Jokohan olisi syytä aloittaa kiinteät?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Linetta
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Linetta

Jäsen
06.04.2008
69
0
6
Poikani ensi viikolla 4kk, on nyt muutamana päivänä mielestäni syönyt hirveän usein. On siis täysimetyksellä ja aikaisemmin syönyt 3-4 tunnin välein. Nyt saattaa syödä tunninkin välein ja on jotenkin tyytymättömämpi oloonsa kuin ennen, esim. kitisee paljon ruokailujen välillä.
Olisko syynä, se että rintamaito ei hänelle enää riitä, vai mitä mieltä olette?
Neuvoja kiitos!! =)

Ja meidän likka tykkäsi kovasti päärynäsoseesta, toinen suosikki on mango. Kyllä minä sinuna antaisin jo pieniä määriä kiinteitä. Ja sit ottaisin iltavellin kuvioihin myös...Meillä alotettiin peruna-porkkanavellillä ja hyvin sopi meidän tytölle.

Tsemppiä teidän ruokakokeiluun :hug:

Hei,

meidän poika, himpun päälle 4kk, alkoi myös syömään yötä päivää 2 tunnin välein. Ensin ajattelin, että menossa on tiheän imun kausi ja pari viikkoa kattelin, mut sitte päätin alkaa kiinteiden harjoittelun. Poika on iso, jo yli 8kiloa eli ajattelin, että saattaa tarttea lisäevästä.. Bataattia ollaan nyt syöty neljä päivää ja pikkuhiljaa poika alkaa tajuamaan jujun. Pieniähän ne annokset toki ensin on, mut hiljaa hyvä tulee. Seuraavaksi otan ohjelmistoon potun ja porkkanan. Velliä en oo syöttäny, kun poika ei ota pullloa.

Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Hei,

meidän poika, himpun päälle 4kk, alkoi myös syömään yötä päivää 2 tunnin välein. Ensin ajattelin, että menossa on tiheän imun kausi ja pari viikkoa kattelin, mut sitte päätin alkaa kiinteiden harjoittelun.

Niinku tota tiheän imun kautta mäkin ajattelin ensin... Mut meidän pojan yösyömiset ei oo niinkään muuttunut. Pari-kolme kertaa syö yön aikana, niinkun tähänkin asti!

Ootko alussa antanut ihan vaan kerran päivässä muutaman lusikallisen, vai miten?

Kyllä sen huomaa jos on nälästä johtuvaa tankkausta eikä tiheän imun kausi. Meillä aloitettiin 4.5kk ikäisenä kiinteät kun oma jaksaminen alkoi olla jo niin kortilla imettämisen suhteen. En minä ainakaan jaksanut yöllä syöttää parin tunnin välein ja vielä päivällä sama tahti. Meillä ennen sitä syötiin kerran-kaksi yössä. Minä aloitin perunalla ja teelusikallisen ensimmäisenä päivänä.

Voikos siis kiinteät aloittaa ilta- tai aamuvellin syöttämisellä..? Kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta kun ei ole varma, niin parempi kysyä. Ja itse ajattelin kyllä antaa vellin ihan lusikalla, ja maitoa perään.

Meillä poika jo 4,5 kk:tta ja syöttämässä saa olla siinä parin tunnin välein, öisin tiuhempaankin. Jaksaminen täälläkin alkaa jo kohta loppua, vaikka millään en haluaisi täysimetystä lopettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Mavi:
Voikos siis kiinteät aloittaa ilta- tai aamuvellin syöttämisellä..? Kuulostaa tyhmältä kysymykseltä, mutta kun ei ole varma, niin parempi kysyä. Ja itse ajattelin kyllä antaa vellin ihan lusikalla, ja maitoa perään.

Meillä poika jo 4,5 kk:tta ja syöttämässä saa olla siinä parin tunnin välein, öisin tiuhempaankin. Jaksaminen täälläkin alkaa jo kohta loppua, vaikka millään en haluaisi täysimetystä lopettaa.

