Jos asuu sisaruksena kanssa samassa asunnossa, niin vaikuttaako sisaruksen tulot työmarkkinatukeen ja asumistukeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ulla"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

"Ulla"

Vieras
Jos muuttaisin siskoni kanssa yhteiseen asuntoon, niin vaikuttaisiko toistemme tulot toistemme tukiin? Mun tulot ei kyllä vaikuttaisi siskon työmarkkinatukeen koska hän opiskelee joten saa täyden tuen jos ei itse tienaa mitään.

Mutta entä mun mahdollinen työmarkkinatuki valmistumisen jälkeen? Vaikuttaako siihen vain mun omat tulot vai myös siskon? Entä nyt opiskellessa mun opintoraha ja asumislisä, vaikuttaako siskon tulot niihin? Kuinka asumistuet menee, kumpikin hakee omaa? Entä jos mä saan heti valmistumisen jälkeen kokopäiväisen työn niin vaikuttaako mun tulot siskon asumistukeen?

Sori, tuli monta kysymystä. :D Ajattelin vain, että jollakin saattaa olla omakohtaista kokemusta tällaisesta.

No tuon erillisen vuokrasopimuksen kyllä ajattelinkin olevan tarpeellinen. Emme asu vielä yhdessä, mutta vähän on ollut suunnitelmia siihen suuntaan koska yhdessä pystyisimme vuokraamaan isomman asunnon eikä molempien tarvitsisi asua yksiössä.

Siskosi saa työmarkkinatukea kun opiskelee? En usko...

molemmilla pitää olla omat vuokrasopimukset, siten saatte ehkä asumistukea. Mutta muistakaa laittaa siihen sopimukseen vaan osa siitä koko vuokrasta, koska jos laitatte koko vuokran molempien sopimuksiin, niin tuskin menee läpi. Sitäkään kun ei saa ihan mihinkään jättisuureen vuokraan, kyllä ne kattoo kohtuulliset asumiskulut per henkilö.

Itselleni kävi niin kimppakämpässä asuessani, että sossu kattoi meidät avoliitossa asuviksi vaikka kaikilla oli omat vuokrasopimukset. Hauskaa siinä oli se, että mun lisäksi kämpässä asui kaksi nuorta miestä, eli sossu päätti että mä asun kahden kanssa avoliitossa (tietääkseni kaksinnaiminen on kuitenkin laissa kiellettyä...)

Yhteistyössä