Jos joutuu työkyvyttömäksi työpaikkakiusaamisen vuoksi niin katsotaanko se työperäiseksi sairaudeksi?

• Viestiketjun aloittaja vierasa..
  • Ensimmäinen viesti
vierasa..
Kuka on korvausvelvollinen jos henkilö joutuu täysin työkyvyttömäksi vuosia jatkuneen työpaikkakiusaamisen vuoksi. Niin voimakkaasti, että kotoa poistuminen on mahdotonta pelkotilojen vuoksi ja monia muita pelkotiloja. On ensin sairaana tästä ja olosuhteista johtuen hakee välissä ansiosidonnaistakin vaikka tietää ettei pysty töihin ja tämän jälkeen jatkuu sairasloma. Jos joutuu eläkkeelle tämän vuoksi niin katsotaanko sairaus työperäiseksi missään tapauksessa? Siis yleensäkin mielenterveysongelmat.

vie
Jos haet sitä onko ammattitauti ja vakuutuksen korvattava niin ei ole. Eli jos eläköidyt niin normaali eläke. Kai sitä voi halutessaan alkaa oikeutta käymään työpaikkaa vastaan mutta yksityisesti tehtynä sangen kalista ilman mitään tietoa lopputuloksesta. Kuka tuossa absoluuttisesti todistaa mikä on syytä ja seurausta ja mikä henkilön omaa sairastavuutta. Jos kuulut liittoon niin sieltä voi tietysti kysyä mielipidettä.

Jos haet sitä onko ammattitauti ja vakuutuksen korvattava niin ei ole. Eli jos eläköidyt niin normaali eläke. Kai sitä voi halutessaan alkaa oikeutta käymään työpaikkaa vastaan mutta yksityisesti tehtynä sangen kalista ilman mitään tietoa lopputuloksesta. Kuka tuossa absoluuttisesti todistaa mikä on syytä ja seurausta ja mikä henkilön omaa sairastavuutta. Jos kuulut liittoon niin sieltä voi tietysti kysyä mielipidettä.
Eläkkeen nimi tässä tapauksessa on työeläke.

endis
Ei saa. Näytöt pitäisi olla todella vahvat ja maksumies pitäisi löytyä oikeuden kautta. Työpaikoilla saa tahallaan sairastuttaa esimerkiksi homeille, tai muille myrkyille, ilman vastuuta. Esimerkki: toimisto todetaan mikrobimittauksissa sisältävän todella suuret määrät erilaisia toksiineita. Mikään ei velvoita työnantajaa hakemaan välittömästi väistötilaa tai palkkaamasta uusia ihmisiä samaan tilaan sairastumaan. Koulut ovat tästä hyvä esimerkki.

aloittaja...
Ei saa. Näytöt pitäisi olla todella vahvat ja maksumies pitäisi löytyä oikeuden kautta. Työpaikoilla saa tahallaan sairastuttaa esimerkiksi homeille, tai muille myrkyille, ilman vastuuta. Esimerkki: toimisto todetaan mikrobimittauksissa sisältävän todella suuret määrät erilaisia toksiineita. Mikään ei velvoita työnantajaa hakemaan välittömästi väistötilaa tai palkkaamasta uusia ihmisiä samaan tilaan sairastumaan. Koulut ovat tästä hyvä esimerkki.
Eräässä työpaikassani eräs työntekijä sai voimakkaita reaktioita työpaikan homeen vuoksi ja maksumies oli työpaikka eli koulu hänen tapauksessaan. Tuli täysin työkyvytön.

No näyttöä ei löytyne, mutta todistajia saattaisi löytyä ja yksi erittäin hyvä todistaja, joka ei ystävä vaan tällainen mukana nauraja ollut. Kiusaaminen mm. suoraa ulkonäön haukkumista jonka tämä eräs ainakin on kuullut. Vainoamista työmatkoilla, häirikkösoittoja kotiin(näistä soitoista on aikaa). Minun nimissä otettuja yhteydenottopyyntöjä plastiikkakirurgiseen sairaalaan(josta vastattiin minulle emaililla niihin kysymyksiin mitä olin "muka" esittänyt korjattavista asioistani) jne. Aivan kuten rajua koulukiusaamista.

työsuojeluvaltuutettu
Tämä olisi todella hankala näyttää toteen, että sairaus johtuu kiistattomasti kiusaamisesta. Toinen juttu on sitten se, miksi kiusaamista ei ole saatu loppumaan. Työnantajan on alettava selvittää kiusaamista välittlömästi, kun se tulee hänen tietoonsa. Asian on selviteltävä asianosaisten kanssa ja sovittava, miten tulevaisuudessa toimitaan, sekä seurattava, ette kiusaaminen jatku. Jos työnantaja ei tähän puutu, sinä voit viedä asian AVIin (entinen työsuojelupiiri), joka selvittää asiaa. Kiusaaja voi joutua korvaamaan sinulle terveyden menetyksestä, mutta ammattitautia siitä ei taida saada. Ihmiset, puhukaa kiusaamiseta ja puuttukaa siihen, älkää kärsikö.

työsuojeluvaltuutettu
Eräässä työpaikassani eräs työntekijä sai voimakkaita reaktioita työpaikan homeen vuoksi ja maksumies oli työpaikka eli koulu hänen tapauksessaan. Tuli täysin työkyvytön.

