Jos kerran lähes joka nainen pystyy imettämään...

• Viestiketjun aloittaja ettäsiishä
  • Ensimmäinen viesti
"Vieras"
No mä pystyin imettämään mutta se määrä ei riittänyt vauvalle ja jouduin antamaan lisiä pullosta.Tieshän sen että kun vauva saa pullosta helpimmin niin ei rinta kohta enään kelvannut.
Imettäminenhän on ihan luonnon sanelema juttu mutta aina sekään ei toimi.

Minä olen myös saanut kokea huonommuutta etten pystynyt lapsiani imettämään kuin 2kk ja sitten maidontulo tyrehtyi kokonaan. Ja tuon kahden kk aikanakin jouduin korviketta antamaan lisäksi koska maitoa ei tullut tarpeeksi.

Mikä tutkimus?

"vieras"
Kyse varmaan vain tietämättömyydestä ja huonosta itseluottamuksesta imettäjänä. Itse imetin ekaa lastani vain 3kk, koko ajan ajattelin ettei maitoni riitä ja ei ole koskaan lapsi ollutkaan täysimetyksellä. Toisen lapsen kohdalla olin jo hiukan itsevarmempi, imetys sujui 5kk asti vaikka lisämaitoa annoinkin. Kolmatta lastani imetinkin vajaa 2v, josta ekat puolivuotta oli täysimetyksellä. Silloin en enää välittänyt muiden kommenteista ja luotin itseeni että maitoni riittää vauvalle.

[QUOTE="Vieras";23439528]No mä pystyin imettämään mutta se määrä ei riittänyt vauvalle ja jouduin antamaan lisiä pullosta.Tieshän sen että kun vauva saa pullosta helpimmin niin ei rinta kohta enään kelvannut.Imettäminenhän on ihan luonnon sanelema juttu mutta aina sekään ei toimi.[/QUOTE]

Kyllä meillä kelpas. Mä lypsin omaa maitoa pulloon ja mies syötti siitä. Kai meidän mukula on joku poikkeus, mutta sitä pulloa se hyljeksi enemmän kuin rintaa.

hhyy
joillakin maidon tuotanto ei vastaa kysyntää. mutta kyllä mä tiedän monet jotka ei imetä vaan sen takia koska eivät halua.

itse jouduin antaa lisä maitoa esikoiselle kun rintamaito ei riittänyt aluksi. onneksi tilanne korjaantui ja maitoa rupes tulemaan sillä mun lapsi ei huolinut tuttipulloa eikä korviketta.

"vieras"
Veikkaan, että monet äidit myös panikoivat ja luulevat maidon loppuneen kun vauva on tissillä päiväkausia ja itkee, jos sen siitä irrottaa, vaikka kyseessä olisikin vain ihan normaali maidon tilaaminen. Tämä on siis taas oma veikkaus oman kokemuksen pohjalta. Olen kuitenkin varma, että joissakin tapauksissa maito voi esim. stressin vuoksi todellakin loppua. Meillä ekat päivät meni tiiviisti tissillä ja senkin jälkeen oli näitä tiiviitä tissikausia. Muutenkin ipana oli kyllä kova syömään eli tosi usein oli tissillä. Maitoa kyllä riitti, koska ylimääräiset tuli aina ulos... Henk.kohtasesti en tunne kuin äitini, jolla maito ei riittänyt, häntä neuvotiin syöttämään vauva neljän tunnin välein. Taisi maidon tulo loppua kun ei ollut kukaan sitä tilaamassa, vaikka vauva itkikin. Näin siis 70-luvulla.

...
Alkuperäinen kirjoittaja ettäsiishä;23439515:
ja maito ei voi loppua, niin miksi 99% tuntemistani äideistä sanoo että maito ei riittänyt tai se vain loppui?

Onko tutkimukset siis huuhaata?
Ei ole. Kyllä tutkimukset tietävät paremmin kuin äidit itse...

Ehkä se on hyvä tapa puolustella sitä miksi ei imetä?

En osaa sanoa, onko tutkimukset totta vai ei, mutta niin minäkin olen ymmärtänyt, että maidon tulo ei voi vain loppua. Jos tuotantoa siis pitää yllä.

Minun kaveri sanoi useille, että maidon tulo tyrehtyi vaikka oikeasti imetys oli hänelle niin vaikeaa, että lopetti sen takia. Ei kehdannut kertoa totuutta, paitsi läheisimmille.

Minusta tässä yhteiskunnassa on ihan liian kovat paineet asetettu imetystä kohtaan! Sen osoittaa jo hyvin tuo ystävänikin valehtelu, tunsi itsensä huonoksi kun ei pitänyt imetystä ihanana ja helppona kokemuksena. Surullista, että tilanne on tämä.

