on sitten ihan eri keskustelu, että pitäisikö lorvailusta maksaa vai ei, ja kuinka paljon. Tunnen useita ihmisiä jotka eivät ole töissä, mutta eivät kuitenkaan elä verovaroilla. Useilla on reippaasti pääomatuloja, toiset elävät puolisoittensa palkalla. Tässä keskustelussa ei ollut kyse siitä, että onko yhteiskunnan tukien varassa lorvailu jees vai ei, tässä oli kyse siitä, että onko pakko tehdä töitä.

Siihen vastaus on, että ei, ei ole pakko jos ei halua. Mikään laki ei pakota tekemään töitä tiettyä tuntimäärää viikossa.

Tarkoitin lähinnä sitä, että ihminen saa itse valita tekeekö töitä ja kuinka paljon. Mikään laki ei velvoita menemään töihin.

Se on sitten ihan eri keskustelu, että pitäisikö lorvailusta maksaa vai ei, ja kuinka paljon. Tunnen useita ihmisiä jotka eivät ole töissä, mutta eivät kuitenkaan elä verovaroilla. Useilla on reippaasti pääomatuloja, toiset elävät puolisoittensa palkalla. Tässä keskustelussa ei ollut kyse siitä, että onko yhteiskunnan tukien varassa lorvailu jees vai ei, tässä oli kyse siitä, että onko pakko tehdä töitä.

Siihen vastaus on, että ei, ei ole pakko jos ei halua. Mikään laki ei pakota tekemään töitä tiettyä tuntimäärää viikossa.

Meinaat, että nämä pääoma- ja puolisoittensa tuloilla elelevät eivät maksaisi mitään yhteiskunnalle? Mikäli nauttii yhteiskunnan verovaroilla kustannettavista eduista, tulee minun mielestäni myös osallistua tavalla tai toisella, kykyjensä mukaan yhteisen veropotin kasvattamiseen.

Meinaat, että nämä pääoma- ja puolisoittensa tuloilla elelevät eivät maksaisi mitään yhteiskunnalle? Mikäli nauttii yhteiskunnan verovaroilla kustannettavista eduista, tulee minun mielestäni myös osallistua tavalla tai toisella, kykyjensä mukaan yhteisen veropotin kasvattamiseen.

No tuota pääomatulot ovat ihan verotettavaa tuloa... Ja jos on osallistunut jo vuosikausia ja maksanut jo ns omansa pois, niin saa minusta hyvällä omalla tunnolla lorvailla vaikka puolisonsa rahoilla. Nämä minun tuntemani ihmiset tekevät kuitenkin yleensä jotain hyödyllistä, vaikkei se tuottavaa työtä tai ansiotyötä olisikaan. Yksi huolehtii ikääntyneistä vanhemmistaan (ja sairasti muuten itse juuri syövän, nyt ei tarvinnut yhteiskunnan maksella sairauspäivärahoja... Eikä juuri lääkärilaskujakaan kun suurin osa on hoidatettu yksityisellä), toinen hoitaa lapsenlapsiaan ja kolmannella on tehtävä niin edustusvaimona kuin myös omien lastensa kasvattajana. Usein he osallistuvat järjestötyöhön aktiivisemmin kuin työssäkäyvät, koska heillä on enemmän aikaa ja energiaa.

Ansiotyö on yksi tapa olla hyödyllinen, mutta ei se mun mielestä ole ainoa tapa :) Ennen palveluyhteiskuntaa oli moni ihminen virallisesti työelämän ulkopuolella, sillä sen sijaan, että rahaa ja resursseja kierrätettiin valtion kassan kautta, osallistuivat kaikenikäiset ja -kokoiset kykyjensä mukaan uusintamistöihin. Jonkun pitää laittaa ruokaa, pestä pyykkiä, hoitaa lapsia, vanhuksia ja sairaita. Eikä kaikkea ole tehokasta kierrättää ensiksi verokassan kautta.

No tuota pääomatulot ovat ihan verotettavaa tuloa... Ja jos on osallistunut jo vuosikausia ja maksanut jo ns omansa pois, niin saa minusta hyvällä omalla tunnolla lorvailla vaikka puolisonsa rahoilla. Nämä minun tuntemani ihmiset tekevät kuitenkin yleensä jotain hyödyllistä, vaikkei se tuottavaa työtä tai ansiotyötä olisikaan. Yksi huolehtii ikääntyneistä vanhemmistaan (ja sairasti muuten itse juuri syövän, nyt ei tarvinnut yhteiskunnan maksella sairauspäivärahoja... Eikä juuri lääkärilaskujakaan kun suurin osa on hoidatettu yksityisellä), toinen hoitaa lapsenlapsiaan ja kolmannella on tehtävä niin edustusvaimona kuin myös omien lastensa kasvattajana. Usein he osallistuvat järjestötyöhön aktiivisemmin kuin työssäkäyvät, koska heillä on enemmän aikaa ja energiaa.

menee täysin ot, mutta tuo on kyllä väärä käsitys etteikö yksityset lääkäriasemakäynnit maksaisi yhteiskunnalle mitään... Kelakorvausten myötä maksajaksi päätyvät myös veronmaksajat. Jos nyt ihan ilman yhteiskunnan panosa tahtoo olla, pitäisi olla hakematta kelakorvauksia lääkkeistään, tutkimuksista ja hoidoistaan ;)

Ja ap:n kysymykseen: ei ole pakko mennä töihin, jos et ole työkkärin asiakkaana.

