joo,mä tiedän, mulla on ns. helppo lapsi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
... mutta siitä huolimatta joskus käy pikkusen v***ttamaan , kun kaikki aina on sanomassa "niin, mattihan on ollut aina vissii tollai helppo että se uskoo / ei tee sellasta" jne. etenkin kun mulla on itselläni yksi kaveri jolla samanikäinen poika ( 4 v ) ja tää kaverin poika on äärettömän huonokäytöksinen eikä osaa leikkiä oikeen kenenkään kanssa vaan jutut menee kiusaamiseksi - on täysin ns. normaali lapsi, ei mtn diagnooseja vaan kurinpuutetta mun silmiin. mutta käytöstä vaan - tavallaan - puolustellaan, että "mikko on vaan niin villi, ei se usko mitään. toista se on teillä ku matti on noin kiltti ja rauhallinen.. ".

joo. kasvatuksella ei ole tietenkä MITÄÄN tekemistä asian kanssa....

Ei se välttämättä kasvatuksesta johdu, siis lapsen rauhallisuus tai vilkkaus. Meillä esikoinen ollut aina rauhallinen, kohtelias ja helppo. Kuopus onkin sitten ihan toista maata, vilkas, ei usko kieltoja (ei kylläkään kiusaa ketään) jne. Ovat vain aivan eri luonteisia. Samalla tavalla on molemmat lapset kasvatettu.

Kasvatus on kaiken a ja o :wave:
Tulen olemaan kanssasi samaa mieltä vielä 10v kuluttuakin kun omat kasvaa.
Yhteiskuntaa tai temperamenttia on turha syyllistää. temperamentisesta lapsesta saa myös hyvätapaisen.

Meillä on toinen todella rauhallinen ja toinen villi. Ja oikeasti kyllä se vilkas syö voimia hirveästi. Tosin en mä koskaan totea: "että tuo nyt on tuollainen". Jos kuopus olisi mun esikoinen niin saattaisin itsekin syyllistyä syyttämään aina kasvatusta, mutta lapsillakin luonne-erot on todella suuria. Tosin onhan niitä aikuisia, jotka ei osaa mitään rajoja asettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei se välttämättä kasvatuksesta johdu, siis lapsen rauhallisuus tai vilkkaus. Meillä esikoinen ollut aina rauhallinen, kohtelias ja helppo. Kuopus onkin sitten ihan toista maata, vilkas, ei usko kieltoja (ei kylläkään kiusaa ketään) jne. Ovat vain aivan eri luonteisia. Samalla tavalla on molemmat lapset kasvatettu.

joo, mutta et sä voi vaan nostaa käsiäs pystyyn ja todeta, että se nyt vaan on niin villi ja vilkas. ja jos sulla on kaks erilaista lasta, niin ethän s niitä voikaan samalla tavalla kasvattaa.

Tottahan kasvatuskin vaikuttaa,mutta onhan lapsen omalla tempperamentilla tietenkin myös merkitystä.Meillä on neitokainen huomattavasti tempperamentikkaampi kuin kuopus,neidin kanssa saa vääntää ihan joka asiasta lähes joka paikassa,kun taasen juniori tottelee helpommin.Samalla tavalla on molempien kanssa menty,olisihan se helppoa todeta,että voi kun meidän neiti vaan on tuollainen ja antaa tytön pompottaa,mutta kun ei se vaan meillä toimi niin. =)

Alkuperäinen kirjoittaja ÄitiysLomalainen:
Yhteiskuntaa tai temperamenttia on turha syyllistää. temperamentisesta lapsesta saa myös hyvätapaisen.

En voi olla nyt samaa mieltä asiasta. Minulla on neljä lasta ja yksi heistä on ns. huonotapainen lapsi. Ei usko kieltoja,ei tottele sääntöjä. Diagnoosia ei ole saanut vaikka on testattu,hän on vain villimpi kuin muut vaikka samat säännöt kaikilla. Miten sen selittää?

toinen rauhallinen ja sovitteleva ja äärimmäisen epäitsekäs ja kauniskäytöksinen.
toinen vilkas, turhautuu nopeasti ja tekee usein kaikkea "ei toivottua".

Samanlainen kasvualusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Äippä:

En voi olla nyt samaa mieltä asiasta. Minulla on neljä lasta ja yksi heistä on ns. huonotapainen lapsi. Ei usko kieltoja,ei tottele sääntöjä. Diagnoosia ei ole saanut vaikka on testattu,hän on vain villimpi kuin muut vaikka samat säännöt kaikilla. Miten sen selittää?

Niinpä... Eivät ole asiat aina selkeitä tai mustavalkoisia.

Samat säännöt, eri keinot. Ja kasvavat lapset kasvattamattakin, eli et voi itse olla joka hetki paikalla ohjaamassa ja kasvattamassa.

Se vilkas ja uhmakas vaatii toistoja ja rajoja. Aina uudelleen ja uudelleen käydään samat perustelut. Oppia tapahtuu muttei suinkaan hetkessä, siksi on turha heti syyllistää vanhempia. Ja vaikka uhmakkaasta ja tempperamenttisesta saa yhteiskuntakelposen niin on turha luulla, että lapsi aina käyttäytyy hyvin vaan sitä käytöstä todella opetellaan ja asioita toistellaan.

