Jos äitiysloma olisi 5 kk eikä kotihoidonvapaata olisi

vierailija
Varmaan olisin sossu elätti. Nyt nuorin 9kk, olen 3kk yrittänyt saada töitä mutta ei sitten millään niitä saa. Ehkä se pitää jäädä vielä kotiin ja alkaa kumminkin sossuelätiksi. Harmittaa ihan hirveästi kun en saa töitä.
 
Eikö vanhempainvapaata olisi? Sellaista jota isäkin voisi pitää? Siinä tilanteessa minä olisin ollut 5kk kotona lapsen kanssa, eli 2kk enemmän kuin olin. Mahdollisesti olisin töistä lomapäiviä saanut säästettyä niin, että lapsi hoitoon 6kk ikäisenä. Siinä vaiheessa oltaisiin miehen kanssa nevoteltu, voiko kumpikaan jäädä puoleksi vuodeksi osa-aikaiseen työhön, että lapsella olisi aluksi lyhyempiä hoitopäiviä. Todennäköisesti ainakin muutama kuukausi olisi saatu järjesteltyä. Suurin muutos toteutuneeseen olisi todennäköisesti isän ja lapsen suhteessa, joka olisi jos ei etäisempi niin ainakin erilainen kuin nyt.
 
Eikö vanhempainvapaata olisi? Sellaista jota isäkin voisi pitää? Siinä tilanteessa minä olisin ollut 5kk kotona lapsen kanssa, eli 2kk enemmän kuin olin. Mahdollisesti olisin töistä lomapäiviä saanut säästettyä niin, että lapsi hoitoon 6kk ikäisenä. Siinä vaiheessa oltaisiin miehen kanssa nevoteltu, voiko kumpikaan jäädä puoleksi vuodeksi osa-aikaiseen työhön, että lapsella olisi aluksi lyhyempiä hoitopäiviä. Todennäköisesti ainakin muutama kuukausi olisi saatu järjesteltyä. Suurin muutos toteutuneeseen olisi todennäköisesti isän ja lapsen suhteessa, joka olisi jos ei etäisempi niin ainakin erilainen kuin nyt.
Ei olisi. Yritän simuloida 50-60 luvun perheinden tilannetta.
Vanhempainvapaa taisi (SMP:n suureksi kauhuksi) tulla kuvioon vasta 70-luvulla.
 
vierailija
Ei varmaan kauhiasti olisi tilanne muuttunut. Todennäköisesti oltaisiin pelkästään miehen tuloilla oltu 5kk jälkeen jokunen kuukausi, jonka jälkeen lapsi joko isovanhemmille tahi päiväkotiin osa-aikahoitoon, kunnes olisin toisesta jäänyt äitiyslomalle.

Mulle toi kolmisen vuotta yhtäjaksoista kotona oloa oli riittävä, pidempään en olisi jaksanut. Saimme siis kaksi lasta kohtalaisen lyhyellä ajalla, enkä välissä ollut työelämässä. Nyt olen osa-aikaisena ja lapset sen 10pv/kk hoidossa, varmaan tuonne vuoden vaihteeseen mennään tällä järjestelyllä.
 
Maatilan fyysisesti vaativissa töissä tuo varmasti ollut kovin rankkaa.
no kyllähän se oli rankkaa, nousta aamuyöstä navettaan että isäntä oli sen aikaa lapsen kans, ja joutua sit itse sisälle, että isäntä joutuu töihinsä. välillä lapsi nukku ja oleskeli navetassa pinnasängyssä, että sai työt tehtyä. oli myös keinu katossa kiinni.
 
Yritän simuloida 50-60 luvun perheinden tilannetta.
Sitten voisi olla mahdollisuus kodinhoitajan apuun, jos simulaatiota jatkettaisiin. Ehkä lapsen päivähoitoonmenoa saataisiin viivytettyä vielä enemmän, kun minun max puolen vuoden osa-aikatyö yhdistettäisiin miehen joustoon maanviljelyksestä lapsenhoidon hyväksi, ja kodinhoitaja saataisiin ongelmatilanteessa (kun oma eikä miehen työ joustaisi) hätiin.

Sopivaan aikaan vuotta mieskin olisi voinut "jäädä kotiin" maataloudenharjoittamisesta ja hoitaa lasta, mutta jos oletetaan lapsen syntyneen siihen aikaan kuin oikeastikin, niin ei onnistuisi.

Mielenkiintoinen ajatusleikki.
 
Sitten voisi olla mahdollisuus kodinhoitajan apuun, jos simulaatiota jatkettaisiin. Ehkä lapsen päivähoitoonmenoa saataisiin viivytettyä vielä enemmän, kun minun max puolen vuoden osa-aikatyö yhdistettäisiin miehen joustoon maanviljelyksestä lapsenhoidon hyväksi, ja kodinhoitaja saataisiin ongelmatilanteessa (kun oma eikä miehen työ joustaisi) hätiin.

Sopivaan aikaan vuotta mieskin olisi voinut "jäädä kotiin" maataloudenharjoittamisesta ja hoitaa lasta, mutta jos oletetaan lapsen syntyneen siihen aikaan kuin oikeastikin, niin ei onnistuisi.

Mielenkiintoinen ajatusleikki.
Entä kodinhoitajan lapset?
*etsii keskustelun vuoksi mahdollisia ongelmakohtia vaikka pitää Kasenjan kirjoitsuta hyvänä ja harkittuna*)
 
vierailija
Ennen otettiin lapsenlikaksi joku tyttö, siis 50- ja 60-luvuilla. Yksi entinen työkaveri oli jopa 80-luvulla ollut ns. piikomassa Helsingissä, eli hoitanut keskiluokkaisen perheen lapsia.
 
vierailija
No kai sitä olis vaan pitänyt olla muutama kuukausi omalla pussilla kotona. Lapsi oli vajaa 11 kk, kun meni perhepäivähoitoon. Vuoden oli välissä päiväkodissa ja nyt esikoulussa.
 
vierailija
Käytännössä ei varmaan olisi ollut kovin isoa eroa. Vanheimpain vapaan ja kotihoidontuen sijasta olisin ollut työttömänä. Rahallisesti olisin todennäköisesti saanut jonkin verran enemmän työttömänä ollessa kuin perhevapailla. Kotona lasten kanssa uskoisin, että olisin kummassakin tapauksessa ollut yhtä pitkään.
 
vierailija
Ennen sitä olin pitkään sairaslomalla.Nykyään työkyvyttömyyseläkkeellä ja sitä loppuikäni.

Ihan sivulauseessa, työkyvyttömyyseläkkeellä olet vanhuuseläkkeen alkamiseen asti. Jos vanhuuseläke alkaa esim. 70-vuotiaana, niin olet työkyvyttömyyseläkkeellä edelliseen päivään asti ja syntymäpäivästä sitten olet vanhuuseläkkeellä.
 

Yhteistyössä