Jos haluaa tutkituttaa epätavallisen näköisen luomen, mihin otetaan yhteyttä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "piipa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"piipa"

Vieras
Hiusrajassani on punainen kohouma (ikään kuin roikkuluomi, mutta kooltaan reilun puoli senttiä ja väriltän punainen) Se on mielestäni kasvanut viime vuosina. Olen pitänyt kohoumaa luomena, mutta nyt on hieman ruvennut mietityttämään mikä se on. Mitä kautta pääsen tutkimuksiin?

[QUOTE="vieras";28006854]Ihotautilääkärille jos haluat tietää. Terveyskeskukseen jos et halua tietää.[/QUOTE]

Voiko ihotautilääkärille soittaa suoraa, vai pitääkö saada lähete. Taitaa olla kyllä kuntakohtasta....vai?

[QUOTE="alkup.";28006880]Voiko ihotautilääkärille soittaa suoraa, vai pitääkö saada lähete. Taitaa olla kyllä kuntakohtasta....vai?[/QUOTE]

Koklaa nyt ensin sitä arvauskeskusta. Kyllä sielläkin näkevät jos jonkin näköisiä luomia viikottain ja tunnistavat jos jotain hämärää ja saattavat otattaa vaikka koepalan jos syytä on. Noin pieni luomi tuskin on muuta kun luomi.

Kyllä mulla ainakin TK-lääkäri laittoi lähetteen ihan yksityiselle (maksusitoumuksella), koska eivät kasvojen alueelta poista kuulemma TK:ssa. Mulla oli luomi ohimossa tai oikeastaan tuossa korvan etupuolella. Ihotautilääkäri sitten pihlajalinnassa sen poisti aikanaan.

En edes mennyt luomen takia lääkäriin vaan varvastani näytin kun oli kynsivalli tulehtunut ja sitten pyysin kuuntelemaan samalla keuhkot kun olin yskäinen. Siinä kun yläpäässä hääri stetoskooppinsa kanssa niin huomasi sen luomen ja sanoi, että se olisi hyvä poistattaa ja laittoi lähetteen pihlajalinnan lääkäriasemalle. Kerrankin koin saaneeni erinomaista palvelua tk:ssa kun sain kolme vaivaa samalla käynnillä hoitoon.

Koklaa nyt ensin sitä arvauskeskusta. Kyllä sielläkin näkevät jos jonkin näköisiä luomia viikottain ja tunnistavat jos jotain hämärää ja saattavat otattaa vaikka koepalan jos syytä on. Noin pieni luomi tuskin on muuta kun luomi.

Mulla on toisenlainen kokemus arvauskeskuslääkärin "tunnistuksesta". Jos koepalaa ei oteta niin on syytä mennä sinne ihotautilääkärille vaikka tk sanois mitä.

Minulta on poistettu useampikin luomi TKS:ssa, kun olen käynyt näyttämässä niitä. Noista kummallisuuksista (tummista, koholla olevista, kasvavista, rosoreunaisista) on kyllä paljon kokemusta ja osaan mielestäni itsekin vähän arvioida niitä. Kun muutin Turkuun, siellä on sellainen systeemi, että käskevät TKS:n ajanvarauksesta soittaa syöpäyhdistykseen ja varata ajan heidän ilmaiselle luomihuolipolilleen, jossa sitten ihomuutoksiin erikoistunut sairaanhoitaja sanoo kannattaako luomi poistaa. Kaksi kertaa olen käynyt siellä ja kaksi kertaa olen heidän suosituksestaan varannut ajan terveyskeskukseen luomenpoistoa varten. Käyhän se noinkin...

Terveyskeskus on oikea osoite, ja kyllä tk:ssa poistetut luomet lähtee patologille tutkittavaksi. Ainakin kaikki multa poistetut luomet on tutkittu, vaikka ovat olleen harmittoman oloisia.
TK-lääkäri laittaa lähetteen johonkin, jos on tarvis. Toki jos rahaa on ylimäärin, niin mee toki ihotautilääkärille poistattamaan luomi.
Mä kävin viimeksi yksityisellä työpaikkalääkärin lähetteellä ja eka aika yksityispuolen lekurille oli samalla leikkausaika, luomia ei katsella etukäteen vaan ne leikataan samantien pois.

[QUOTE="alkup.";28006880]Voiko ihotautilääkärille soittaa suoraa, vai pitääkö saada lähete. Taitaa olla kyllä kuntakohtasta....vai?[/QUOTE]

Yksityiselle voi mennä suoraan, kunnalliselle tarvitsee lähetteen.

Yhteistyössä