Jos jollakulla on keväällä tai kesän alussa (kesäkuu) syntynyt vauva, niin......

  • Viestiketjun aloittaja "help"
  • Ensimmäinen viesti
"help"
minkä verran lyhyitä kesälomareissuja loppukesästä teitte täällä koti-Suomessa? Jaksoiko vauva olla hyvin matkassa mukana?

Jos kaikki menee hyvin, niin ensi keväänä pitäisi talossamme olla toinen pikku kääryläinen. Silti olen miettinyt ( toki tietysti ottaen huomioon oman kunnon ja millainen tyyppi mahtaa olla ) että tehtäisiin loppukesästä 1-2 lyhyttä kesälomaretkeä täällä Suomessa. Koska olen sitä mieltä, että kyllä isommalla lapsella on oikeutensa päästä johonkin reissuun kesälomalla. Ei ole mielestäni hälle oikein, että koko kesä nyhjätään kotona. Isompi haluaisi käydä esim; jossakin eläintarhassa.

Entäpä onko tuhoon tuomittu ajatus loppukesästä (elokuu ennen koulujen alkua) lähteä sukulaisiin reissuun, jonne on täältä matkaa sellaiset melkein 700 km? Eli aamusta kun täältä lähdettäisiin, niin illalla myöhempään oltaisiin perillä. Onko tuo liian rankka matka pikkuiselle vaikka kuinka pidettäisiin taukoja useasti matkan aikana?
 
mysis
Minä olen sitä mieltä, että ihan pienelle max. 4-5 h matka ja siinäkin useita pysähdyksiä. Turvakaukalossa ei voi paljoa asentoa vaihdella, se on juuri se sama koko matkan ajan. Olisiko teidän mahdollista yöpyä jossain motellihotellissa matkan aikana? Toinen vaihtoehto on mennä junalla.
 
vauvan äiti
Mun mielestä, jos itse vaan jaksaa lähteä vauvan kanssa, voi ihan hyvin mennä. Vauvalle riittää, että vanhemmat on lähellä ja ruokaa ja hoivaa piisaa. Paikalla ei niin väliä. Pitkä automatka riippuu toki vauvasta. Jotkut vauvat eivät yhtään viihdy autossa. Silloin tollanen pitkä matka vois olla aika ikävä. Muuten pitämällä tarpeeksi taukoja ja omaamalla tyynen mielen ja lungin aikataulun, pärjää mainiosti.

Meille tulossa huhtikuussa vauva ja meinaan huvipuistot ja eläintarhat reissata, kun on kolme isompaakin lasta. Myös kummitytön rippijuhliin täältä etelästä keskisuomeen meinataan kurvata.
 
"hmmm"
heinäkuun alussa syntynyt vauva, elokuun puolessa välissä käytiin kotieläinpuistossa, kantoliinassa oli ja hyvin sujui (kesti muutaman tunnin kiertää koko paikka) ennen autoon siirtymistä vaipanvaihto ja imetys, muuten siis nukkui.

esikoinen oli 1kk kun käytiin keski-suomessa ja hyvin sujui, taidettiin 2x pysähtyä

mutta ihan hirveesti ei etukäteen kannata suunnitella, kun ei tiedä minkälainen vauva on tulossa ja mikä kunto, kannattaa ottaa sekin vaihtoehto huomioon, että isompi pääsee isän/jonkun muun sukulaisen kanssa johonkin ja ite jäät vauvan kanssa kotiin (esim. rintatulehdus kivasti muuttaa suunnitelmia...)
 
2012
Meidän tyttö syntyi huhtikuun lopussa ja reissattiin muutama reissu kesällä. Parin ekan kk aikana olisi voinut tehdä mitä vaan, missä Typy olisi saanut olla vaunuissa esim. eläintarha reissu.JA itsellä ei ollut kynnystä imettää "julkisilla" paikoilla.
Heinäkuussa ajettiin Tampereelle aamuseltaan ja illalla takaisin (180km) ja elokuussa pari mökkireissua sekä autolla ja lautoilla Ahvenanmaalle. Ajomatkat pysyi 2h mittaisina. Mutta siihen lauttamatkat päälle. Tyttö nukkui vaunuissa sitten aina kun päiväuni aika oli, tai tietty myös kaukalossaan automatkoilla.
Hyvin meni, eikä ollut liian pieni reissuun.
 
