• Palvelimen ylläpitotöiden johdosta Kaksplussan keskustelut ovat pois käytöstä aamulla 8.10. n. klo 6.00-7.00. Pahoittelemme tästä mahdollisesti aiheutuvaa haittaa.

    Kaksplus-toimitus

Joko teidän ekaluokkalaiset lukee?

  • Viestiketjun aloittaja kuis teillä
  • Ensimmäinen viesti
kuis teillä
Monethan oppivat jo eskarissa tai ennenkin. Mutta kuka on oppinut nyt ekaluokalla lukemaan? Jos osaa lukea lyhyet sanat, niin voiko silloin sanoa lapsen osaavan lukea?
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Wanha-Rouva:
Ei osaa lukea vielä. Koulussa se opitaan sitten viimeistään.
Eipa osata meilläkään, on lapsi lisäksi ns erityislapsi joka käy erityiskoulua. Olen vain niin yllättynyt, että lapsi osaa kirjaimet ja on sillä näköjään jotain havaintoa lukemiseen päinkin. Matematiikka sujuu myös hyvin. Tuntuu vaan kivalta koska odotin ihan päinvastaista.

 
Ekaluokan tässä vaiheessa kenenkään ei tarvitse osata lukea, eikä osata edes kaikkia kirjaimia.. eikä viitsi lapsellekaan turhaan luoda paineita ;)

Meillä 1. lapsi oppi lukemaan ekaluokan lokakuussa, 2. ja 3. keväällä ennen eskarin alkua. Itse olen tulkinnut lapsen osaavan lukea, jos lukee vieraita ja pitkiä sanoja, esim. alennusmyynti, terminaali jne.. koska näkömuistilla voi hahmottaa tuttuja helppoja sanoja kuten isi, äiti, anna jne.. vaikkei osaa lukea.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Pretty:
Ekaluokan tässä vaiheessa kenenkään ei tarvitse osata lukea, eikä osata edes kaikkia kirjaimia.. eikä viitsi lapsellekaan turhaan luoda paineita ;)

Meillä 1. lapsi oppi lukemaan ekaluokan lokakuussa, 2. ja 3. keväällä ennen eskarin alkua. Itse olen tulkinnut lapsen osaavan lukea, jos lukee vieraita ja pitkiä sanoja, esim. alennusmyynti, terminaali jne.. koska näkömuistilla voi hahmottaa tuttuja helppoja sanoja kuten isi, äiti, anna jne.. vaikkei osaa lukea.
Meillä opetellaan kotonakin kun lapsi tahtoo. Eilenkin yritin toppuutella että nyt sitten jo riittää... Lapsilla on muuten uskomattoman hyvä muisti juuri noissa sanoissa. Osaa mukamas lukea vaikka muistaa ulkoa hahmon.

 
jes
oppi aikaisin, ennen eskaria. Nyt eskarilainen lukee jo telkkarin tekstiäkin ( ennättää ylärivin ) sitä pidän hämmästyttävänä. Itse opin ko taidon tokaluokkalaisena.
 
vieras
meillä "lukee" tavaamalla.. ei sillai liuuttamalla.. se ei luonnistu. vaan ihan vanhan ajan tavaamisella. "lukee" pitkiäkin sanoja niin.. mutta siis sanoisin ennemmin että meidän ekaluokkalainen tavaa, ei lue
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Pretty:
Ekaluokan tässä vaiheessa kenenkään ei tarvitse osata lukea, eikä osata edes kaikkia kirjaimia.. eikä viitsi lapsellekaan turhaan luoda paineita ;)

Meillä 1. lapsi oppi lukemaan ekaluokan lokakuussa, 2. ja 3. keväällä ennen eskarin alkua. Itse olen tulkinnut lapsen osaavan lukea, jos lukee vieraita ja pitkiä sanoja, esim. alennusmyynti, terminaali jne.. koska näkömuistilla voi hahmottaa tuttuja helppoja sanoja kuten isi, äiti, anna jne.. vaikkei osaa lukea.
Meillä opetellaan kotonakin kun lapsi tahtoo. Eilenkin yritin toppuutella että nyt sitten jo riittää... Lapsilla on muuten uskomattoman hyvä muisti juuri noissa sanoissa. Osaa mukamas lukea vaikka muistaa ulkoa hahmon.

Kyllä opetella voi, jos lapsi on innostunut, ei siitä ole haittaa. Ainut asia on se, että pitää muistaa ettei nykyään tavuteta, kuten: AA-UU=AU TEE-OO=TO = AU-TO, vaan käytetään niitä äänteitä, A,U,T,O....
 

Yhteistyössä