Jos isyyttä ei tunnusteta

• Viestiketjun aloittaja tietoa vailla
  • Ensimmäinen viesti
tietoa vailla
Eli ihan rahaa koskeva kysymys.
Jos isyyttä ei tunnusteta ollenkaan eli sanon esim. että en tiedä lapsen isää...
niin niin.. tulenko saamaan mitään tukea mikä vastaisi elatusmaksuja?

Kaipaisin muutenkin tietoa mitä tukia saa raskauden aikana ja synnytyksen jälkeen.

Kiitos =)

No En tiedä mitä tukia saisit raskauden aikana jollet ole töissä tai sit työttömänä saat sen työkkäri korvauksen ja toimeentulotukea jollei tulosi kata toimeentuloa. Lapsen synnyttyä saat äitiyspäiväraa ja elarit kunnalta jos kiellät isyyden selvittämisen siis ei tarvi sanoa isää vaikka tietäisitkin.

tietoa vailla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 03.02.2007 klo 19:02 yh-äiti74 kirjoitti:
No En tiedä mitä tukia saisit raskauden aikana jollet ole töissä tai sit työttömänä saat sen työkkäri korvauksen ja toimeentulotukea jollei tulosi kata toimeentuloa. Lapsen synnyttyä saat äitiyspäiväraa ja elarit kunnalta jos kiellät isyyden selvittämisen siis ei tarvi sanoa isää vaikka tietäisitkin.
Kiitoksia =)
Ei sattuisi olemaan vielä tietoa että paljon nuo elarit kunnalta ovat?
Yritän tässä vähän etukäteen miettiä noita rahajuttuja.
Toimeentulotukea en ilmeisesti tule saamaan, kun on jotain omaisuutta. jos oikein olen ymmärtänyt niin ovat sitä mieltä että käytä kaikki säästösi ensin ja tule sitten vasta tänne rutisemaan.
Raskauden aikana tulot jää alle tuon toimeentulon rajan kyllä, jos en nyt pian löydä työtä. onko väärin jos ei kerro työhaastattelussa olevansa raskaana? olen siis niin alussa että se ei näy vielä. :$
Toivon vaan että äitiyspäiväraha, tuo elatusapu ja asumistuki riittäisivät kohtuulliseen elämiseen.
:attn:

tietoa vailla
Kiitos sivuvinkistä =)
Taidan olla vähän laiska :whistle: :ashamed:

tuoltahan se tarkka summa löytyi
"Täysimääräinen elatustuki on 129,91 euroa kuukaudessa lasta kohti vuonna 2007"

Olethan miettinyt loppuun asti tuon isyyden kieltämisen? Tuleva isähän voi halutessaan vaatia testit, olethan tästä tietoinen? Ja siitä, mikäli sinulle sattuu jotain, lapsen isä ei tule olemaan lapsen huoltaja (tätä lähinnä siksi jos elatustuen takia jätätte isyyden tunnustamatta) vaan lapsi joutuu sijoitukseen. Lapsi ei tule myöskään perimään isäänsä jos aika jättää hänestä tai ketään muutakaan isän puolelta. Isä ei voi vaatia tiettyihin etuuksiin ja vähennyksiin ilmoitusta että hänellä on lapsi mikäli sitä ei ole tunnustettu. Jos kuitenkin tiedät lapsen isän, olisi lapsen oikeus saada tietää kuka hän on vaikkei isä lapsen elämässä mukana olekaan (tarkoitan isää joka ei ole väkivaltainen tai narkki/juoppo). Harkitse tarkkaan, elatusmaksun vuoksi pelkästään ei siis kannata olla tunnustamatta, mutta jos syysi on jokin muu jonka olet katsonut painavaksi syyksi kieltää isyys, niin teet niin. Voimia tulevaan yksinhuoltajuuteen, elämä ei ole helppoa mutta antoisaa!

tietoa vailla
\
Alkuperäinen kirjoittaja 04.02.2007 klo 08:14 Vieras kirjoitti:
Olethan miettinyt loppuun asti tuon isyyden kieltämisen? Tuleva isähän voi halutessaan vaatia testit, olethan tästä tietoinen? Ja siitä, mikäli sinulle sattuu jotain, lapsen isä ei tule olemaan lapsen huoltaja (tätä lähinnä siksi jos elatustuen takia jätätte isyyden tunnustamatta) vaan lapsi joutuu sijoitukseen. Lapsi ei tule myöskään perimään isäänsä jos aika jättää hänestä tai ketään muutakaan isän puolelta. Isä ei voi vaatia tiettyihin etuuksiin ja vähennyksiin ilmoitusta että hänellä on lapsi mikäli sitä ei ole tunnustettu. Jos kuitenkin tiedät lapsen isän, olisi lapsen oikeus saada tietää kuka hän on vaikkei isä lapsen elämässä mukana olekaan (tarkoitan isää joka ei ole väkivaltainen tai narkki/juoppo). Harkitse tarkkaan, elatusmaksun vuoksi pelkästään ei siis kannata olla tunnustamatta, mutta jos syysi on jokin muu jonka olet katsonut painavaksi syyksi kieltää isyys, niin teet niin. Voimia tulevaan yksinhuoltajuuteen, elämä ei ole helppoa mutta antoisaa!

Kiitos :flower:
Asia on vielä harkinnassa mitä teen, mutta kyse ei ole pelkästään elatustuesta luistamisesta. Tässä on vielä vähän aikaa pohdiskella ;)

Olet jo tainnut saada vastaukset kysymyksiisi, mutta voimia sinulle. Minä olin itse samassa tilanteessa. Raskausajan olin yksin. Sain toimeentulotukea ja asumistukea ja synnytyksen jälkeen asumistuen lisäksi äitiyspäivärahaa, lapsilisää ja sen elatustuen. Eipä sillä juhlittu, mutta jotenkin toimeen tuli. Nykyisen mieheni tapasin kun tyttäreni oli 2 kuukautta, ja nyt asutaan yhdessä ja voin kyllä sanoa että rahatilanne ei ole parantunut, oikeastaan huonontunut. Kun ei voi itse määrätä kaikesta. Tyttärelläni on ASD ja fetaalinen valproaattioireyhtymä (johtuu mun epilepsialääkityksestä) sekä motorisia ongelmia. Ollaan opiskelijoita molemmat, paitsi minä olen tällä hetkellä sairaslomalla depression takia. Lapseni isän kyllä tiedän ja hän tietää lapsesta, mutta ei ole edes halunnut tunnustaa lastaan saatikka nähdä häntä. Mutta nykyinen mieheni on lapselle kuin isä, ja tarkoitus onkin että hän adoptoi lapsen, kun tulomme vähän parantuvat.
Mutta sanon sen, että minulla oli hyvä tukiverkosto varsinkin raskausajan loppupuolella sekä synnytyksessä. Heidän avullaan jaksoin, ennen kuin tapasin mieheni. Myös sosiaalitoimi on auttanut, vaikka heidän kanssaan on kyllä sattunut pahojakin asioita.

Toivottavasti et sinäkään ole aivan yksin.

Yhteistyössä