Jos lapsen toinen korva on lähes kuuro..

  • Viestiketjun aloittaja pelokas
  • Ensimmäinen viesti
pelokas
3-v lapsellamme mitattiin neuvolassa kuulo. Toinen korva ei kuullut juuri lainkaan. Korva oli terve, ei tulehdusta tai vaikkua tms. Saatiin lähete sairaalaan lisätutkimuksiin. Onko tietoa tällaisesta viasta lapsella? Kokemuksia?
 
Kaisa
mutta sen voin sanoa että vaikka (lähes) kuuro olisikin, se ei lastasi tule haittaamaan millään tavalla. Joihinkin ammatteihin pääsy varmasti estyy, mutta tuskin moniin. Oppimiseen tai mihinkään muuhun asia ei vaikuta.

T: aikuisiällä kuulon toisesta korvasta menettänyt
 
pelokas
voiko vaikuttaa esim ryhmätilanteissa? Kun silloin tuntuu että lapsi on välillä ihan pihalla siitä mitä puhutaan ja mitä tehdään? Ja piilosta ei osaa leikkiä äänimerkkien kanssa, kun juoksee aina kuin päätön kana.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
mutta sen voin sanoa että vaikka (lähes) kuuro olisikin, se ei lastasi tule haittaamaan millään tavalla. Joihinkin ammatteihin pääsy varmasti estyy, mutta tuskin moniin. Oppimiseen tai mihinkään muuhun asia ei vaikuta.

T: aikuisiällä kuulon toisesta korvasta menettänyt
No jos noin pienenä on noin voi se vaikuttaa puheen kehitykseen?
 
vieras
minulla ittelläni on toinen korva lähes kuuro. tosin siis kuulen sellaset toosi korkeet ja matalat äänet just ja just.
mun kohdal ei koskaan selvinny mikä perimmäinen syy on, koskaan ei kuitenkaan mitää kuulolaitetta oo ehdotettu, toinen korva kompensoi kuuloa hiukan, eli toisessa koravassa on pikkuisen parempi kuulo kuin normaalisti.

hyvin oon pärjänny elämäs.
tosin en kuule miltä suunnalta äänet tulee. esim. olin surkea pienenä piilossa jos muut huuteli että 'täällä ollaan' piiloistaan.
myös jos on vähänki tausta melua tms. niin en kuule normaalista puheesta paljoa mittään ..ja kans muuta tällaista pieniä juttuja kuulemiseen liittyen
 
pelokas
siis luureilla. Eri taajuuksilla ja eri voimakkuuksilla. Vasemmasta korvasta oli kaikilla taajuuksilla kuulokynnys suunnilleen 60-65dB, kun oikealla korvalla se oli 5-10dB.
 
Kaisa
Ei vaikuta puheen kehitykseen koska yhdellä korvalla kuulee aivan yhtä selvästi äänet sun muut kuin kahdellakin. Isoissa ryhmissä joutuu keskittymään siihen ketä puhuu, siinä voi olla vaikeuksia. Se on totta. Varsinkin lapsella joka tajua sitä asiaa että vain yhtä pitää kuunnella.

Piilosta ei varmaan osaa äänimerkkien kanssa leikkiä koska ei hahmota mistä ääni tulee. Mä välillä juoksen pitkin kämppää kun puhelin soi jos en muista missä se on.

Mutta siis, yllättävän vähän toisen korvan kuulon menetys elämään vaikuttaa.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
minulla ittelläni on toinen korva lähes kuuro. tosin siis kuulen sellaset toosi korkeet ja matalat äänet just ja just.
mun kohdal ei koskaan selvinny mikä perimmäinen syy on, koskaan ei kuitenkaan mitää kuulolaitetta oo ehdotettu, toinen korva kompensoi kuuloa hiukan, eli toisessa koravassa on pikkuisen parempi kuulo kuin normaalisti.

hyvin oon pärjänny elämäs.
tosin en kuule miltä suunnalta äänet tulee. esim. olin surkea pienenä piilossa jos muut huuteli että 'täällä ollaan' piiloistaan.
myös jos on vähänki tausta melua tms. niin en kuule normaalista puheesta paljoa mittään ..ja kans muuta tällaista pieniä juttuja kuulemiseen liittyen
nii juu, ja mulla syntymävika,, ihan neuvolassa huomattii jo olevan, kun en helistimen ääneen reagoinu oikein jne.
eikä oo kehitystä millään lailla hidastanu tms.
nyt oon parikymppinen
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kaisa:
Ei vaikuta puheen kehitykseen koska yhdellä korvalla kuulee aivan yhtä selvästi äänet sun muut kuin kahdellakin. Isoissa ryhmissä joutuu keskittymään siihen ketä puhuu, siinä voi olla vaikeuksia. Se on totta. Varsinkin lapsella joka tajua sitä asiaa että vain yhtä pitää kuunnella.

Piilosta ei varmaan osaa äänimerkkien kanssa leikkiä koska ei hahmota mistä ääni tulee. Mä välillä juoksen pitkin kämppää kun puhelin soi jos en muista missä se on.

Mutta siis, yllättävän vähän toisen korvan kuulon menetys elämään vaikuttaa.
No ei varmaan ihan sama asia mutta puhter. mielestä se vaikuttaa jos on usein korvatulehduksia kun ei kuule kunnolla oli se sitten vain yhdestä korvasta kyse.

