Jos alottaa kinteet vähän päälle 3kk ikäselle vauvalle, mitä silloin kantsis antaa?

minä
itse aloitin perunalla ja sitten tuli porkkana. Ensimmäisenä päivänä 1 t-lusikka, toisena päivänä 2 t-lusikkaa, kolmantena 2-3 t-lusikkaa, pikku hiljaa aina lisäilet. Kannattaa maistatella 4-6pv aina yhtä ruoka lajia, niin masu tottuu ja jos tulee allergiaa huomaat mistä ruuasta on kyse.

Ensiksi kasvikset, ja kun niitä syö hyvin ottaisin mukaan marja- ja hedelmäsoseet.
 
Ammattilainen
Onko paino kutenkin noussut? Vaikuttaako nälkäiseltä, kuinka usein syö? Meillä on kans olleet erittäin "kitukasvuisia" vauvoja, kuopus painoi 1-vuotiaana 7,2 ja nyt 1v4kk painoi tasan 8. Kiinteät aloitettiin 5kk iässä, ja on aina syönyt hyvin. Toisilla on taipumus pysyä hoikkana, syötti sitten mitä vaan. Jos vauva on tyytyväinen niin en antaisi nin pienelle kiinteitä, ei ne kiinteät takaa sitä "lihomista". Nälässähän ei toki kannata pitää.
 
Meillä on aloitettu aina perunalla, maidolla löysättyä. Ensin kerran päivässä teelusikallinen, pari päivää näin ja siitä sitten määrää lisäten, kunnes alkaa tuntua sille että voisi lisätä sekaan tai toiselle ruokailulle seuraavan, esim. porkkanan.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Liina78:
Onko paino kutenkin noussut? Vaikuttaako nälkäiseltä, kuinka usein syö? Meillä on kans olleet erittäin "kitukasvuisia" vauvoja, kuopus painoi 1-vuotiaana 7,2 ja nyt 1v4kk painoi tasan 8. Kiinteät aloitettiin 5kk iässä, ja on aina syönyt hyvin. Toisilla on taipumus pysyä hoikkana, syötti sitten mitä vaan. Jos vauva on tyytyväinen niin en antaisi nin pienelle kiinteitä, ei ne kiinteät takaa sitä "lihomista". Nälässähän ei toki kannata pitää.
Ei oo kitukasvunen, vaan HIRVEEN laiha. Syntymätsä asti on ollu iso poika, mut kasvu oli jo viime neuvolassa hidastunu huomattavasti. Huomenna nähään taas tarkat lukemat. Pituutta on kyllä tullu, mut laihtuu vaan. Koliikkia oli, refluksia on vieläki... Söi yhessä vaiheessa useemmin, nyt oon saanu syömaan isompia "annoksia", ni ei oo koko ajan tissillä -> tyytyväisemmän olonen, ku joutaa nukkuaki.
 
Alkuperäinen kirjoittaja minä:
itse aloitin perunalla ja sitten tuli porkkana. Ensimmäisenä päivänä 1 t-lusikka, toisena päivänä 2 t-lusikkaa, kolmantena 2-3 t-lusikkaa, pikku hiljaa aina lisäilet. Kannattaa maistatella 4-6pv aina yhtä ruoka lajia, niin masu tottuu ja jos tulee allergiaa huomaat mistä ruuasta on kyse.

Ensiksi kasvikset, ja kun niitä syö hyvin ottaisin mukaan marja- ja hedelmäsoseet.
Kiitos sulle, tästä "määrä-säännöstä" oli tosi paljon apua!
 
Meil oli kans painonnousun kans ongelmia ja lapsi oli koko ajan rinnalla ja silti nälkäinen, neuvolast tuli käsky joko antaa korviketta tai perunaa rintamaidon lisäks. En halunnu luopua imetyksesta joten annettiin perunaa!
Eka maistatettiin ihan vähän lusikan päästä ja sit sitä lisättiin pikkasen päiväpäivältä.
Parin viikon päästä söi noin 8tl 3kertaa päiväs aamul, lounaal ja ennen iltaimetystä.
Arki helpottu kun nukkui paremmin eikä olle koko ajan rinnalla!
Perunaa ohensin keitetyl vedel koska rinnoista ei tullut maitoa kunnolla pumppaamalla.
Semper Luomu Perunasosetta tyttö söi kaikkein mieluiten!!!!
 
Mä annoin meiän pojalle porkkanasosetta ekan kerran kun poika oli 2,5kk. Alotin normaalisti pienillä maistiaisilla ja kun huomasin että mitään oireita ei tullut niin sitten meni noin puoli purkkia kerralla.

Porkkanalla on aika hyvä alottaa koska se on niin makean makusta että yleensä pienet siitä tykkää kun siihen ovat tottuneet =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Tintura:
Meil oli kans painonnousun kans ongelmia ja lapsi oli koko ajan rinnalla ja silti nälkäinen, neuvolast tuli käsky joko antaa korviketta tai perunaa rintamaidon lisäks. En halunnu luopua imetyksesta joten annettiin perunaa!
Eka maistatettiin ihan vähän lusikan päästä ja sit sitä lisättiin pikkasen päiväpäivältä.
Parin viikon päästä söi noin 8tl 3kertaa päiväs aamul, lounaal ja ennen iltaimetystä.
Arki helpottu kun nukkui paremmin eikä olle koko ajan rinnalla!
Perunaa ohensin keitetyl vedel koska rinnoista ei tullut maitoa kunnolla pumppaamalla.
Semper Luomu Perunasosetta tyttö söi kaikkein mieluiten!!!!
Kolme kertaa päivässä, ok. Mut alkuun ehkä vaan aamulla..?

Meinaan ite vääntää mössöt, ku pottua saa appiukolta ilmatteeks. :D Saas nähä mitä siitäki seuraa... :whistle:
 

Yhteistyössä