Jos äiti antaa lapsensa adoptioon,

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietteliäs
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietteliäs

Vieras
hänenhän ei tarvi maksaa tästä elatusmaksuja. Nainen siis pääsee halutessaan eroon vastuustaan, mutta mies ei pääse. Paitsi tietty silloin kun äiti antaa sen lapsen adoptioon, muutenhan vastentahtoinen isä on valvoitettu elatusmaksuihin.

Eikö tämä ole itseasiassa aika väärin?

Alkuperäinen kirjoittaja mietteliäs:
hänenhän ei tarvi maksaa tästä elatusmaksuja. Nainen siis pääsee halutessaan eroon vastuustaan, mutta mies ei pääse. Paitsi tietty silloin kun äiti antaa sen lapsen adoptioon, muutenhan vastentahtoinen isä on valvoitettu elatusmaksuihin.

ei ole. Lapsella on oikeus vanhempiensa tulotasoiseen elatukseen. Piste.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Ei äiti saa sitä lasta antaa adoptioon jos isä sen kieltää, eli ei sekään niin helppoa ole...

siis jos vanhemmat on eronneet ja äiti ei halua pitää lasta mutta isä kieltää adoptioon antamisen. Jos isä ei itse suostu ottamaan lasta itselleen niin pystyykö hän muka pakottamaan äidin pitämään sen? kyllä äiti mun tietääkseni pääsee lapsestaan eroon.

Vaikka olis sitten naimisissakin niin ainakin voi erota ja antaa lapsen huoltajuuden pois.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja mietteliäs:

ei ole. Lapsella on oikeus vanhempiensa tulotasoiseen elatukseen. Piste.

Meinasin vaan sitä että äiti pääsee eroon elatusvelvollisuudestaan, mutta isä ei. Eikö tässä ole ristiriitaa?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Ei äiti saa sitä lasta antaa adoptioon jos isä sen kieltää, eli ei sekään niin helppoa ole...

siis jos vanhemmat on eronneet ja äiti ei halua pitää lasta mutta isä kieltää adoptioon antamisen. Jos isä ei itse suostu ottamaan lasta itselleen niin pystyykö hän muka pakottamaan äidin pitämään sen? kyllä äiti mun tietääkseni pääsee lapsestaan eroon.

Vaikka olis sitten naimisissakin niin ainakin voi erota ja antaa lapsen huoltajuuden pois.

tottakai miehen pitää silloin se lapsi ottaa ja äidin on maksettava elarit...
Mutta ymmärrän kyllä mitä ajat takaa ja se on kyllä aika epäoikeuden mukaista, että mies ei pääse elareista eroon millään vaikka kuinka haluaisi mutta nainen pääsee..

Mutta ymmärrän kyllä mitä ajat takaa ja se on kyllä aika epäoikeuden mukaista, että mies ei pääse elareista eroon millään vaikka kuinka haluaisi mutta nainen pääsee..

Siis äiti ei voi antaa lastaan pois jos mies haluaa tämän? Mä olen käsittänyt että äiti voi halutessaan antaa lapsen adoptioon, jolloin tietty isä on halutessaan esisijainen huoltaja.

että biologinen isä tai äiti voi antaa alaikäisen lapsensa adoptioon (siis lapsen toisen vanhemman puolisolle). Oma puolisoni adoptoisi koska vaan lapseni mutta koska se olisi riskialtista härkkimistä bioisää kohtaan, hän odottaa siihen kun lapsi on 18v, ja sitten adoptoi hänet.

Hä? No eikös siinä pääse eroon kuin nainenkin: järjestämällä muksun adoptioon. Ja jos ymmärsin teiän jutut oikein, niin kumpikaan vanhemmista ei voi näin tehdä ilman toisen suostumusta. Niin missä se epäreiluus nyt pesii?

Alkuperäinen kirjoittaja ahma:
Hä? No eikös siinä pääse eroon kuin nainenkin: järjestämällä muksun adoptioon. Ja jos ymmärsin teiän jutut oikein, niin kumpikaan vanhemmista ei voi näin tehdä ilman toisen suostumusta. Niin missä se epäreiluus nyt pesii?

Näin. Äiti voi halutessaan kieltäytyä lapsen huoltajuudesta ja antaa lapsi adoptioon. Se toki vaatii isän suostumuksen. Sama myös toisinpäin. Isäkin voi kieltäytyä lapsestaan ja antaa hänet adoptioon, mutta siihenkin tarvitaan äidin suostumus. Täysin tasapuolista, eikä epäreilua kumpaakaan kohtaan.

Yhteistyössä