Jos itse sairastut sikainfluenssaan, vietkö lapsen tarhaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ulla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Status
Viestiketju on suljettu.
U

ulla

Vieras
Oon tässä miettinyt, että jos itse tuun kipeeks, voiko lapsen viedä päiväkotiin.
Pari vuotta sitten olin tavallisessa influenssassa, viikon 40 asteen kuumeessa ja todella kipee, ja poika silloin just vuoden täyttänyt ja vielä kotihoidossa. Ukko työmatkalla koko sen ajan, oli todella rankkaa hoitaa lasta siinä kunnossa.

Vien. Ja tämä on myös se ohje, jonka saat terveydenhuollosta kysyessäsi. Lapsi voi vielä säärtyä tartunnalta, jos on mahdollisimman vähän kontaktissa sairastajaan. Siis lapselle on parempi muiden, kuin sairastajan hoidossa.

En veisi koska ei ole tarhapaikkaa - on kotihoidossa. =)

Mutta jos olisi niin veisin jos kykenisin. Jos siis muuten joutuisin itse hoitamaan ja kovasti sairaana olisin. Oisko mulla paljon vaihtoehtoja jos en itse jaksaisi hoitaa. Jos siis ylipäänsä jaksaisin viedä.

En tod! Ensinnäkin siinähän viedessä ite viet pöpöt eteenpäin taas, ei tarvitse kuin kävellä paikalle niin kaikki metrin säteellä tai mihin kosket ovat vaarassa!!! Ja toiseksi, olen kotiäiti joten oli 40 astetta tai ei, joudun silti hoitaan muksut.

Alkuperäinen kirjoittaja mie:
En veisi koska ei ole tarhapaikkaa - on kotihoidossa. =)

Mutta jos olisi niin veisin jos kykenisin. Jos siis muuten joutuisin itse hoitamaan ja kovasti sairaana olisin. Oisko mulla paljon vaihtoehtoja jos en itse jaksaisi hoitaa. Jos siis ylipäänsä jaksaisin viedä.

Mun oli itsellä pakko viedä muksu tänä aamuna keuhkokuumeisena koska isäntä päätti tulla saunaillasta vasta 5:n jälkeen aamulla. Pikkasen kiehuu...mietin pitkän aikaa että jaksanko lähteä, mutta onneksi matka ei ole pitkä ja auto oli pihalla....

Alkuperäinen kirjoittaja sss:
En tod! Ensinnäkin siinähän viedessä ite viet pöpöt eteenpäin taas, ei tarvitse kuin kävellä paikalle niin kaikki metrin säteellä tai mihin kosket ovat vaarassa!!! Ja toiseksi, olen kotiäiti joten oli 40 astetta tai ei, joudun silti hoitaan muksut.

Mä jätin pojan pihalle ja poistuin nopeasti. En ole kertaakaan sairastamisen aikana käynyt pk:ssa sisällä.

Keskiviikon 45min ohjelmassa asiantuntijat sanoivat että jos joku pwerheenjäsenistä on sikaflunssassa, ei ole tarvetta karanteeniin muilla perheenjäsenillä. Eli ihan normaalisti hoitoon, kouluun, töihin.

En veisi. Tuskin jaksaisin lähteä kuskaamaan päiväkotiin. Toisekseen, hyvin todennäköistä että lapsi kantaisi virusta myös itsellään ja tartuttaisi muita. Joten en ehdontahdoin veisi tartuttamaan, kun ei olisi pakko. Raskasta on kyllä hoitaa lapsia kun itsekin on tosi kipeänä, mutta kyllä siitä jotenkin selviää.

Mihis veisin hoitoon ;-D Nimittäin jos oma sairastuu. Hoitolapset kyllä voivat tulla, vaikka perheessä olis mitä tautia, mutta jos pph sairastuu niin pph sairastaa sitten omien lastensa kanssa... That's it!

Alkuperäinen kirjoittaja Gekkolisko:
En veisi. Tuskin jaksaisin lähteä kuskaamaan päiväkotiin. Toisekseen, hyvin todennäköistä että lapsi kantaisi virusta myös itsellään ja tartuttaisi muita. Joten en ehdontahdoin veisi tartuttamaan, kun ei olisi pakko. Raskasta on kyllä hoitaa lapsia kun itsekin on tosi kipeänä, mutta kyllä siitä jotenkin selviää.