-U-
No oletko sä sen esikoisen kanssa ollut koko vauva-ajan neljän seinän sisällä?

eiköhän se vauva siellä mukana mene, vauvat on kummallisen sopeutuvaisia ja kunhan on ruokaa ja unta niin varmasti menee ihan ok, ottaen huomioon että on ihan perusvauva ilman mitään erityisyyksiä ja oma olo on ok.
 
alkuperäinen
-u-, no eipä pahemmin ekan kanssa reissattu, kun oli näin loppusyksyn vauva. Eka reissu oli itsenäisyyspäivän aikana omien vanhempieni luo ja toka reissu jouluna kanssa omien vanhempieni luo. Pitempi reissu oli vasta helmikuun lopussa, tenava oli silloin 3kk.
 
reija
meidän poika syntyi juhannuksena ja oli kaksi viikkoinen kun mentiin ekan kerran kesämökille. matka kestää ilman taukoja n. 2h. me pysähdyttiin kerran matkalla imettämään. sama se missä sitä aikaa viettää, jos itse vaan jaksaa lähtee, niin mikäs siinä.
 
"kolmen äiti"
Meillä kesän alussa syntynyt vauva ja suunniteltiin että oltaisiin koko perheen voimin tehty pari kotimaan reissua, mutta haaveeksi jäi. :( Osittain huonojen sääolosuhteiden takia ja osittain oman jaksamiseni takia. Eipä sen puoleen, ei se nyt enää harmita, ja ensi kesänä kivampi reissata kun vauvakin jo 1-vuotias ja ottaa osaa ilonpitoon isompien lasten kanssa. :)
 
"vieras"
Joo, riippuu varmaan vauvasta ja sun omasta olosta. Mä olin synnytyksen jälkeen ihan fine, mutta poika aloitti koliikki-itkut 2 viikon iässä niin ei sitä oikeen mihinkäänn kehdannut huutavan nyytin kanssa lähteä.
 
"Johnis"
En jaksa nyt lukea muita vastauksia, mutta vastaan sinulle itse. Meillä tyttö syntyi heinäkuun alussa (la kesäkuussa), ja ensimmäinen kunnon reissu oli syyskuussa, siis 2kk iässä. 250km autolla, 2h laivalla, ja vielä 200km autolla tuli yhteensä ajettua. Monia pysähdyksiä, mutta esikoinen kun oli kyseessä, niin nukkui kaikki matkat kiltisti! Erittäin hyvin meni matka, niin sinne ja takaisin, imetyksen kanssa vain oli hieman ongelmia, kun se ei onnistunut autossa kovin hyvin. Oikeastaan tämän jälkeen kaikki reissut ovat olleet ihan hirveitä ja tyttö huutaa takapenkillä vaikka menisimmekin 2 päivässä saman matkan... Joten vastasyntyneen kanssa on mielestäni erittäin helppoa ja vaivatonta reissata, etenkin kun ei vielä ole tarkkoja rytmejä. :) Matkaan vain!
 
"hammaskeiju"
Huomasitteko te vastanneet, että kyse on 700 kilometristä saman päivän aikana. On ihan eri tehdä joku parin tunnin matka! Tuota kannattaisia kysyä vaikka terkkarilta, että onko hyväksi vauvan selälle tai muutenkaan. Itse en lähtisi.
 
"mariel"
mulla syntti tyttö v2005 toukokuussa ja pitkät matkat kesällä taitettiin kahdessa pätkässä.Puolesta välistä matkaa vuokrattiin mökki ja oltiin siellä yksi yö sama homma takaisin tullessa.Ajettiin kun oli lasten päiväuniaika.Jos vauvaa nukkuu mielellään vaunuissa ja autossa,niin eiköhän tuo onnistu.Mutta 700km saman päivän aikana on liian pitkä matka pienelle.Eläintarhamatka kannattaa kodistaa lähimpään kohteeseen (Ranua,Ähtäri,Helsinki).
 
Mä taisin napata mukaani kaikki 4 lasta (esikoinen 6v ja kuopus 6 viikkoa) ja käydä risteilemässä Helsingistä Tukholmaan. Kyllä se ihan OK meni.

Autoillessa tietenkin tartteis enemmän katsoa, ettei lapsi ole koko ajan istuimessa, eli harkitsisin ennemmin junaa tosi pitkälle matkalle.
 

Yhteistyössä