Toki ei välttämättä mutta siis voi joillakin vaikuttaa tuo. muoks
 
puuuh
nooh voihan olla et on ollu syntymästä asti tai sitten joku sairaus jättänyt jälkitaudin. Hyin pärjää ilmankin, mut hyvähän se on tutkia jos on jotain mihin voivaikuttaa.
Voi hyvinkin vaikutta aryhmä tilanteisiin, nimenomaan tuo äänten paikallistaminen on todella vaikeaa jos ei näe mistä ääni tulee.
nim. ei tietoa miksi toinen korva kuuro, ollut lapsesta asti ja hyvin pärjännyt
 
vieras
Mulla korvatulehdusbakteerit heikenti pienenä kuuloa huomattavasti toisesta korvasta. Korvalääkäri selitti, että jotkut niistä bakteereista on sellasia pahalaatuisia, että tuhoavat jotain, en muista enää mitä. Olen kuitenkin tullut aina hyvin toimeen ilman kuulolaitetta ja pienestä asti aloin automaattisesti esim. istumaan aina kaverin kanssa niin, että paremmin kuuleva korva jäi kaverin puolelle. Eli useimmat ei ole ikinä edes tajunneet, etten juuri kuule toisella korvalla.
 
Mun mies on toisesta korvasta kuuro ei se ilmenee arjessa niin että hänen täytyy säilyttää kännykkää tietyssä paikassa, tai ei sen soidessa hahmota heti mistä suunnasta ääni kuulee vaan saattaa kulkea äänen ohi toiseen huoneeseen. Ja isommassa tilassa esim. ravintolassa saattaa joutua kysymään uudestaan että mitä sanoit. Mutta hyvin on pärjännyt.
 
vieras
Kyllä se voi vaikuttaa lapsen puheen kehitykseen ja oppimiseen, jos toinen korva kuulee huonosti tai ei lainkaan. Tällainen voi johtua esim. useista korvatulehduksista, voi olla synnynnäistäkin. Luin juuri netistä tietoa kuulon hahmottamisesta ja sieltä tuli vastaan tällaista tietoa. Eli kuten edellä joku kuvasikin, kuulon suuntaaminen ja kuulon hahmottaminen hälinän keskeltä voi olla vaikeaa. Meillä on lapsella puheen viivästymä ja kuulon hahmoittamisen vaikeus, mutta kuuloaisti on silti normaali näillä näkymin ja kumpikaan korva ei lateralisoi, korvat kuulevat samalla tavalla. Jos lapselat ei löydy testeissä muita vaikeuksia, niin kehitys todennäköisesti etenee normaalisti.
 
mulla syntymästä toinen korva lähes kuuro. se huomattiin vasta ensimmäisellä tai toisella luokalla koulussa. itse olin jo aikasemmin ihmetellyt että miksi en voi vaihtaa luuria toiseen korvaan, niinkuin kaverini teki. mutta en ikinä tajunnut että miksi. hakeuduin automaattisesti ihmisten sille puolelle jolla paremmin kuuleva korva. muuten ei oikee mitää m uistikuvaa että olisi ollut haitaksi. sain sitten itse päättää että haluanko että sitä leikataan. ja venytin sitä usealla vuodella kun pelkäsin operaatiota. leikkauksessa oli 50/50 mahikset että palautuu kuulo, taikka sitten menee kokonaan pois. kun eivät tienneet mitä tuleman pitää.
leikkaus tehtiin muutama päivä terrori iskujen jälkeen ja sieltä paljastui että kuuloluiden välissä oleva jänne oli luutunut, että eivät päässeet liikkumaan vapaasti. sen ne vaan poistivat ja kuulo koheni huomattavasti.
 
j
Toispuoleinen kuulonalenema ei vaikuta puheenkehitykseen käytännössä mitenkään. Suuntakuulo on huonompi ja hälyssä kuuleminen vaikeutunut, ryhmässä kannattaa sijoittua lähelle puhujaa ja parempi korva puhujaan päin. Näillä keinoin pitäisi elämässä pärjätä hyvin, kuulokojetta ei juuri koskaan tarvita. Kuulovian syy kannattaa selvittää, osa niistä voidaan hoitaa. Neuvolan huonokuuloisuusepäily on vasta epäily, usein kuulo on normaali jatkotutkimuksissa näin pienellä lapsella.
 
MA
äläkä kuuntele näitä oman kokemuksen tai naapurin kertoman yleistäjiä, jotka levittävät vain vääriä tietoja ja omia asenteitaan totuuksina syvällä rintaäänellä. Näyttää olevan joka kommentissa jotain väärää tietoa. Ei omakohtainen asiantuntijuus paljon auta jos ei ole ottanut selvää kokonaisuuksista ja tieteellisistä tutkimuksista. Odota sairaalan kutsua rauhassa ja kuuntele asiantuntijoita, joilla on tietoa.
 
Maarit
Itselläni syntymästä asti ollut oikea korva kuuro. Vanhemmat huomasivat tämän joskus kun olin pieni, kun metsässä ollessa olin jäänyt yksin ja huusin että missä kaikki on, en osannut suunnistaa ääntä kohti, vaan pyörin paikallani hämmentyneenä.
Korvaa ei ole tutkittu enempää lapsuuden jälkeen, olen nyt kohta 22 vuotias ja nyt olen huomannut ongelman johon aijon hakea apua. Itseäni ei siis haittaa niinkään se että pitää keskittyä tarkemmin kun muut puhuvat tai että ei puhelin löydy, kun soi jossain, mutta pahin on, kun en kuule oman ääneni korottumista ja saan jatkuvasti kuulla siitä että huudan. Se tuntuu todella pahalta, koska puoliso ei tunnu millään uskovan sen johtuvan siitä ja että selittelen huutoani tällä...
Onko muita jolla ollut sama ongelma? Voisiko joku kertoa enemmän siitä leikkauksesta? Jolain parantanut kuulon? Entä kuinka tasapainon käy, vaikuttaako siihen?
 

Yhteistyössä