Noudattaisit hyvä ihme terveydenhuollon ohjeita! Älä yritä väkisin tartuttaa tautia lapsellesikin.

on todella ajattelematonta tartuttaa tällaista tautia eteenpäin isoille massoille! Minä ainakin hälyttäisin mieluummin vaikkapa mummin avuksi tai lapsi mummille tai jotain muuta tukiverkostoa käyttäisin. Eihän tällaisia pandemia tuliskaan, jos kaikki ajattelisivat joskus muitakin kuin itseään :/

Alkuperäinen kirjoittaja sh-äiti:
Keskiviikon 45min ohjelmassa asiantuntijat sanoivat että jos joku pwerheenjäsenistä on sikaflunssassa, ei ole tarvetta karanteeniin muilla perheenjäsenillä. Eli ihan normaalisti hoitoon, kouluun, töihin.

Jokainen voi kuitenkin arvioida mikä on järkevintä omalla kohdalla.
Ei mulla ainakaan olisi pokkaa kotona maatessa mennä viemään
lastani tartuttamaan toisten lapsia, sillä saman perheen sisällä
väkisinkin tauti kiertää melko varmuudella.. ja siitä se lähtee sitten
kiertoon kodin ulkopuolella. Varsinkaan nyt kun rokotukset ovat
muutenkin melkolailla viimetipassa, ja sairaatkin ihmiset jopa niitä
vielä odottavat.

Alkuperäinen kirjoittaja vien:

Noudattaisit hyvä ihme terveydenhuollon ohjeita! Älä yritä väkisin tartuttaa tautia lapsellesikin.

No aikas ohje... :whistle: Tuskimpa perheen kesken voi lapsia pitää karanteenissa, jos itse sairastuu. Mutta ei sitä tautia ulkopuolisiin tarvitse ehdontahdoin levittää...

No aikas ohje... :whistle: Tuskimpa perheen kesken voi lapsia pitää karanteenissa, jos itse sairastuu. Mutta ei sitä tautia ulkopuolisiin tarvitse ehdontahdoin levittää...

Tämän ohjeen saimme, kun meillä isä sairasti "sikainfluenssaepäilynä". Muu perhe jatkaa normaalia elämää siis käy päiväkodissa ja töissä niin kauan, kunnes oireita ilmenee. Ja muun perheen ollessa kotona sairastaja pysyy poissa olohuoneesta. Siis minimoidaan kontaktit perheen sisällä. Viruksen on todettu olevan sen verran huonosti tarttuva, että on todennäköistä, että näin toimimalla muu perhe välttyy tartunnalta. Ja eipä me sairastuttukaan. Sitä emme ehkä saa koskaan tietää, oliko meidän tapauksessamme kyse sikainfluenssasta vai jostain muusta.

Alkuperäinen kirjoittaja mielestäni:
on todella ajattelematonta tartuttaa tällaista tautia eteenpäin isoille massoille! Minä ainakin hälyttäisin mieluummin vaikkapa mummin avuksi tai lapsi mummille tai jotain muuta tukiverkostoa käyttäisin. Eihän tällaisia pandemia tuliskaan, jos kaikki ajattelisivat joskus muitakin kuin itseään :/

iso peesi!

Tämän ohjeen saimme, kun meillä isä sairasti "sikainfluenssaepäilynä". Muu perhe jatkaa normaalia elämää siis käy päiväkodissa ja töissä niin kauan, kunnes oireita ilmenee. Ja muun perheen ollessa kotona sairastaja pysyy poissa olohuoneesta. Siis minimoidaan kontaktit perheen sisällä. Viruksen on todettu olevan sen verran huonosti tarttuva, että on todennäköistä, että näin toimimalla muu perhe välttyy tartunnalta. Ja eipä me sairastuttukaan. Sitä emme ehkä saa koskaan tietää, oliko meidän tapauksessamme kyse sikainfluenssasta vai jostain muusta.

Mä en kyllä usko tuohon ohjeeseen. Kyllä julkisuudessa on monesti sikataudin olevan nopeasti ja herkästi tarttuva tauti. Se tarttuu nopeasti, koska kellään ei vastustuskykyä siihen ole.

Tietenkin elämää pitää jatkaa, töissä on käytävä jos on terve, samoin koulussakin. Mutta päiväkotiin, jossa tartuntariski on ehkä jopa suurin, ei ole PAKKO viedä, jos äiti sairastaa kotona. Siis mun mielestä, ja itse en veisi, jokainen toki tekee päätöksensä itse.

Sikainfluenssa tosiaan tutkimusten mukaan tarttuu äärimmäisen herkästi, toisin kuin tavallisen nuhakuumeet ei välttämättä, niille kun vastustuskykyä löytyy. Meilläkään ei nuhakuumeet käy läpi jokaista perheenjäsentä.

Mutta se, että veisin lapseni päiväkotiin, jotta he välttyisivät tartunnalta, se on kyllä kukkua. Lapset tuskin ovat siellä ympäri vuorokauden, ja kaiken lisäksi sieltäkin se pöpö on mahdollista saada mukaansa hyvinkin todennäköisesti.

Status
Viestiketju on suljettu.