Jos ei vaahdota rasvaa ja sokeria vaikka ohjeessa niin neuvotaan.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks-ei-tosiaan-leipuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yks-ei-tosiaan-leipuri

Vieras
Kyseessä siis piparitaikina. Miten käy jos vaan sulaneen rasvan ja sokerin sekoittaa tai huoneenlämpöisen rasvan ja sokerin. Onkohan lopputulos vain littanat piparit, mutta muuten ok? Vai meneekö enemmän pilalle.

Kyselen sen takia kun joku aika sitten minun piti leipoa pipareita kun oli tulossa vieraita seuraavana päivänä. Unohdin päivän tohinoissa kuitenkin koko homman ja kun vihdoin muistin ni olin juuri saanut lapset nukkumaan. Heillä makuuhuone ihan keittiön lähellä ja pienempi tosi herkkäuninen. Siinä ohjeessa piti siis rasva ja sokeri vaahdottaa. Jäi sitten piparit leipomatta...

itse asiassa mä olen lakannut vaahdottamasta kun taikinassa on munia ja sokeria.

Nää ohjeet on jostain väinämöisen rouvan ajoilta, kun EI OLLUT LEIVINJAUHETTA.

Nyt tarvii vaan sekoittaa aineet ja lisätä leivinjauhe: plumps, kakku on valmis!

Eli tee vaan piparit vatkamatta. Mun mummolla edes ollu vatkainta ja teki maailman parhaat piparit...
Jos laitat soodaa, muista että taikinan pitää olla hapan, sooda ei toimi muuten!

[QUOTE="vieras";24711112]Eiköhän se vatkain toimi jossain muussakin huoneessa kuin keittiössä. mene siis jonnekin muualle vatkaamaan, mistä löytyy pistorasia.[/QUOTE]

:laugh:
Anteeksi mutta tästä tulee hieman kaksimielisiä aatoksia tästä kommentista! :ashamed:

[QUOTE="vieras";24711146]itse asiassa mä olen lakannut vaahdottamasta kun taikinassa on munia ja sokeria.

Nyt tarvii vaan sekoittaa aineet ja lisätä leivinjauhe: plumps, kakku on valmis!

Eli tee vaan piparit vatkamatta. Mun mummolla edes ollu vatkainta ja teki maailman parhaat piparit...
Jos laitat soodaa, muista että taikinan pitää olla hapan, sooda ei toimi muuten![/QUOTE]

Mummos on varmaan kans sieltä väinämöisen ajoilta, jolloin ihmsillä ei ollut sähköä, mut vispilä tomi kyl ihan käsipelillä..?

Kakkutaikinoissa tai "pehmeiden" leivonnaisten taikinoissa vaahdotan rasvan ja sokerin, (yleensä puuhaarukalla ilman vatkainta, eli ei tule kovin tiukka vaahto edes)jos ohjeessa niin neuvotaan, mutta pikkuleipätaikinoissa sen ei tosiaan ole niin väliä. En muista sellaista piparitaikinaa koskaan edes tehneeni, jonka ohjeessa olisi neuvottu vaahdottamaan.

Mummos on varmaan kans sieltä väinämöisen ajoilta, jolloin ihmsillä ei ollut sähköä, mut vispilä tomi kyl ihan käsipelillä..?

no melkein onkin, hän on 92v, eikä edelleenkään omista sähkövatkainta, kun ei tahdo! Asuu omassa kodissaan papan 95v kanssa.
Hän antaa voin pehmetä huoneenlämmössä ja sekoittaa sen sokeriin puulusikalla. Kehuu vielä kuinka helppoa on kun ei tarvii pestä voita ensin.

Kiitos vastauksista. Ajattelin silloin, että teen piparit vatkaamatta, mutta kun kerran oli vieraita tulossa ni en olis kehdannut tarjota jotain littanoita korppuja :) Ja sit olisin kuitenkin yksin vedellyt ne nassuun ulkonäöstä riippumatta. Ei kyllä mieleen juolahtanut lähteä toiseen huoneeseenkaan vatkaamaan (nyt tulee mullekin mieleen ihan jotain muuta tästä ;)

ap

Sellaisena aikana ei ole muutenkaan juuri leivottu herkkuja ;)

Taikinoita valmistetaan eri tekniikoilla Yksi on tuo vaahdotetun murotaikinan tyyppinen. Yleensä saman rakenteen saa aikaiseksi sekoittamalla nestemäiset ja kuivat ainekset ja yhdistämällä ne. Muna-sokerivaahtorakenne on sitten toinen juttu, silloin ei vaahdotusta voi skipata.

[QUOTE="vieras";24711146]itse asiassa mä olen lakannut vaahdottamasta kun taikinassa on munia ja sokeria.

Jos laitat soodaa, muista että taikinan pitää olla hapan, sooda ei toimi muuten![/QUOTE]

Kuinka te oikein teette piparitaikinan, jos pitää vaahdotella? Ite teen aina kattilassa, hellalla. Siirappia yms sinne kattilaan ja sit kiehautetaan ja sooda päälle niin johan nousee takina.

Yhteistyössä