Jos ette ole aloittaneet vellillä...

niin mikä kiinteä ruoka olisi hyvä alkuvaiheeseen, siis että vatsavaivoilta säästyis.meillä tyty nyt 2kk ja tuntuu ettei ole kylläinen vaikka kuinka illat syö.maissivelliä hieman kokeilin mutta luulen ettei se sovi koska ilta ollut yhtä huutoa.vaikka tosissaan annoin vain vähän maidon seassa..mieluummin aloittaisin jollain soseella mutta millä.osaako joku sellainen neuvoa joka olisi myös aloittanut antaan kiinteitä näin aikaisessa vaiheeessa?
kiitos jos joku vaivautuu neuvomaan.
 
Imetätkö vai annatko korviketta?Jos imetät,niin noin pienelle kannattaa antaa lisämaitoa...
Toinen on vielä niiin pieni,että en lähtisi antamaan vielä soseita.. :|
*muoks* ja voihan olla,että pienellä on tiheän imun kausi?Mistä päättelet,että vauva ei ole kylläinen?
Meillä tyttö nyt 3kk ja muutama kuukausi sitten saattoi viihtyä tissillä 10 tuntia putkeen! :eek:
Kannattaa ehkä vielä jos mahdollista,niin lykätä kiinteiden aloittamista. :)
 
Ohhoh, kaikkeen täällä kyllä törmää. Kahden kuukauden ikäiselle ei todellakaan ole tarpeen aloittaa kiinteitä. Ja asiahan on vallan niin, että alle neljän kuukauden iässä aloitetut kiinteät lisäävät mm. diabeteksen riskiä valtavasti. Kahden kuukauden iässä vauvan itkuisuus on suurimmillaan ja varsinkin nuo iltaitkut kuuluvat vastasyntyneen normaaliin kehitykseen. Kasvaako vauvasi normaalisti? Tuleeko kakkaa ja pissaa normaalisti? Mistä päättelet vauvasi olevan nälkäinen? Eikö sinua ole neuvolassa opastettu lainkaan imeväisen ravitsemuksesta? Eivät ne neuvolan suositukset ole aivan tuulesta temmattuja vaan perustuvat luotettavaan tutkittuun tietoon.

Mikäli kyseessä olisi nälkäitkut, vauvalle tulisi antaa lisämaitoa tai rintamaitoa. Kehottaisin sinua olemaan yhteydessä neuvolaan ja keskustelemaan terveydenhoitajasi kanssa hieman vauvasi ravitsemuksesta ja ehkäpä myös käymään ylimääräisellä punnauksella, jos edelleen uskot itkujen johtuvan nälästä.
 
Meilläkin oli tuossa 2kk:n tietämillä sellanen vaihe,että musta tuntui,että poika voisi juoda maitoa litratolkulla. Mutta se meni sitten itsestään ohi. Ja tietty sitä mietti,että saako tarpeeksi maitoa ja miksi on aina nälkäinen jne. Mutta 3kk:n iässä aloitin vasta "kiinteät" tai toisin sanoen tein itse bataattivelliä. 2kk:n ikäisen suolisto ei ole vielä niin kypsä,että osaa ottaa vastaan kiinteitä joten siksi ei ehkä vielä kannata aloittaa.

Niin ja meillä poika oli myös lähes 5kg syntyessään ja ruokahalut on aina olleet suuuuuuuret :D
 
Mun mielesta ei kannata niita kiinteita kiirehtia.. Itse lisasin imetysta sita mukaa kun tuntui tarve vaativan ja meilla melko isokoinen tyttokin parjasi hyvin 5kk ilman kiinteita. Olin miettinyt 6kk asti taysimettaa, mutta selvasti tytto alkoi oleen valmis maisteleen joten pikkuhiljaa sitten aloiteltiin.
 
no täälläkin oli 4kg tyttö syntyessään ja silti hyvin pärjää vaikka imetän vaan toisesta rinnasta enää...toinen ehtyi.
minäkään en usko että lapsesi tarvitsee kiinteitä tai velliä.lisämaidon kyllä pitäisi riittää.itse epäilisin myös tiheän imun kautta..
 
Mun poika kans pärjäs ihan hyvin (kasvoi tasaisesti, 4kg syntyessään) pelkällä tilkalla rintamaitoa +korviketta eniten siihen 4kk jolloin sai antaa kasvissoseita.
Lähinnä siitä kasvustahan sen näkee saako tarpeeksi ravintoa.
 
Meillä on sama tilanne kuin minnillä, tosin poika on täyttänyt 3kk. Saa rintaa ja lisämaitoa, mutta silti päivällä olisi maitoa vaatimassa parin tunnin välein (itkee, rauhoittuu maitoon). Maitoannoksen nostaminen ei onnistu, kun poika nukahtaa syömiseen/puklujen määrä kasvaa. Pissa/kakkatilanne ok, ja painossa ollaan hieman alakäyrillä. Eli alan olla sitä mieltä, että kiinteämpää ruokaa taitaa tarvita, vaikka neuvolassa kehotettiin odottamaan 4kk ikään. Mutta miten kehtaisin pitää poikaa nälässä vielä kolme viikkoa? Itse harkitsen porkkana- tai perunasoseen antamista korvikkeeseen sekoitettuna ja siis lusikalla annosteltuna.
 

Yhteistyössä