No näyttöä ei löytyne, mutta todistajia saattaisi löytyä ja yksi erittäin hyvä todistaja, joka ei ystävä vaan tällainen mukana nauraja ollut. Kiusaaminen mm. suoraa ulkonäön haukkumista jonka tämä eräs ainakin on kuullut. Vainoamista työmatkoilla, häirikkösoittoja kotiin(näistä soitoista on aikaa). Minun nimissä otettuja yhteydenottopyyntöjä plastiikkakirurgiseen sairaalaan(josta vastattiin minulle emaililla niihin kysymyksiin mitä olin "muka" esittänyt korjattavista asioistani) jne. Aivan kuten rajua koulukiusaamista.
Onko esimiehesi tiennyt tästä? Jos on eikä ole puuttunut, viet asian todisteineen AVIin.

aloittaja...
Alkuperäinen kirjoittaja työsuojeluvaltuutettu;30299359:
Onko esimiehesi tiennyt tästä? Jos on eikä ole puuttunut, viet asian todisteineen AVIin.
Esimieheni tiesi osasta ja myös osallistui kiusaamiseen. Minusta tehtiin mm. vainoharhainen ja haukuttiin suoraan kokouksissa ja kohtasin hänen osaltaan huutoa. Kyseinen esimies oli vielä työpaikan työsuojavaltuutettu.... Olen siis irtisanoutunut jo pitkälti yli 4vuotta sitten tuolta ja sen jälkeen ollut mm. pitkään sairaslomalla mt-ongelmien vuoksi. Enkä ole jaksanut vatvoa näitä asioita mitenkään kun ei ollut voimia.
Siellä on esimiesten osalta myös ihan työhön liittyviä asioita joita en voi todistaa kun niitä ei paperilla tai viesteissä. Esim. teetettiin työpäiviä aamu klo 6 ja siitä suoraan iltaan yli kahdeksaan ja luvattiin eri korvaus. Tein tätä perheellisenä ja uhkauksia että ne kuuluu minun tehtäviin tai voi etsiä uutta paikkaa. Tätä ennätti olla yli vuoden ajan. Mutta tämä siis oikeasti vielä pientä siihen kaikkeen muuhun. Kuitenkin aina luvattiin että saan sen korvauksen myöhemmin, mutta koskaan en saanut kun lopulta esimies sanoi että tiedäthän "Maija" että suullisia lupauksia ei tarvitse pitää. Milläpä tätäkin todistaisin kun oli vain suullisia puheita aina. Lääkärinikin otti yhteyttä esimieheeni ja kyseli asioita, mutta uskoi sitten esimiestäni ettei siellä mitään tapahdu.

Tuskinpa asioille voi enää mitään, mutta ehkä joku joskus googlaa tämän ja toteaa että pitäisi lähteä työpaikasta heti eikä 10 vuotta kiusaamista kestettyään ja siihen mistään apua saatuaan.

aloittaja....
Alkuperäinen kirjoittaja työsuojeluvaltuutettu;30299356:
Tämä olisi todella hankala näyttää toteen, että sairaus johtuu kiistattomasti kiusaamisesta. Toinen juttu on sitten se, miksi kiusaamista ei ole saatu loppumaan. Työnantajan on alettava selvittää kiusaamista välittlömästi, kun se tulee hänen tietoonsa. Asian on selviteltävä asianosaisten kanssa ja sovittava, miten tulevaisuudessa toimitaan, sekä seurattava, ette kiusaaminen jatku. Jos työnantaja ei tähän puutu, sinä voit viedä asian AVIin (entinen työsuojelupiiri), joka selvittää asiaa. Kiusaaja voi joutua korvaamaan sinulle terveyden menetyksestä, mutta ammattitautia siitä ei taida saada. Ihmiset, puhukaa kiusaamiseta ja puuttukaa siihen, älkää kärsikö.
Kerroin työnantajalle kiusaamisesta jo vuonna 2002 ja tarkoitan tosiaan vuotta 2002 enkä 2012. Alkoi silloin ja raakeni sen myötä kun esimiehetkin alkoivat osallistua siihen eikä kukaan voinut asialle mitään ja nähtiin että minua saa kiusata.

Kari Katyyri
Jos kiusaaminen on jatkunut noin kauan niin miksi et ole ottanut yhteyttä työsuojeluviranomaisiin? Eikä poliisikaan taida olla liian kaukaa haettu. Oletko liiton jäsen? Sieltä löytyy yleensä lakineuvontaa jäsenille.

endis

Tuossa täyttyy mielestäni rikoksen tunnusmerkit, eli tee rikosilmoitus ja jos päätös on kannaltasi positiivinen, voit tämän jälkeen viedä asian eteenpäin.

Hyvä, että edes joku on saanut homekouluista (tai työpaikoista) korvausta. Yleensä näin ei toimita, ellei sitten tule astmaa, jolloin vakuutusyhtiö maksaa lääkkeet ja tutkimukset lopun elämää. Pointti on se, että vaikka yksi ihminen olisi sairastunut, niin samaan tilaan saa tuoda lisää ihmisiä sairastumaan.

Yhteistyössä