Uskon kyllä, että on tiettyjä sairauksia miksi maidon tulo voisi vaan loppua. Esim. joku hormonaalinen sairaus, tai sairaus ylipäänsä joka vaikuttaa hormoneihin, tai rintoihin ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23439550:
Kyllä meillä kelpas. Mä lypsin omaa maitoa pulloon ja mies syötti siitä. Kai meidän mukula on joku poikkeus, mutta sitä pulloa se hyljeksi enemmän kuin rintaa.
Meilläkin toimi osittaisimetys mainiosti 7kk, jolloin omasta tahdostani luovuin imetyksestä kokonaan. Käytännön syistä lähdimme heti aluksi osittaisimetyksen linjalle ja sillä pysyttiin. Ehkä suurin syy on jo jonkun mainitsema tiedon puute. Harva eikoisensa saava äiti tietää, miten monta mutkaa saattaa olla matkassa ennenkuin imetys sujuu!

"xyz"
[QUOTE="vieras";23439538]Kyse varmaan vain tietämättömyydestä ja huonosta itseluottamuksesta imettäjänä. Itse imetin ekaa lastani vain 3kk, koko ajan ajattelin ettei maitoni riitä ja ei ole koskaan lapsi ollutkaan täysimetyksellä. Toisen lapsen kohdalla olin jo hiukan itsevarmempi, imetys sujui 5kk asti vaikka lisämaitoa annoinkin. Kolmatta lastani imetinkin vajaa 2v, josta ekat puolivuotta oli täysimetyksellä. Silloin en enää välittänyt muiden kommenteista ja luotin itseeni että maitoni riittää vauvalle.[/QUOTE]

Muiden kommenteista? Siis onko sulle noissa aiemmissa joku aina sanonut että pitää antaa lisämaitoa? Hassua. Itselläni ei missään vaiheessa ollut epäilystä etteikö lapsi olisi saanut maitoa tarpeeksi vaikka niukasti lähtikin liikkeelle.

"vieras"
miksikö maitoi loppui. koska pidin tärkeämpänä saada itseni kuntoon taas ja pudottaa painoa radikaalisti jotta mahduin taas kokoon 34. siksi. itsekästä ehkä mutta lapset ovat meillä vaan lainassa, paras ennakkoperintö ITSELLE on antaa kapea vyötärö!

Kiips
Eipä tuollainen tutkimus vielä paljon kerro - onko annettu lisämaitoa jo ekoina päivinä, onko heti lähtenyt menemään pieleen, vai onko maito sitten myöhemmin jotenkin mystisesti loppunut. Itse tunnen vain yhden tapauksen henk.koht. jossa maito on jostain syystä loppunut, enkä senkään suhteen tiedä onko tuttipullo ollut pelissä päivittäin ja alusta alkaen. Toisessa tapauksessa lapsi sai pelkkää korviketta koska imetys ei vain onnistunut ollenkaan.

Meilläkin vars esikoinen hylki sitä pulloa. Annoin ekoina viikkoina kyllä pelkkää tissiä enkä edes miettinyt määriä.

"vieras"
[QUOTE="xyz";23439602]Muiden kommenteista? Siis onko sulle noissa aiemmissa joku aina sanonut että pitää antaa lisämaitoa? Hassua. Itselläni ei missään vaiheessa ollut epäilystä etteikö lapsi olisi saanut maitoa tarpeeksi vaikka niukasti lähtikin liikkeelle.[/QUOTE]

On. Ja kyselty että riittäköhän sun maito? Joka sitten jäännyt mieltä vaivaamaan ja olen ajatellut, no ei kai se sitten riitä.

"vieras"
Alkuperäinen kirjoittaja Alaston lohikäärme;23439550:
Meillä kans kolmonen hyljeksi pulloa. Jätin sitten lisämaidot antamatta ja imetin vaan sitkeesti ja hyvin riitti maito. Mitä enemmän imettää, sitä enemmän sitä maitoa tulee? Siltä musta ainakin tuntu. Kaks ekaa imetystä meni ihan harakoille ja lopetin molemmat jo ensimmäisen kuukauden jälkeen, mutta niihin liittyi myös sairastamista. Ehkä se maidon "loppuminen" liittyy äidin omiin fiiliksiin, ettei koe imetystä mukavana tai jotain. Ja syömiset ja juomiset vaikuttaa kans. Huomasin, että mitä enemmän join, sen paremmin maitoa tuli.

