Jos alkoholistille ei saa viedä alkoholia lahjaksi, entä ylipainoiselle suklaata?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Ihmetys"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"Ihmetys"

Vieras
Tuli tässä mieleen kun joulun aikaan viedään suklaata tuliaisiksi kylään mennessä isoja konvehtirasioita. Kaikki varmaan tietää että alkoholistille ei viedä alkoholia, mutta päteetö tämä sama jos viedään ylipainoiselle suklaata?

Mietin vain itsenikin kohdalla, että pystyn hyvin olla ostamatta kaupasta suklaata, mutta jos joku tuo sitä tuliaisiksi niin en minä ainakaan sitä pysty olemaan syömättä saatikka että heittäisin roskiin. Jos jollain on vaikea syömishäiriö tai ylipaino-ongelma, eikö se ole sitten vähän sama kuin jos antaa alkoholistille viinapullon. Mitä mieltä olette?

Niin tai anorektikolle salokortti? Tai...

Juurihan joku sanoi, että on saanut ylipainonsa pelkästään sen takia, että kilpirauhasessa ollut ongelmia. Ajattelitko sitten, että heillekään ei voi antaa suklaata, vaikkei paino siitä ole noussutkaan? Vai pitäisikö aina tarkistaa emännältä/isännältä, että mistä ovat ylipainonsa saaneet?

Vai pitäisikö kuitenkin yrittää kohdella ihmisiä ihmisinä, olivat he sitten minkä painoisia tahansa?

Jos se suklaaholisti syö sen konvehtirasian kerralla, sitten etsii jemmapiiloista lisää konvehtirasioita ja syö ne heti ja sen jälkeen häviää kaupungille vuorokausiksi syömään suklaata, palaa pahoinvoivana kotiin, oksentaa eteisen matolle, nukkuu pari vuorokautta suklaakrapulaansa pois, kyselee löytötavaratoimistosta kadonneiden avaimien ja lompakon perään, vannoo puolisolle, että tämä oli viimeinen kerta ja koettaa selittää pomolle, miksi ei tullut töihin, niin siinä tapauksessa sitä suklaata ei kannata viedä lahjaksi.

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
Ilmeisesti molemmat kommentoijat ovat normaalipainoisia? Itse olen reilusti ylipainoinen ja kamppailen päivittän syömiseni kanssa. Meille on tuotu suklaata nyt jouluna lahjaksi. En olisi halunnut sitä. Enkä todellakaan rupea sanomaan minulle lahjan tuoneelle että en syö, vie muualle. Täälläkin keskusteltu miten pitää arvostaa lahjan antajaa, oli lahja sitten mikä tahansa. Ja minulla ei ole työpaikkaa minne viedä suklaa koska olen kotiäiti. Myös miehelläni on vakava ylipaino-ongelma.

Siks toiseks, onko mitään niin mielikuvituksetonta lahjaa kuin suklaarasia? Minä ainakin olen mieluusti ihan ilman jos ei mitään muuta tuomista ole.

[QUOTE="wieras";29404421]Jos se suklaaholisti syö sen konvehtirasian kerralla, sitten etsii jemmapiiloista lisää konvehtirasioita ja syö ne heti ja sen jälkeen häviää kaupungille vuorokausiksi syömään suklaata, palaa pahoinvoivana kotiin, oksentaa eteisen matolle, nukkuu pari vuorokautta suklaakrapulaansa pois, kyselee löytötavaratoimistosta kadonneiden avaimien ja lompakon perään, vannoo puolisolle, että tämä oli viimeinen kerta ja koettaa selittää pomolle, miksi ei tullut töihin, niin siinä tapauksessa sitä suklaata ei kannata viedä lahjaksi.[/QUOTE]

Eikö henkinen pahoinvointi ja fyysinen ylipainosta johtuva sairaus olen sitten oikeita syitä?

Lähipiirissä kaksi ylipainoista: Toinen on kertonut, että ei toivo herkkuja ylipainon ja kakkostyypin diabeteksen vuoksi. Emme siis vie hänelle niitä lahjoina tai tuliaisina. Toinen on lihonut kilpirauhasongelmien vuoksi, mutta muuten täysin terve, syö tavallisesti eikä koe ongelmaksi syödä herkkuja sopivasti, kuten ennen ylipainoaankin, vaikka niitä olisi kaapit täynnä. Hänelle lahjoitamme herkkuja hyvällä omalla tunnolla.

Syömisongelmia ei näe päällepäin, kuten ei usein alkoholismiakaan. Sitä ei voi päätellä painosta. Jos siis haluat ihmisten huomioivan asian, sinun pitää avata suusi. Olisi mielestäni erittäin epäkohtaliasta olettaa kaikilla ylipainoisilla olisi ongelmaa syömistensä kanssa, ja toisaalta normaalipaino ei sekään takaa mitenkään tervettä suhdetta ruokaan.

