Joko täällä on puitu lihavat vauvat?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

---

Vieras
Lihavuustutkija varoittaa lihavista vauvoista | Elintavat | Iltalehti.fi

Tää on musta taas niin idiotismia. Totta kai asia on ihan järjellä pääteltävissä. Minusta rintamaidolla suuriksi kasvaneet vauvat on ok. ja luonnollisia. Siitä se sitten hoikistuu, kun liikkeelle lähtee ja imetys vähenee. Mutta toinen asia on tietysti ihan ruualla lihoneet vauvat. Ja lihavien äitien lapsilla on totta kai suurempi riski lihoa, koska sitä käsitystä siitä että mikä lihottaa ja mikä ei ei ole. Tiedän esim. äidin, joka lisäsi jo puolivuotiaan soseisiin voita ja kermaa, kun ne eivät kuulemma maistuneet muuten miltään. Sama äiti loukkaantui neuvolassa, kun vauvan painosta mainittiin. Ja vauva on tänäpäivänäkin lihava 3v. Omani kasvoi rintamaidolla ja painoi 6kk iässä 10 kiloa. Vuoden iässä hän painoi 12 kiloa ja samat 12 kiloa 1,5 vuoden iässä. Nyt imetys on loppu ja veikkaan että kotivaaán perusteella 2v neuvolassa paino on sama 12kg. Syö hyvin, mutta terveellisesti. Tykkää kasviksista ja marjoista.

Anteeksi nyt, mutta mun mielestä tuo on taas yksi k*pää-lääkäri! Ei vastasyntynyt lapsi voi olla lihava jos se painaa 4kg. Ei 4kg painava lapsi ole välttämättä rd vauva vaikka tuo niin tossa väittääkin ja karkin syönti ei nosta sokeriarvoja kuin hyvin vähän, jos sokeri tautia ei ole.

Mun tytöt olivat sitten tuon mukaan lihavia syntyessään kun yli nelikiloisia ovat, pituuttakin oli kyllä kaikilla vähintään 52 cm eikä mulla ollut rd:ta. Ja oma BMI 19.

Vaan tottahan tuo toki on, että syntymäpainolla ja tulevalla ylipainoisuudella on ilmeinen yhteys...

Minulla esikoinen oli viittä grammaa vaille nelikiloinen ja nyt 6-vuotiaana niin hento, ettei meinaa mitkään housut vyötäröllä pysyä, vaikka lahkeenpituus olisi sopiva. Kuopus 3660g ja normaalipainoinen nyt 4-vuotiaana. Molemmat lapset liikkuvat ja ulkoilevat paljon, syövät säännöllisesti. Syövät myös herkkuja, mutta pysyvät silti normaalipainossa runsaan liikunnan takia. Syntymäpaino ei merkitse myöhemmän lihavuuden kannalta läheskään niin paljon kuin vanhempien esimerkki ruoka- ja elintavoista.

Meillä taas lääkäri alkoi puuttua lapsen YLIPAINOON kun vihdoinkin pääsi melkein 0-käyrälle, aiemmin oli reippaasti miinuksen puolella. Tuo oli 5-vuotiaana ja itse olen pitänyt ihan hyvänä, että noinkin hoikka lapsi pääsi vihdoinkin normaalimittoihin. Aiemmin useat ostetut housut jäivät käyttämättä kun tippuivat päältä.
Lääkäri käski kieltää lasta ottamasta lisää ruokaa aterioilla ja karsia herkkuja. Meillä yksi herkuttelupäivä viikossa ja silloin saa tyyliin jäätelön ja tikkarin joten eipä tuosta paljoa karsita. Eipä ihme että anoreksia lisääntyy kun normaalipainoisen 5-vuotiaan pitää jo alkaa laihduttaa.

Yhteistyössä