Jos 14v rikkoo koulupäivän aikana tahallaan ikkunan, kuka on vastuussa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kysymys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kysymys

Vieras
Pitääkö vanhempien maksaa se vai onko koululla MINKÄÄNLAISTA vastuuta?
Onko lapsi itse mitenkään korvausvelvollinen, vai vanhemmat vain? Lapsi poistunut piha-alueelta välitunnin aikana ja vittuillakseen hajottanut kaupan kaikki ikkunat.

Miten menee?

Ei taida tuo ikkunoiden rikkominen kuulua koulun ohjelmaan. Eli oppilaan teko ei mitenkään liity koulun opetukseen tai koulumatkaan, lisäksi oppilas on todennäköisesti rikkonut myös koulun sääntöjä poistumalla välitunnilla koulualueelta. Valvova opettaja ei voi lähteä kadulle pyydystelemään luvatta poistuneita.

En mitenkään ymmärrä, miten koululla voisi olla taloudellista (tai muutakaan) vastuuta sinun jälkikasvusi tuhotöistä.

Ei taida tuo ikkunoiden rikkominen kuulua koulun ohjelmaan. Eli oppilaan teko ei mitenkään liity koulun opetukseen tai koulumatkaan, lisäksi oppilas on todennäköisesti rikkonut myös koulun sääntöjä poistumalla välitunnilla koulualueelta. Valvova opettaja ei voi lähteä kadulle pyydystelemään luvatta poistuneita.

En mitenkään ymmärrä, miten koululla voisi olla taloudellista (tai muutakaan) vastuuta sinun jälkikasvusi tuhotöistä.

Siis tämä on koulutehtävä. Minä onneton en muistanut hakea kirjaa ajoissa ja nyt hiton netin kautta pitää tämä viimeinen tehdä. Löysinkin itseasiassa jo hyvän sivuston aiheesta, eli sain tehtyä vaikka aluksi näytti epätoivoiselta ilman kunnon kirjoja.

Vanhemmat käsittääkseni korvausvelvollisia, vaikka olisi kouluaikana tapahtunut ja lapsi periaatteessa koulun vastuulla.

Itse aikoinaan sisäoppilaitoksessa ollessani hajoitin yhden vessan ja vanhempani sen joutuivat kustantamaan, vaikka olin periaatteessa lähes 24/7 koulun vastuulla.

[QUOTE="Kyllästynyt";29810358]Olisit kyllä sietänyt saada niin et ehkä olisi niin ylimielinen itseään täynnä oleva besserwisser.[/QUOTE]

Onneksi mun vanhemmat olivat sen verran viisaita, että tajusivat hoitaa tuollaiset tilanteet muilla keinoilla.

[QUOTE="Kyllästynyt";29810358]Olisit kyllä sietänyt saada niin et ehkä olisi niin ylimielinen itseään täynnä oleva besserwisser.[/QUOTE]

Mikäs pikku paska se sieltä kolostaan huutelee, ryömi vaan takasin.

Vahingonkorvausvelvollisuudessa ei ole muuten ikärajaa. Eli se 7v nassikka, joka keksii naarmuttaa naapurin autoa voidaan määrätä korvausvelvolliseksi, vaikkei olekaan 15v tullut täyteen. Vanhemmille voi pieti napsahtaa maksettavaksi esim. jos ovat laiminlyöneet valvonnan tms.

Sosiaaliportti - Rikoksen ja riidan sovittelumenettely
Vahingonkorvausvelvollisuudella ei ole alaikärajaa ja lapsena tehdyn rikoksen vahingonkorvauksia voi joutua maksamaan vielä aikuisenakin. Korvausvelvollisuus ei riipu siitä, onko rikoksentekijä tuomittu rangaistukseen. Korvausvelvollisuutta voidaan sovitella, jos täyden korvauksen määrääminen alaikäisen lapsen maksettavaksi olisi kohtuutonta.

Vakavissa tapauksissa rikosasia tulisi saattaa poliisin tutkittavaksi riippumatta tekijän iästä.

Yhteistyössä