Jokohan tää puitu täällä, mut tais lestadiolaisille pudota pommi!

• Viestiketjun aloittaja
  • Ensimmäinen viesti
mutta eikös tossa jo loukata uskonnonvapauslakia jos kielletään kieltämästä ehkäisy? Kuitenkin 18v-> saa itse päättää mihin uskontoon/kirkkokuntaan/suuntaukseen kuuluu. Eikös?
Mutta toisaalta ymmärrän sen, että lestadiolaisuudessa varmasti sosiaalinen kontrolli jyrää monesti yksilön sisäisen tahdon ja tekee mahdottomaksi valita niin kuin haluaa.

ap
en tiedä missä netissä toi uutinen, mut eilisestä paikallislehdestä luin!

No eihän niitten makuuhuoneeseen asti tarvi päästäkkään, jos asia niin pitkälle menn et ne kieltää laissa tollasen touhun niin eikö lestadiolaisilla oo et lakia pitää totella...

ymmällään
joo-o. onhan toi aika jännää ku asioista (meidän uskosta ymmärtämättömät) rupee puimaan sellaista asiaa joka on jokaisen omakohtainen ja uskon kautta me tämäkin asia ymmärretään

eiköhän se ole jokaisen oma asia käyttääkö ehkäsyä vai ei, oli uskonto sitten mikä vaan. uskontoon ei mun mielestä kyllä pitäisi lailla puuttua, uskonto on kuitenkin uskon asia eikä musta mikään laki voi määrätä miten kenenkin tulee uskoa. siinä loukataan muuten uskonnon vapautta. musta tuollasen lain tekeminen on typerää ja turhaa.

ap
Alkuperäinen kirjoittaja ymmällään:
joo-o. onhan toi aika jännää ku asioista (meidän uskosta ymmärtämättömät) rupee puimaan sellaista asiaa joka on jokaisen omakohtainen ja uskon kautta me tämäkin asia ymmärretään
Mut eihän se ole ihan inhimillistä jos nainen kuolee siihen et ei kestä niitä monia peräkkäsiä raskauksia ja synnytyksiä. Onko se sun mielestä oikein? Tai jos äiyi menettää mielenterveyden ku on koko aina raskaana tai synnyttämässä, ku ei mieli eikä kroppa kestä! Onko se oikein?

x
Alkuperäinen kirjoittaja CandleLight:
eiköhän se ole jokaisen oma asia käyttääkö ehkäsyä vai ei, oli uskonto sitten mikä vaan. uskontoon ei mun mielestä kyllä pitäisi lailla puuttua, uskonto on kuitenkin uskon asia eikä musta mikään laki voi määrätä miten kenenkin tulee uskoa. siinä loukataan muuten uskonnon vapautta. musta tuollasen lain tekeminen on typerää ja turhaa.
Huoh... no sittenhän uskon nimissä voidaan tehdä iiihan mitä huvittaa, kun kerran uskon asioista on kyse, lakihan vaan loukkaa tätä vapautta.
Typerää ja turhaa kaikki lait, annetaan uskovien tehdä mitä lystäävät, uskon nimessä!

Vai hetkinen... oletkohan nyt vain tällä linjalla ehkäisyasian kanssa, muttet muiden asioiden?
Miksi?

Tai tokkopa ehdit ajatella koko asiaa nenääsi pidemmälle.

hanne
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Mut eihän se ole ihan inhimillistä jos nainen kuolee siihen et ei kestä niitä monia peräkkäsiä raskauksia ja synnytyksiä. Onko se sun mielestä oikein? Tai jos äiyi menettää mielenterveyden ku on koko aina raskaana tai synnyttämässä, ku ei mieli eikä kroppa kestä! Onko se oikein?
joo mul pisti tuos jutussa silmään tuo kohta "oomme kuulleet tarinoita.." oon minäkin kuullut tarinoita vaikka minkä laisia.. mut se on eri asia ovatko nämä tarinat totta ja miltä vuosikymmeneltä ne ovat!
OIsivat laittaneet vaikka et "tiedämme tapauksia".. olis ollu melko paljon uskottavampaa! Ei nykypävänä enään kukaan äiti kuole sen takia että on monta synnytystä.. kyl siinä on joku muu "syy" kuin itse synnytys!!