[QUOTE="Ihmetys";29404430]Eikö henkinen pahoinvointi ja fyysinen ylipainosta johtuva sairaus olen sitten oikeita syitä?[/QUOTE]

Oikeita syitä holhoukseen? Pitäiskö ne lukita häkkiin?

[QUOTE="Vierailija";29404450]Itsehän joululahjasi ostat ja näin ollen lahjan päätät. Ihan miltä sinusta tuntuu.[/QUOTE]

Öööö, enhän minä itse osta muiden minulle tuomia lahjoja?

Minä ainakin haluan suklaata lahjaksi, vaikka olen ylipainoinen! Syökö muka muut ylipainoiset sitten tosi terveellisesti normaalisti ja vain lahjaksi saadut herkut terveellistä ruokavaliota horjuttaa? Tosi kumma, jos silti on ylipainoinen.

Minä ainakin olen ylipainoinen juuri siksi, että olen perso herkuille. Ostan niitä itsekin. En todellakaan kaipaa mitään holhousta ja huolenpitoa muilta lievän ylipainoni takia.

Syömishäiriöiselle ei välttämättä kannata viedä suklaata lahjaksi, mutta ylipaino ei ole vielä merkki mistään henkisistä ongelmista. Se voi olla ihan oma valinta syödä niitä herkkuja ja olla sitten sen "hintana" vähän pyöreä.

Eli tämän ketjun perusteella on ihan ok viedä ylipainosta kärsivälle suklaata. No kiva tietää, minunpa pitää sitten ruveta kaikille kuuluttamaan että joo, minulla on masennus ja kärsin suuresta painostani että voisitteko olla tuomatta minulle suklaata. Siis ihan oikeestiko teidän mielestä minun omat henk koht asiat kuuluvat puolitutuille? Kyllä , minulla on elämässäni myös muita ihmisiä kuin lähiperhe ja hyvät ystävät joiden kanssa asiasta juttelen. En halua kertoa kaikkia asioitani jokaiselle vastaantulijalle.

Automaattisesti suklaa ei ylipainoiselle ole se jota hän ei pysty vastustamaan, mutta en toisaalta tiedä miksi suklaata aina pitäisi viedä tuliaisiksi. On niin paljon muitakin vaihtoehtoja kuin suklaa ja alkoholi.

[QUOTE="Ihmetys";29404513]Eli tämän ketjun perusteella on ihan ok viedä ylipainosta kärsivälle suklaata. No kiva tietää, minunpa pitää sitten ruveta kaikille kuuluttamaan että joo, minulla on masennus ja kärsin suuresta painostani että voisitteko olla tuomatta minulle suklaata. Siis ihan oikeestiko teidän mielestä minun omat henk koht asiat kuuluvat puolitutuille? Kyllä , minulla on elämässäni myös muita ihmisiä kuin lähiperhe ja hyvät ystävät joiden kanssa asiasta juttelen. En halua kertoa kaikkia asioitani jokaiselle vastaantulijalle.[/QUOTE]

Todellakin on ok, enkä tosiaan tykkäisi, jos automaattinen olettamus on että olen masentunut ja kärsin ylipainostani. Sinä ehkä olet sellaisessa tilanteessa, mutta kun et itsekään halua sitä kuuluttaa, niin etkö ymmärrä ettei toiset halua sellaista kuviteltavan vieläpä perusteetta? Ja sitä paitsi tykkään suklaasta. ;)

Ylipaino on vaan luku. Kun se ylittää tietyt rajat, siitä on todennäköisesti terveydellisestä haittaa. Mutta ylipaino ei satuta muita eikä se ollenkaan välttämättä aiheuta mitään kärsimystä ylipainoiselle itselleenkään, joten se on aivan eri kategoriassa kuin alkoholismi.

[QUOTE="Ihmetys";29404513] No kiva tietää, minunpa pitää sitten ruveta kaikille kuuluttamaan että joo, minulla on masennus ja kärsin suuresta painostani että voisitteko olla tuomatta minulle suklaata. Siis ihan oikeestiko teidän mielestä minun omat henk koht asiat kuuluvat puolitutuille?[/QUOTE]

Jos ja kun tätä asiaa vertaa alkoholismiin, pitääkö kaikille välttää viemästä alkoholia sisältäviä tuotteita sen takia että ei voi olla varma jos ko. ihmisellä onkin alkoholin suhteen riippuvuus? Miksi suklaaholisti ei voisi kertoa muille että heidän on syytä välttää tuomasta lahjaksi suklaata riippumatta siitä oletko ylipainoinen tai riippumatta siitä kärsitkö masennuksesta.

Yhteistyössä