Kyllähän esim. työttömyyskorvauksista menee veroa. Itse olen kotona kahden yli 3v kanssa. Mieheni on erittäin tyytyväinen koska tekee raskasta vuorotyötä. Ja ei meillä ole mitään ongelmaa että mies on pääelättäjä. Olen antanut oman panokseni tähän hommaan. Hoitomaksuja ei ole joten kunta säästää siinä. Jos sairastun tai tarvitsen lääkäriä menen yksityiselle. En siis käytä julkisia palveluita. Elämä on lyhyt, lapset hetken pieniä joten muutama vuosi ei tunnu missään enkä pode huonoa omaatuntoa veropotin kasvattamisesta.

[QUOTE="vieras";25011323]Ajattelin vain että onko työkkärillä jokin juttu, jos heillä olisi kokoaikaista työtä tarjolla ja minä en sitä haluaisikaan vaan haluan tehdä töitä vain muutaman tunnin viikossa ? Voiko siitä tulla jotain sanktioita ? En tiedä..[/QUOTE]

Tarkoitat siis sitä että nostat työttömyyskorvausta ositeltuna ja haluat tehdä töitä vain osa-aikaisesti.

Kyllä työkkärillä tähän on sanottavaa. Mutta jos taas ajattelet muuten vain tehdä osa-aikaisesti nostamatta työttömyyskorvausta kun teillä kerran on varaa sinun toimia näin niin eihän siihen kenelläkään ole mitään sanomista.

Tyttömyyskorvaukseen et ole siis oikeutettu jos et ole työmarkkinoiden käytettävissä

No, jos se sinusta on ok, niin mikä jottei. Minä en voisi kuvitellakaan eläväni miehen rahoilla vuottakaan.

Ihanan ylimielinen asenne :) Meillä kaikki rahat on yhteisiä kun perhe ollaan. Kyllä, on olleet myös silloin kun tienasin enemmän. Ja on kaikkien etu että teen osa-aikatöitä.
Aapeelle vastaukseksi että olen tehnyt osa-aikatöitä jo pari vuotta eikä ole aikomustakaan mennä kokopäivätyöhön. Työkkärissä käyn pari kertaa vuodessa, eipä ole mitään sanomista tullut :D Soviteltua päivärahaa nostan suunnilleen joka toinen kuukausi.

Olen itse kotona lasten kanssa, ja tarkoitus on olla siihen asti kun pieninkin menee kouluun. Musta on TÄYSIN moraalitonta nostaa työttömyyskorvausta jos ei aio mennä töihin jos niitä on tarjolla. Osa-aikatyöllä voi saada lisätuloja, mutta ei niitä tehdäkseen tarvii olla työkkärissä kirjoilla.

Minä tuossa tilanteessa lähdin opiskelemaan monimuotona ja nautin ansiosidonnaisen ja kulukorvauksen verran tuloja joka kuukausi. Koulussa olen to-la kerran kuussa. Muu aika on kotona tehtävää opiskelua. Oikeasti minulle jää nyt paljon enemmän kuin mitä jäisi palkasta, oli pitkä työmatka.

[QUOTE="vieras";25011803]Olen itse kotona lasten kanssa, ja tarkoitus on olla siihen asti kun pieninkin menee kouluun. Musta on TÄYSIN moraalitonta nostaa työttömyyskorvausta jos ei aio mennä töihin jos niitä on tarjolla. Osa-aikatyöllä voi saada lisätuloja, mutta ei niitä tehdäkseen tarvii olla työkkärissä kirjoilla.[/QUOTE]

Tarvii jos ei tule tarpeeksi tunteja/tuloja. Minä nostan työkkäristä soviteltua tarpeen mukaan enkä pode pätkääkään huonoa omaa tuntoa. En siis hae kokopäivätyötä eikä ole tarkoitus hakeakaan.