Voi aloittaa, mut sitä velliä on tosi vaikee syöttää lusikalla, jos siis meinasit niitä kaupan valmisvellejä antaa? Ne on melkein yhtä löysää kuin maito, enkä muutenkaan välttämättä antais täysimetetylle kaupan velliä, koska se on ihan samaa kuin korvike. Ennempääan antaisin löysää puuroa, on meinaan pikkasen helpompi syöttääkin :)

Mut eikös puuroja saa antaa vasta 5 kuukautisesta alkaen, jos olen oikein ymmärtänyt? Kaupan vellejä aioin antaa, pari purkkia jo odottaakin kaapissa, mutta kun en ole ennen moisia nähnyt, niin enpä olisi niiden koostumusta niin löysiksi arvannut. Taitaa lusikkapuuhat jäädä vielä odottamaan puuroaikoja! Tuttipullolle en haluaisi jostain syystä enää opettaa, suoraan vaan nokkamukille sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja Linetta:
Alkuperäinen kirjoittaja aamuntorkku:
Hei,

meidän poika, himpun päälle 4kk, alkoi myös syömään yötä päivää 2 tunnin välein. Ensin ajattelin, että menossa on tiheän imun kausi ja pari viikkoa kattelin, mut sitte päätin alkaa kiinteiden harjoittelun.

Niinku tota tiheän imun kautta mäkin ajattelin ensin... Mut meidän pojan yösyömiset ei oo niinkään muuttunut. Pari-kolme kertaa syö yön aikana, niinkun tähänkin asti!

Ootko alussa antanut ihan vaan kerran päivässä muutaman lusikallisen, vai miten?

Juu eka päivänä annoin noin teelusikallisen ja pojan ilme oli kyllä ikimuistoinen :whistle: Toka päivänä meni varmaan vähemmän... poju alko yökkäillä, niin lopetin heti siihen. Kolmantena päivänä jätkä alko tajuta juonen ja varmaan ruokalusikallinen sosetta meni. Tänään tuo pikku-ukko sitte jo auko suutaan lusikalle ja määrä oli taas hieman suurempi. Lopetin siinä vaiheessa, kun poitsu alko pärryytellä suullaan niin, että bataatti lens. Hauskaa tuntu olevan :)

Muuten ei oo ollu mtn oireiluja, mut sen huomasin tossa, että sinappia ei olla vaipasta korjattu kiinteiden kokeilujen jälkeen. Tosin pojalla on välillä muutenkin ollu "viikko kakatta" -kausia eli en tiiä johtuuko soseista. Tänään ajattelin kyllä kaupasta ostaa purkillisen luumua.

Kotimaista viljaa ei suositella annettavaksi ennen puolen vuoden ikää, mutta riisijauhoihin tehtyjä puuroja voi antaa jo viiden kuukauden ikäisenä. Vellejä en ole minäkään antanut koskaan kummallekaan lapsistani. Meillä on menty niin että kun paksumman ruoan tarve on tullut niin sitten on otettu ihan puhtaasti kiinteät mukaan ruokavalioon ja nesteenä vain maito tai vesi. Vellinhän voi aluksi sekoittaa pieneen määrään maitoa ja antaa nokkamukista jos ei kerran pulloa halua enää ottaa kuvioihin mukaan. Puhdas vellikin menee varmasti nokkamukista alas on tosiaan sen verran "litkua".

Mavi; jos et kerran halua täysimetystä lopettaa, niin älä anna sitä velliä. Vauva voi nimittäin hoksata että hän saa mukista/pullosta helpommin ja nälkä lähtee ilman isompaa "työtä". Vauvahan joutuu tekemään tavallaan enemmän työtä saadakseen rinnoista maitoa kuin pullosta.

