jos b-lymfosyytit koholla mitä tarkottaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja :=
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
on sen verran tekemistä et olettavat potilaan ihan itse hoitavan asiat..

no hei, ei tod. ole näin. kyllä ne konsultoi lääkäriä jos hälyttävä arvo on. itsekin labratätinä voin ton sanoa. ja siis sehän on niiden työtä, tehdä tutkimuksia ja tarkistaa päällisin puolin että arvot ok (joku iso/pieni arvo saatetaan mitata uudestaan ja tarkistetaan ettei koneessa vikaa ym.).

Alkuperäinen kirjoittaja m:
ku ei olla kenenkään lääkärin saa missään hoitosuhteessa tkssa

no jotain lääkäriä siellä. jos mietityttää niin soita sinne labraan vaikka.

ja siis kai joltain ootte saaneet sinne labraan lähetteen? terkkarilta? vai itsekkö vaan kävelitte sisään ja pyysitte kokeet?

Siis tuo b-leukkarit raja-arvo on 17,5. Mutta siis jos arvot olisi huolestuttavasti koholla ja vaatisi välittömiä jatkotutkimuksia, niin labrasta olisi kyllä joltain lääkäriltä kysytty asiasta ja sinuun oltaisiin oltu tk:sta yhteydessä. Näin ainakin luulisin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Siis tuo b-leukkarit raja-arvo on 17,5. Mutta siis jos arvot olisi huolestuttavasti koholla ja vaatisi välittömiä jatkotutkimuksia, niin labrasta olisi kyllä joltain lääkäriltä kysytty asiasta ja sinuun oltaisiin oltu tk:sta yhteydessä. Näin ainakin luulisin.

b-leuk on eri asia.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

b-leuk on eri asia.

Tai siis jos mä ymmärrän oikeen, niin b-leuk koostuu erilaisista leukkareista joista b-solut (b-lymph) muodostaa osan. Eli tuo b-leuk sisältää 5 erilaista valkosolua ja tuo lymp ois yks niistä?

Alkuperäinen kirjoittaja m:
on sen verran tekemistä et olettavat potilaan ihan itse hoitavan asiat..

no hei, ei tod. ole näin. kyllä ne konsultoi lääkäriä jos hälyttävä arvo on. itsekin labratätinä voin ton sanoa. ja siis sehän on niiden työtä, tehdä tutkimuksia ja tarkistaa päällisin puolin että arvot ok (joku iso/pieni arvo saatetaan mitata uudestaan ja tarkistetaan ettei koneessa vikaa ym.).

No tässä toinen samalla alalla eikä me todellakaan soitella lääkäreille, jos joku arvo on yli tai alle rajojen. Jos sydänfilmiä ottaessa näkyy infarkti tai jotain muuta sellaista, ettei potilasta oikein voi päästää kotiin, niin sitten konsultoidaan. Vastaukset menee sähköisesti lääkäreille, jotka sitten ihan itse päättävät, onko joku hullusti vai ei. Jos me saadaan joku hälyttävä arvo, niin se voikin olla sille yhdelle potilaalle ihan odotettavissa oleva tulos eikä aiheuta mitään erityisiä toimenpiteitä. Me kun emme tiedä potilaiden taustoista yhtään mitään. Ei meillä tosiaan ole aikaa soitella jokaisen poikkeavan tuloksen perään, että "hei, meillä ois nyt tällainen, mitäs tehdään".

Ja tosiaan kun lähete on yksityiseltä ja kokeet tehdään terveyskeskuksessa, niin ei sieltä tk:sta minnekään soitella vaan potilas hoitaa asian itse. Tietty jos tuloksissa on jotain poikkeavaa, niin labra voi kertoa asiakkaalle, että kannattaa varata se lääkäri jo aika pian. Me emme kuitenkaan saa tehdä mitään diagnooseja mihinkään suuntaan. Meillä on myös käytössä tuo systeemi, että yksityisen lähetteellä saa labrat tk:sta ja vastaukset tulee sitten kotiin. Siinä on vaan aina se vaara, että siinä vastaanottaja voi huolestua aika lailla (kuten nyt on käynyt) ja joutuu sitten pohtimaan asiaa siihen saakka, kunnes pääsee lääkärille. Siitä syystä labra ei ainakaan täällä päin anna tuloksia koskaan potilaalle muussa tapauksessa kuin edellä mainitussa.

Yhteistyössä