vieras
En mä usko et kukaan uskaltaa lähteä noin radikaalia lakia tekemään! SIinähän mennään ihmisen itsemääräämis oikeuteen. Samalla joutus eriasemaan, ne jotka haluavat useita lapsia (ilman mitään vakaumusta)..
ja toiseksi jos sellainen laki tulis, niin en usko että ne jotka uskovat niin kuin uskovat. oikesti sitä noudattaisivat.. on ennenkin tuomittu uskon tähden ja jopa kuoltu marttyyreina!

Alkuperäinen kirjoittaja x:
Huoh... no sittenhän uskon nimissä voidaan tehdä iiihan mitä huvittaa, kun kerran uskon asioista on kyse, lakihan vaan loukkaa tätä vapautta.
Typerää ja turhaa kaikki lait, annetaan uskovien tehdä mitä lystäävät, uskon nimessä!

Vai hetkinen... oletkohan nyt vain tällä linjalla ehkäisyasian kanssa, muttet muiden asioiden?
Miksi?

Tai tokkopa ehdit ajatella koko asiaa nenääsi pidemmälle.
kylläpäs luet musta-valkoisesti. :) ei, mun mielestä uskonnon sisältöön ei pidä millään lailla lähteä puuttumaan ja joku sellanen asia kun ehkäsy jossain uskonnossa, niin aivan turhaa lähteä sellaiseen puuttumaan. jokainen tekee valintansa itse ja voiko ketään muka lailla pakottaa käyttämään ehkäisyä, se menee sitten jo ihmisoikeuksien loukkaamisen puolelle. uskonto on uskon asia, se on jokaisen pään sisällä mitä uskoo ja siihen ei kukaan voi millään lailla vaikuttaa.
on ihan eri asia puuttua esimerkiksi sellaiseen asiaan kun kunniamurhat, joka kuitenkaan EI liity uskontoon vaan kulttuuriin. toisin kun monet luulee että Islamin mukaan pitäisi toinen tappaa jos tekee eri tavalla kun vanhemmat haluavat.
Otappas se herne palkoineen pois sieltä nenästä ja lue tekstejä tarkemmin, esim. mun aiemmassa kirjotuksessa, niin missäköhän kohtaa siellä lukee että uskon nimissä saa tehdä mitä vaan. :hug:

vieras
miten teitä jaksaa kiinostaa lestadiolaisuus ja siihen liittyvät asiat?!? jokainen tallaa tavallaan, oliko sitten uskossa tai ei. tälläiset keskustelut lähinnä huvittaa.

hohhoijakkaa
Tämä menee sille tasolle, kun mielisairaita muinoin pakko sterilisoitiin...
On ihan vapaaehtoista kuulua kyseiseen uskontoon, eli ketään ei pakoteta mihinkään. Eikä mikään laki voi pakottaa ehkäisyyn tai ehkäisemättömyyteen. Jokainen tekee omat ratkaisunsa eikä ne kuulu kenellekkään muulle ei edes ap.lle.

Kapteeni
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kyllä jokainen voi ja saa hoitaa itseään jos on henki vaarassa =)

neljän äiti
oon ite lestadiolainen ja juu käytän ehkäisyä ja syy on synnytyksen jälkeinen masennus!Vaikka on lestadiolainen ja periaatteessa me ei hyväksytä ehkäsyä niin kyllä meijän on myös hyvä kuunnella lääkäreitäkin,mä joudun käyttää masennus lääkettä ja oon ollu aika pohjalla niin todennäköisesti en pystyisi myöskään huolehtimaan uudesta vauvasta..kyllä silloin pitää myös asioita pistää tärkeysjärjestykseen,eihän siinä voi olla mitään järkeä et äiti makaa sit osastolla kun on on niin piipussa ettei kykene lapsiaan hoitamaan ja kun on ennestään jo noita lapsia.Nääkin on sellasia luulo ja kuulo puheita,jos asioista haluaa tietää oikean kannan ni silloin ois parasta mennä kysymään meijän saarnaajilta..et näin..

Yhteistyössä