Jopas oli puhelu perheneuvolaan

  • Viestiketjun aloittaja levoton lapsi
  • Ensimmäinen viesti
levoton lapsi
Meillä päiväkoti minun ja mieheni lisäksi on sitä mieltä että 5-vuotias poikamme tarvitsee tukea arkeen perheneuvolan kautta. Lapsi on hyvin vilkas ja ei jaksa keskittyä mihinkään muuhun kuin häntä itseään kiinnostaviin asioihin. Lisäksi ilmaisee kiukkua, vihaa, suuttumusta fyysisin keinoin, eli tavarat lentävät, satuttaa muita.

Perheneuvolassa taas ihmeteltiin että miten tällaisen takia pitää sinne ottaa yhteyttä? Laittoi vielä lapsen käytöksen ja oireilun päiväkodin syyksi vaikka käytös on alkanut jo taaperoiässä ja voitte vain arvata että "kaikki" keinot ollaan käytetty lapsen tukemiseen mitä vain tiedetään. Päivähoidon aloitti 4-vuotiaana.
 
PaskaPulju
Mun piti soittaa yli puolivuotta kyseiseen puljuun (pojan adhd-epäily syynä) eikä mitään tapahtunut eikä minua "uskottu". Lopuksi itkin ja raivosin silmät päästäni..sitten vasta alko tapahtumaan. Pojalla todettiin juuri paha keskittymishäiriö ja vahva epäily Aspergeristä. Että näin.
 
jep
Mä puolestani pääsin kyllä perheneuvolaan, ja ollaan siellä lapsen kanssa juostu puolitoista vuotta. Mutta MITÄÄN apua mä tai lapsi ei olla sieltä saatu. Ei yhtään mitään. Palaveria toisensa jälkeen, jossa samat asiat jauhetaan uudelleen ja uudelleen läpi. Saatiin selville mikä lasta vaivaa, mutta ei yhtäkään ohjetta tai neuvoa että mitäs sitten tehdään. Että todella kiva.
 
PaskaPulju
Alkuperäinen kirjoittaja jep:
Mä puolestani pääsin kyllä perheneuvolaan, ja ollaan siellä lapsen kanssa juostu puolitoista vuotta. Mutta MITÄÄN apua mä tai lapsi ei olla sieltä saatu. Ei yhtään mitään. Palaveria toisensa jälkeen, jossa samat asiat jauhetaan uudelleen ja uudelleen läpi. Saatiin selville mikä lasta vaivaa, mutta ei yhtäkään ohjetta tai neuvoa että mitäs sitten tehdään. Että todella kiva.
Juuri näin!!! Sieltä saatiin lähetteet eteenpäin tutkimuksiin ym. mutta mitään APUA kyseinen paikka ei ole antanut! Aina vaan palaveria ja "soita jos et pärjää"..sitten kun soittaa niin taas uus hyödytön palaveri!
 
Asperger
Meidän lapsella ihan sama kuvio ja oireet aikanaan, nyt Asperger-lapsi. Vaadi ja valita ja ruinaa, me päästiin neuvolan kautta tutkimuksiin, kun vaihdettiin asuinpaikkaa. Ihan kaikki sun pitää itse hoitaa ja vaatia, kukaan ei puhu puolestasi tai pyydä tutkimuksiin! Valitettavasti...
 
Kyy
Meillä taas käytiin siellä pari kertaa viime syksynä, aikas lailla samojen asioiden takia kuin teillä ja päivähoidosta suosittelivat. Sieltä itse asiassa varasivat meille ajankin, ei ollut ongelmaa päästä sinne. Sen sanon, ettei sieltä kyllä mitään apua saatu, täti kyseli kaikkea täysin turhaa meidän vanhempien elämästä, jopa sellaisia asioita, joista ei mun mielestä olisi lapsen kuullen ollut sopivaa puhua (mm. meidän seksielämästä, ensi tapaamisesta, yms.).
Lopetettiin se sit alkuunsa ja pojan käytösongelmat ratkesivat kun lopetettiin leikit naapurin pojan kanssa. Ovat suurin piirtein saman ikäisiä, mutta silti toisen seura ei sopinut meidän lapselle. Taisi olla liian vanhojen jutut tällä naapurin pojalla.
 
vieras
siis mitä ne siellä muka voivat tehdä? Selvästikään mitään adhd juttua ei kai ole, koska lapsi keskittyy silloin kun haluaa ja häntä kiinnostaa.

enemmän vaikuttaa olevan asennekysymys. Ehkä ne siellä voisivat kädestä pitäen opettaa jne
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
siis mitä ne siellä muka voivat tehdä? Selvästikään mitään adhd juttua ei kai ole, koska lapsi keskittyy silloin kun haluaa ja häntä kiinnostaa.

enemmän vaikuttaa olevan asennekysymys. Ehkä ne siellä voisivat kädestä pitäen opettaa jne
siis kädestä pitäen opettaa avuttomille vanhemmille kurinpitoa: toisia ei koskaan kosketa ilman ankaraa rangaistusta satuttamismielessä jne
 
jep
Alkuperäinen kirjoittaja Black Dahlia:
Meillä taas käytiin siellä pari kertaa viime syksynä, aikas lailla samojen asioiden takia kuin teillä ja päivähoidosta suosittelivat. Sieltä itse asiassa varasivat meille ajankin, ei ollut ongelmaa päästä sinne. Sen sanon, ettei sieltä kyllä mitään apua saatu, täti kyseli kaikkea täysin turhaa meidän vanhempien elämästä, jopa sellaisia asioita, joista ei mun mielestä olisi lapsen kuullen ollut sopivaa puhua (mm. meidän seksielämästä, ensi tapaamisesta, yms.).
Lopetettiin se sit alkuunsa ja pojan käytösongelmat ratkesivat kun lopetettiin leikit naapurin pojan kanssa. Ovat suurin piirtein saman ikäisiä, mutta silti toisen seura ei sopinut meidän lapselle. Taisi olla liian vanhojen jutut tällä naapurin pojalla.
Siis joo, samaa kokemusta mullakin. Olen yh, ja kyselivät että mikä mun elämässä on mennyt väärin kun olen tällaiseen tilanteeseen päätynyt! Ja onko mun vanhemmat eronneet (joo, vuosi sitten, oltuaan yli 30v yhdessä) ja miksi ne sitten erosi jne. Siis kaikkea ihan uskomatonta, joista mä en edes tajunnut miten ne asiaan liittyy! Ja lasten kuullen, tietenkin. Samoin kuin lasten kuullen piti kertoa väkivaltaisesta exästä, siitä miten se mua edelleen uhkailee jne.

Ja vaikka kysyin monet kerrat neuvoja, en koskaan saanut vastauksia. Mihinkään.
 
clivia
Perheneuvola on niin saatanasta.
Mä hakeuduin sinne kuopuksen kans kun kuopus varastelee.
Ainoa neuvo minkä sieltä sai oli että oletko ajatellut antaa lapsesi kokonaan huostaan kun teillä on lasten isän kanssa niin huonot välit.
Kiitti vitusti,en ollu ajatellu.
 

Yhteistyössä