Jos keitetyt perunat ovat unohtuneet yöksi pöydälle, voiko niitä vielä käyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "uusavuton"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mä jätän usein illalla tehdyn ruoan yöksi jäähtymään hellalle. Se vie kuitenkin tosi kauan kylmää vettä käyttäenkin jäähdyttää iso kattilallinen ruokaa niin kylmäksi, että sen voisi laittaa jääkaappiin, et aina en jaksa...

Kyl jostain perunoista nyt huomaa, jos ne on pilalla, joku kala tai liha on eri asia. Limoittuneisuus tai kuivuminenkaan ei tarkoita että niiden syöminen olis vielä mitenkään vaarallista.

Alkuperäinen kirjoittaja isoäiti mölykylästä;24306957:
no näillä keleillä en kyllä käyttäisi, mutta jos olis vaikka talvikausi, niin kyllä käyttäisin

Voi äly ja väläys. Miten muutaman asteen korkeampi huonelämpötila tähän vaikuttaa? (tai joissain paikoissa huonelämpötila on sama kesät ja talvet)

Ainahan ne keitetyt perunat pitää huoneenlämmössä kuivattaa, jotta ovat sopivia käytettäväksi pyttipannuun. Ja baGteerikammoisille mietittäväksi, pyttipannu (jossa eiliseltä ylijääneet keitetyt perunat) on keksitty aikana ennen jääkaappia.

• Tykkää
Reactions: päätön
[QUOTE="vieras";24307211]Ainahan ne keitetyt perunat pitää huoneenlämmössä kuivattaa, jotta ovat sopivia käytettäväksi pyttipannuun. Ja baGteerikammoisille mietittäväksi, pyttipannu (jossa eiliseltä ylijääneet keitetyt perunat) on keksitty aikana ennen jääkaappia.[/QUOTE]

Vaikka olis keksitty koska...... yhtä lailla silloin oksennettiin ruokamyrkytysten kourissa kuin nykyäänkin.

Jos perunat näyttävät, tuoksuvat ja maistuvat ihan perunalle niin pyttikseen vaan! Jos on liisterisiä ja pistävä haju (se joka 'näillä keleillä' eli helteellä helposti tulee kun ruoka pilaantuu yllättävän nopeasti) niin sitten roskiin tai kompostiin.

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree;24307309:
Vaikka olis keksitty koska...... yhtä lailla silloin oksennettiin ruokamyrkytysten kourissa kuin nykyäänkin.
Yhtä lailla silloin oli tyhmää syödä pilaantunutta ruokaa kuin tänäkin päivänä. Ja keitetty peruna ei automaattisesti pilalle mene, jos sitä yön yli huoneenlämmössä säilyttää. =)

[QUOTE="mä";24307323]Yhtä lailla silloin oli tyhmää syödä pilaantunutta ruokaa kuin tänäkin päivänä. Ja keitetty peruna ei automaattisesti pilalle mene, jos sitä yön yli huoneenlämmössä säilyttää. =)[/QUOTE]

Niin sitähän mä yritin muotoilla :D

Alkuperäinen kirjoittaja päätön;24307227:
vaadin selitystä :D

Kerran jäi kesähelteillä kuoritut perunat kattilaan yön yli, ja aamulla yhdessä niistä muhi valkosia pienen pieniä mitä lie matoja/toukkia hyi vittu :x Mä heitän kaiken menemään jos sattuu jotain hellan päälle unohtumaan pitemmäks aikaa, oli se sen verran visto näky. Hitto jos en olis huomannu, olisin tosiaan saattanu pätkiä palasiks ja heittää pannulle :x

Kerran jäi kesähelteillä kuoritut perunat kattilaan yön yli, ja aamulla yhdessä niistä muhi valkosia pienen pieniä mitä lie matoja/toukkia hyi vittu :x Mä heitän kaiken menemään jos sattuu jotain hellan päälle unohtumaan pitemmäks aikaa, oli se sen verran visto näky. Hitto jos en olis huomannu, olisin tosiaan saattanu pätkiä palasiks ja heittää pannulle :x

ihan hyvä syy, mutta olis ollu lihat valmiina. :D

Aika iso osa maailman asukkaista saa proteiininsa "mistä lie madoista/toukista".

Yhteistyössä