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
Niin mullakin. Ja sitä on jaksettu kasvattaa, ilman lässytystä ja "äläs nyt hei viitsi"-tyyliä, mutta myös ilman tukkapöllyjä ja läpsimisiä. :)

Tuo "äläs nyt hei viitsi" on kyllä ihan vihonviimeinen juttu kuulla jonkun toni-petterin vanhemmilta, jotka eivät jaksa/viitsi/osaa/halua oikeasti puuttua lapsensa töppäyksiin... :D

Ei kai villeys ole mikään huono juttu. Mutta huonot tavat ( röyhkeys, kiroilu ym.-) ja ettei tottele tositilanteessa on auktoriteetin puutetta. Ehkä häntä vaivaa jokin asia.

Mä en haluaisi spekuloida sun lapsesta mitään pahaa :( . Mutta jos aseella uhaten pitäisi heittää joku spekulaatio niin yksi mahdollisuus ( 2/100 tod. näk) olisi.. että hänellä on asosiaalinen persoonallisuushäiriö joka ei ole mielisairaus tai vajaavaisuus .. vaan on persoonanpiirre joka ei anna tilaa muille ihmisille kovinkaan paljoa, vaan ajaa omaa etuaan myös aikuisiässä tulevaisuudessa.

Mutta LUULEN ennemmin että hän on vain vilkas ja hän kaipaa kovempia rajoja :heart:

Älä kivitä. En väitä että hän olisi kumpaakaan. Mutta mietin tässä kysymystäsi. Hän voi yhtä hyvin olla jotain muutakin ja varmaan onkin.

joo, mutta et sä voi vaan nostaa käsiäs pystyyn ja todeta, että se nyt vaan on niin villi ja vilkas. ja jos sulla on kaks erilaista lasta, niin ethän s niitä voikaan samalla tavalla kasvattaa.

Huoh.. Tottakai tuota kuopusta kielletään tarmokkaammin kuin esikoista. Esikkoa ei tarvinnut kieltää, kun ei käyttäytynyt noin. Kuopus on fyysisesti paljon aktiivisempi kuin esikoinen, menee, juoksee, kiipeilee..

Ei kai villeys ole mikään huono juttu. Mutta huonot tavat ( röyhkeys, kiroilu ym.-) ja ettei tottele tositilanteessa on auktoriteetin puutetta. Ehkä häntä vaivaa jokin asia.

Mä en haluaisi spekuloida sun lapsesta mitään pahaa :( . Mutta jos aseella uhaten pitäisi heittää joku spekulaatio niin yksi mahdollisuus ( 2/100 tod. näk) olisi.. että hänellä on asosiaalinen persoonallisuushäiriö joka ei ole mielisairaus tai vajaavaisuus .. vaan on persoonanpiirre joka ei anna tilaa muille ihmisille kovinkaan paljoa, vaan ajaa omaa etuaan myös aikuisiässä tulevaisuudessa.

Mutta LUULEN ennemmin että hän on vain vilkas ja hän kaipaa kovempia rajoja :heart:

Älä kivitä. En väitä että hän olisi kumpaakaan. Mutta mietin tässä kysymystäsi. Hän voi yhtä hyvin olla jotain muutakin ja varmaan onkin.

Tai ehkä lapsi on niin fiksu, että osaa ajatella itsekin, eikä usko sokeasti auktoriteettejä ilman perusteluja... :whistle: Mutta silloin on vanhemman tehtävä perustella asiat niin, että homma toimii.

Meillä on kaksi lasta, toinen vilkas ja tiukkaa otettava vaativa (lue: kuriton kakara), toinen kiltti ja helppo. Samalla tavalla on kasvatettu. Ehkäpä geeneissä on jotain eroa. Kyllähän perimä vaikuttaa kaikkeen muuhunkin, miksei sitten sääntöjen ja käyttäytymisen oppimiseenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja JONSERED Lela-Pala-Tute:

Tai ehkä lapsi on niin fiksu, että osaa ajatella itsekin, eikä usko sokeasti auktoriteettejä ilman perusteluja... :whistle: Mutta silloin on vanhemman tehtävä perustella asiat niin, että homma toimii.
Meillä on just tälläinen tapaus, jolle pitää aina perustella kaikki. Kaikilla meillä on heikkoutemme ja vahvuutemme. Itse olen ollut aina tottelevainen ja kiltti lapsi (nykyisin jo kiltti aikuinen ) ja monesti toivon, että olisin oppinut enemmän "uhmaamaan" maailmaa. =)

Niinpä,melko samat ajatukset täällä. Olemme yrittäneet selvittää mikä ajaa lasta ilkeilemään päivästä toiseen muille. Emme ole toistaiseksi löytäneet vastauksia mutta yritämme rakkaudella ja rajoilla saada jotain järkeä tuon villimiehen päähän. Ja toivomme kovasti että koulu lähtee sujumaan kun täälläpäin ei ole erityisluokkia eikä pieniä ryhmiä koulussa. Olemme kyllä valmiita jopa vaihtamaan paikkakuntaa jos on pakko.
En edes viitsi kertoa mitä kaikkea tämä lapsi on tehnyt ennen 6v päiväänsä.

Alkuperäinen kirjoittaja Meri-Kaisla:
Meillä on just tälläinen tapaus, jolle pitää aina perustella kaikki. Kaikilla meillä on heikkoutemma ja vahvuutemme. Itse olen ollut aina tottelevainen ja kiltti lapsi ja monesti toivon, että olisin oppinut enemmän "uhmaamaan" maailmaa. =)

Minulla on näitä neljä... ja tietoisesti opetan heitä ajattelemaan ja kyseenalaistamaan asioita. Mutta myös kunnioittamaan kauemmin eläneiden viisautta ja kokemusta ja tottelemaan minua ja isäänsä.

Yhteistyössä