Alkuperäinen kirjoittaja Mavi:
Mut eikös puuroja saa antaa vasta 5 kuukautisesta alkaen, jos olen oikein ymmärtänyt? Kaupan vellejä aioin antaa, pari purkkia jo odottaakin kaapissa, mutta kun en ole ennen moisia nähnyt, niin enpä olisi niiden koostumusta niin löysiksi arvannut. Taitaa lusikkapuuhat jäädä vielä odottamaan puuroaikoja! Tuttipullolle en haluaisi jostain syystä enää opettaa, suoraan vaan nokkamukille sitten.

Voithan toki laittaa nokkamukiin tuon vellin, ja kokeilla hörppyyttää siitä. Mut se on tosiaan niin kuin maustettua korviketta. Itse aloitin antaa Hipp-kaurapuuroa 4kk ikäiselle, (siinä paketissakin lukee että alk.4kk) Mut sehän on sit tietty jokaisen henk.koht. valinta, että aloittaako niin pienelle antamaan puuroa :)

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Itse aloitin antaa Hipp-kaurapuuroa 4kk ikäiselle, (siinä paketissakin lukee että alk.4kk)

Ihan uusi tieto mulle :o Ihmetyttää vähän kyllä tuo kun tuntuu että onko se suolinukka voinut vielä kehittyä tuossa iässä niin paljoa että kestäisi vilja tuotteita. Viimeksi sanoivat neuvolassa että vauvan suoli kehittyy kahteen ikävuoteen asti. Mulla on jo toinen lapsi enkä ole ennen kuullut että viljoja saa antaa noin aikaisin. Mietinkin tässä että kauankohan tuo puuro pysyy markkinoilla, ainakaan tuosta ikäsuosituksesta alkaen. En siis tarkota syyllistää ketään, mutta ihmettelen vaan ääneen. Meillä vauva on herkkä mahainen ja nyt meni kaikki vilja tuotteet pannaan kun aiheuttavat huonoa oloa. Tutkimuksia on tehty enemmänkin ja nyt ollaan yhdenlaisella dieetillä ja siihen kuuluu siis mm. ilman vilja tuotteita kaksi viikkoa. Vauvalla ikää 10kk.

Menee vähän ot, mutta mä kuulun siis niihin äiteihin, jotka ovat aloittaneet aamu- ja iltapuuron n. 4,5kk iästä lähtien HIPP-puurolla. Jos suoli olisi tuosta jotenkin ärtynyt, olisi varmaan jotain oireita ilmennyt. Meillä puuro meni hienosti alas ensimmäisestä lusikasta lähtien, eikä mitään vaivoja ollut. Päinvastoin. Mutta näin siis meillä, ei voi yleistää. Olen moneen kertaan täällä palstallakin ihmetellyt, mihin perustuu tämä HIPP-kaurapuuron ikäsuositus...?

Mavi mä aloittaisin sinuna enemmin soseet nyt kuin vellin, jos poika nälkäiseltä vaikuttaa. Vellit on kuitenkin lehmänmaitopohjaisia, joita ei mun mielestä kannattaisi antaa, jos vauva ei korvikettakaan saa.

Mun poika täyttää kohta 5kk ja en saa sitä syömään tuttipulloa..Et voisin antaa velliä..Enkä saanu juotettua sitä edes nokkamukista ku kokeilin..Soseitakin oo kokeillu..Mut ajattelin pitää pienen tauon nyt kun eilen huus illalla..En oo varma oliko maha kipee vai johtuko muusta mutta ei edes tissi kelvannut..Lopulta rauhottui tuttiin vaikka ei edes tuttia oo ennen suostunu syömään :D Nämä mun muut kolme ensimmäistä lasta on alottanu soseet 3kk iässä..Mut sillon en enää imettänyt.. Täys imetyksellä pärjää 6kk ikään saakka yleensä..Ja sillon viimeistään pitää aloittaa soseet..Toivottavasti meidän poika suostuu jo sillon luopumaan vähä tissistä että saisin edes tilkan velliä tarjottua..Ja soseita :D

Yhteistyössä