JOS kolmevuotias EI puhu..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja alkuperäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

alkuperäinen

Vieras
Tuntuu niin voimattomalta...
Meillä on siis kolmas laps, joka täytti nyt kolme. Kaks aiempaa lasta on puhu jo yks vuotiaana ja siitä eteenpän nopeesti.. mut nyt tuntuu, että kaikki ei täsmää. Motorisesti tää kolmas (poika) on erittäin lahjakas... Mutta sanoja ei tule sitten juuri kun 5-6 sanaa...ymmärtää kaiken kuitenkin, mutta mennäänkö me enää normaalirajoissa. Neuvolasta ne suositteli mahd. puheterapiaa vasta syksyllä(elokuu), mutta sitte taas luin iltalehestä että pitäis kaikki katsoa ja tarkastaa aikasemmin...kokemuksia?

Kyllä varmaan kannattaisi kysellä maksusitoumusta neuvolasta. Mun käsittääkseni puheterapiaan on aikamoiset jonot. Ainakin meilläpäin, mahtaako olla aika yleistä...? Mä tilasin viime vuonna touko-kesäkuun vaihteessa ajan ja sanottiin, että vuoden jonotusaika on lyhentynyt 6-8 kuukauteen. Vieläkään ei ole kuulunut mitään ja marraskuussa sanottiin, että 30 lasta vielä jonossa edellä. Saisit edes maksusitoumuksen saatuasi tilata ajan ja jonotella. Mun henkilökohtainen mielipide, että turha syksyyn odotella. Eihän se haittaa, jos puhe löytyy itsekseen aiemmin, saahan ajan peruttua, mutta jos kuitenkin on tarvetta niin olisi nopeammin mahdollinen apu saatavilla.

Pyydät neuvolaa nyt laittamaan lähetteen sinne puheterapeutille, pääsette edes sinne jonoon. Voi hyvinkin käydä, että on loppukesä, että saatte ilmoituksen, että oletta vuoden puheterapiajonossa, mutta voitte ottaa yhteyttä puhelinaikana, jos teitä huolestuttaa enemmän.

Täällä ainakaan ei saa maksusitoutumusta puheterapeutille ennen kunnallisen puolen puheterapeutin diagnoosia ja yksityiseen puheterapiaankin on pitkät jonot. Meillä on vuosia käyty yksityisellä terapeutilla alkuun kunnan, sittemmin kelan maksamana. Ja kunnaliselle puheterapeutillekin pääsin melkein samantien kuin olin soittanut, katsoi meidän olevan niin kiireinen tapaus. Meillä oli silloin soittaessa yli 3 vuotias vain muutaman sanan puhuva lapsi.

Suosittelen vaihtoehtoisten kommunikaatiokeinojen (ilmeet, eleet, viittomat, kuvat) käyttöönottoa heti. Meillä lapsi on käyttänyt tukiviittomia ihan lausetasolle saakka (useimmat käyttävät vain yksittäisiä sanoja), ne kyllä tippuvat matkasta siinä vaiheessa, kun tulee puheella ymmärretyksi. Kaikki asiantuntijat vakuuttelivat tuota ja minä voin sanoa, että ne ovat jääneet täysin pois.

Jos kunnassasi on vähänkään puheterapia jonoa, niin käytännössä se menee sinne elokuulle, ennenkuin varsinainen puheterapia alkaa. Monilla puheterapeuteilla on pitkä kesäloma, mutta voit yrittää saada tuota ennen diagnosoivia käyntejä, että varsinainen tarve tulee kartoitettua valmiiksi ennen syksyä, jolloin voi aloittaa sitten ne päivittäiset harjoitukset. Suurin osa työtä nimittäin tehdään kotona.

Meillä diagnosointi tehtiin syyskuussa, varsinainen puheterapia pääsi alkamaan vasta joulukuussa.

Yhteistyössä