Mun mielestä on moraalitonta olla työkkärissä kirjoilla kun ei ole aikomustakaan mennä töihin :(
Jos tekee osapäivätöitä omasta tahdosta niin ei ole oikeutettu tukiin .
Ei ihme että valtion pitää ottaaa velkaa lisää .... kun toiset loisii :(

[QUOTE="mie";25011876]Mun mielestä on moraalitonta olla työkkärissä kirjoilla kun ei ole aikomustakaan mennä töihin :(
Jos tekee osapäivätöitä omasta tahdosta niin ei ole oikeutettu tukiin .
Ei ihme että valtion pitää ottaaa velkaa lisää .... kun toiset loisii :([/QUOTE]

Juu, kyllä näin on :( Minäkin olen sellainen loinen että opiskeluajat tein pirusti töitä, hoitovapaalla tein viikonloppuna töitä, tällä hetkellä voisin vaan maata kotona ja saisin saman rahan kuin osa-aikatöissä mutta loinen kun olen teen niitä osa-aikatöitä. :(

tietysti ja itse teen noin myös.

minulla sanelee oma lapsuuteni ja itseasiassa koko elämä miksi olen päätynyt tuohon ratkaisuun.

olen kohta 30-vuotta ja edelleenkin odotan vain sitä hetkeä kun äitini voisi olla hetken kanssani ilman kiirettä ja vastailuja työpuheluihini. odotin kuin kuuta nousevaa, että äitini jäisi vuoden päästä eläkkeelle niinkuin oli tarkoitus, mutta päättikin kuitenkin vielä jatkaa vuoden päästäkin...

olen kokenut, että minulla ei ole ollut äitiä kun äiti on elänyt työlleen, ei lapselleen.

tällähetkellä mietin vain, että minulle on ihan sama onko minulla tulevaisuudessa eläkettä ollenkaan, pienesti sitä nyttenkin elellään.

sen vain haluan, että lapsillani on äiti.

enkä tietysti tarkoita, että jos käy töissä, ei lapsilla ole äitiä. minä olen kertakaikkiaan halunnut valita tän toisen ääripään itselleni.

Moraalitonta olla työkkärin kirjoilla, vaikka ei aijokkaan mennä töihin.

Haistakaa jeesustelijat nyt kukkanen!

Monelle perheelle se on ainoa vaihtoehto jotenkin selvitä taloudellisesti kun lapsi on liian pieni hoitoon. Kotihoidentuella tuskin teidänkään mielestä kukaan pärjää, oikeasti?
Tähän asiaan on ajettu muutosta, viimeviikolla on jätetty adressi ja muistaakseni perussuomalaisilta se vietiinkin eteenpäin. Asiana se, että kotihoidontuki nostettaisiin työttömyyspäivärahan kokoiseksi. Ja kotihoidontuki on määräaikainen tuki, toisin kun työttömyystuki. Tiedän ihmisiä, jotka on ollut loputtoman kauan työttömyyspäivärahalla, pari kolme vuotta per lapsi ei ole samanlainen menoerä kuitenkaan.

Kaikilla perheillä ei ole mahdollista vuorotella töissäkäynnissä : äiti aamupäivän töissä, isä yön töissä. Sellainen olisikin ihanteellinen tilanne, jos se olisi mahdollista.

Ja systeemi kotihoidontuki ja työttömyyspäiväraha on todella epätasa-arvoista vakituisen työpaikan omaaville perheille: on pakko mennä töihin, kun raha ei muuten riitä ja tänäpäivänä ei edes lapsen vuoksi moni voi irtisanoutua, jotta jäisi paremalla rahalla, työttömyyspäivärahalla kotiin lasta hoitamaan. Sanomattakin on selvää, että, anteeksi nyt vaan (ja olen itsekkin ollut) sossuäideillä pullat on hyvin uunissa ja kermaakin voi saada päälle.

Osa-aika työ on joskus parempi vaihtoehto ja vaikka kuinka panetellaan, ei oikeasti kukaan herroiksi elä minkään tuen varassa täällä. Ja kaikki kai ymmärtää senkin, että jos on normaalit menot ihmisellä, aika kovaa elämää saa elää jos on esimerkiksi kokopäiväisenä alle 1500e/kk nettopalkalla. Toiset tienaa tuon verran kuitenkin osa-aikaisena.
Sanokaa, että se on oma valinta, tehdä niin pienipalkkaisia töitä. Onhan se, mutta kukas vittu siivoaa ne paikat missä te käytte, kuka siivoaa rappukäytävänne? Ja kun kaikki maksaa, mm. siivous kilpailutetaan loppuun ja se on niin halvalla myytävä, ettei ole edes mahollista palkkoja nostaa. Erittäin paljon voittoa tekevät yrityksetkin ottaa sen kaikkein pienimmän tarjouksen ja takaavat sen, että toislla ne palkat todella ryömii köyhyysrajan alapuolella.

AP:lle Tottakai voit tehdä osa-aikatöitä ja se onkin paras tapa palata työelämään ja lapsille ystävällistä. Me emme tarvitse tuonne työmaillemme yhtään enempää lapsia, joiden vahemmilla ei ole ollut työssäkäynnin lomassa tarpeeksi aikaa lapsilleen. Nekun käyttäytyy vähän eritavalla, kun tietäävät ettei mutsi ja faija ees kerkee vastaa puhelimeen duunissa..
Ja kotihoidontuen aikanakin voit tehdä, kun lasten hoito järjestyy siellä kotona, vaikka isän toimesta. Lisiin voi vaikuttaa, mutta yleensä vaikka kerran viikossa 8h on enemmän kuin se kotihoidontuen lisä..

Yhteistyössä