"Tara"
[QUOTE="vieras";23439616]miksikö maitoi loppui. koska pidin tärkeämpänä saada itseni kuntoon taas ja pudottaa painoa radikaalisti jotta mahduin taas kokoon 34. siksi. itsekästä ehkä mutta lapset ovat meillä vaan lainassa, paras ennakkoperintö ITSELLE on antaa kapea vyötärö![/QUOTE]

Höps. Mulla tyssäsi painonpudotus just siihen, kun lopetin imetyksen 9 kk jälkeen. Sitä ennen olisin voinut syödä vaikka mitä lihomatta.

.....
[QUOTE="Tara";23439642]Höps. Mulla tyssäsi painonpudotus just siihen, kun lopetin imetyksen 9 kk jälkeen. Sitä ennen olisin voinut syödä vaikka mitä lihomatta.[/QUOTE]

Imettäessä ei saisi laihduttamalla laihduttaa. Itse sairastuin diabetekseen raskaana ja vaiva jatkui sen jälkeenkin. Jouduin laihduttamaan ja maidontuotanto kärsi + suositeltiin etten imettäisi kun rasvakudoksen palaessa kaikki siihen kertyneet myrkyt menevät maitoon. Lisäksi voi tulla puutostiloja vaikka kuinka söisi vitamiineja.

"vieras"
[QUOTE="Tara";23439642]Höps. Mulla tyssäsi painonpudotus just siihen, kun lopetin imetyksen 9 kk jälkeen. Sitä ennen olisin voinut syödä vaikka mitä lihomatta.[/QUOTE]

minulle niin rakasta harrastusta, juoksua en mm voinut lainkaan harrastaa ja halusin muutakin kun vaan laihtua, myös kiinteytyä joten eipä ollut vaihtoehtoja.. Imettäessä myöskään ei saisi laihduttaa vaan syödä kaikkea monipuolisesti, jotta lapsi saa monipuolista äidinmaitoa. En siis näin ollen voinut laihduttaa tavallani turvallisesti imettäessäni.

"vieras"
Imettäessä ei saisi laihduttamalla laihduttaa. Itse sairastuin diabetekseen raskaana ja vaiva jatkui sen jälkeenkin. Jouduin laihduttamaan ja maidontuotanto kärsi + suositeltiin etten imettäisi kun rasvakudoksen palaessa kaikki siihen kertyneet myrkyt menevät maitoon. Lisäksi voi tulla puutostiloja vaikka kuinka söisi vitamiineja.
Juuri näin. Itse teen alusvaatemallin hommia ja koska halusin tehdä mammalomalla mallin töitä, oli kiire saada itsensä kuntoon.

Äitykkeliiniä peesaillen...

Ehkä se maito ei suinkaan kaikilla ole loppunut. Mutta nykyisellään, kun sitä imetyksen paremmuutta messuttaan, ja poljetaan maanrakoon äidit jotka eivät imetä, niin on helpompi sanoa imettämättömyyden syyksi maidon loppuminen, kuin se ettei pää kestä tai kokee sen liian vaikeaksi.

"sondersson"
Väärä asenne ja väärät oletukset. Moni ei tajua, että vauvan kanssa pitäisi olla ihan 24/7 alkuun, siiloin imetys lähtee hyvin käyntiin. Moni kokeilee maidon määrää pumpulla ja kuvittelee ettei sitä tule paljon mitään. Moni pitää kaikkea vauvan kitinää ja jatkuvaa tissillä oloa sen merkkinä, että maitoa ei tule tarpeeksi. Moni nukkuu vauvasta erillään. Yöllinen ihokontakti pitää yllä maidontuotantoa.

Khimaira
Mulla imetykset ovat olleet jokaisella kolmella kerralla erittäin hankalia ensimmäiset 2kk ( verille menneet nännit, rintatulehdukset, keltainen vauva joka ei jaksanut imeä, järkyt sektiohaavakivut jota imettäminen lisäsi, vauvalla väärä imuote kireän kielijänteen takia, jne. ) Mutta silti takkusin, itkin ja imetin jokaista vähintään 4kk lähes pelkällä rintamaidolla ja sen jälkeen 6kk- 12kk muun ruuan osana.
Jokainen tekee mun mielestäni tavallaan, imettää tai on imettämättä. Äideiltä tulee ihmeellistä syyllistämistä joka asiasta, eivätkö nämä arvostelijat ymmärrä että jokainen on yksilö, ei tilastotieto. Vaikka fyysisesti lähes jokainen pystyisi imettämään, niin ihmiseen kuuluu myös psyyke aika isona osana elämää.

Yhteistyössä