Joko sinä veisit tällaisen koiran piikille?

Helekkarin Heittomerkki

Aktiivinen jäsen
28.09.2011
1 325
0
36
Ikää 13 vuotta, ei mitään todettuja sairauksia. Jaksaa lenkkeillä ja on suht pirteä muutenkin, mutta nukkuu tietysti paljon. Oinoa ongelma on virtsanpidätysongelmat. Jo pitemmän aikaa on lirahtanut tippa silloin toinen tällöin. Nyt vaiva on pahentunut ja tällä viikolla on kaksi kertaan pissannut sisälle ja useamman kerran on lirahtanut ihan isompikin lätäkkö. Koirallehan tuosta ei sinällään ole haittaa, mutta menee aika työlääksi pestä mattoja ja sohvia jatkuvasti. :(

No matot saa kyllä lattialta pois. ja koiran voi (myös sen vanhan) opettaa olematta sohvalla/sängyllä.

Joten sinänsä en pidä tuota ongelmana.

Oletteko kokeilleet lääkitystä? Siitä kun voisi olla apua.

Ymmärrän kyllä, jos et jaksa juosta kusirätti kädessä koiran perässä kusta lattioilta siivoamassa, mutta tuota matto/sohvavertausta en ihan em. syistä käsitä.

Siinä kohtaa, kun oma koirani pidätyskyky heikkenee merkittävästi, eikä lääkityksestä ole apua, koira lähee piikille.

Koirallahan voi olla vain virtsatulehdus. Kaverini vanha kookas koira oireili samoin..isoja lätäkköjä sisälle, vaikka täysin sisäsiisti koira kyseessä.. Kannattaisiko käydä lääkärissä, tulehdushan olisi vain antibiooteilla hoidettavissa.

Meidän saksanpaimenkoira; Nero; oli 14v ja isommat pidätysongelmat kesti 2 viikkoa kunnes koira kuoli luonnollisesti.Nuo isommat ongelmat tarkoitti sitä, että oli pakko pitää ulkona omassa aitauksessaan yötä päivää.
Mie olisin vienyt koiran piikille jo pienemmistä; samantyyppisistä ongelmista kuin teidän koiralla, mutta mies pisti vastaan; oli hänen koiransa.

No eihän tuollaisesta pissailusta oikeasti tule mitään. Pentukoira on eri juttu, kun se pissailu kumminkin loppuu joskus... Onko teillä mahdollisuus pitää koira yhdessä huoneessa kun ette ole kotona niin se ei pissaa joka paikkaan?

Jossain vaiheessa se alkaa myös pökälöidä sisään. Mä en varmaan viitsit tuollaista kovin kauaa.

Käyttäisin eläinlääkärissä, että selvitettäisiin johtuisiko tuo jostakin muusta kuin pelkästä vanhuudesta.
Jos joku sairaus löytyisi, niin sitten tietysti lääkitystä siihen. Jos mitään muuta syytä ei löytyisi kuin vanhuus, niin varmaan alkaisin harkita piikkiä. Ainakaan mihinkään vaippatouhuihin en alkaisi. Tuollainen on ikävää koirallekin. Koira kyllä tietää ettei sisälle saisi pissata.

No matot saa kyllä lattialta pois. ja koiran voi (myös sen vanhan) opettaa olematta sohvalla/sängyllä.

Joten sinänsä en pidä tuota ongelmana.

Oletteko kokeilleet lääkitystä? Siitä kun voisi olla apua.

Ymmärrän kyllä, jos et jaksa juosta kusirätti kädessä koiran perässä kusta lattioilta siivoamassa, mutta tuota matto/sohvavertausta en ihan em. syistä käsitä.

Siinä kohtaa, kun oma koirani pidätyskyky heikkenee merkittävästi, eikä lääkityksestä ole apua, koira lähee piikille.

Koiralla on lääkitys, ei auta. Ja matot toki saa pois lattioilta, mutta en usko, että tuota saa opetettua pois sohvilta. Tai saisi varmaan, jos olisi mahdollisuus ympärivuorokauden olla vahtimassa ja opettamassa. Eikä laminaattilattiatkaan hyvää tykkää, jos siinä pissalätäkkö seisoo monta tuntia.

Joo, mie on tänään vain väsynyt tähän, kun kolme mattoa tuossa odottaa pesemistä.

[QUOTE="vieras";28327299]Käyttäisin eläinlääkärissä, että selvitettäisiin johtuisiko tuo jostakin muusta kuin pelkästä vanhuudesta.
Jos joku sairaus löytyisi, niin sitten tietysti lääkitystä siihen. Jos mitään muuta syytä ei löytyisi kuin vanhuus, niin varmaan alkaisin harkita piikkiä. Ainakaan mihinkään vaippatouhuihin en alkaisi. Tuollainen on ikävää koirallekin. Koira kyllä tietää ettei sisälle saisi pissata.[/QUOTE]

Koira on käytetty lääkärissä, eikä mitään syytä löytynyt. Heikentynyt pidätyskyky siis. Koiralla on siihen myös lääkitys, mutta se ei auta. Ja tottahan se on, että ei se kivaa ole koirallekaan, kun tietää, että sisälle ei saa tehdä, mutta ei pysty pidättämään.

No eihän tuollaisesta pissailusta oikeasti tule mitään. Pentukoira on eri juttu, kun se pissailu kumminkin loppuu joskus... Onko teillä mahdollisuus pitää koira yhdessä huoneessa kun ette ole kotona niin se ei pissaa joka paikkaan?

Jossain vaiheessa se alkaa myös pökälöidä sisään. Mä en varmaan viitsit tuollaista kovin kauaa.

Koira siis pissaa sisälle myös meidän kotona ollessa. Vaikka se olisi juuri käynyt ulkona, niin siltä voi silti lirahtaa lattialle. Oleskelutilan rajaamista olen miettinyt, mutta onko se enää elämisen arvoista elämää, jos sen joutuu rajaamaan pois muiden luota.

Koiralla on lääkitys, ei auta. Ja matot toki saa pois lattioilta, mutta en usko, että tuota saa opetettua pois sohvilta. Tai saisi varmaan, jos olisi mahdollisuus ympärivuorokauden olla vahtimassa ja opettamassa. Eikä laminaattilattiatkaan hyvää tykkää, jos siinä pissalätäkkö seisoo monta tuntia.

Joo, mie on tänään vain väsynyt tähän, kun kolme mattoa tuossa odottaa pesemistä.

Ymmärrän hyvin että oot väsynyt ongelmaan.Mä otin matot pois, mutta kyllä se oli raskasta, kun lähes päivittäin sai olla pesemässä koiran lätäköitä.Eteisen laminaattikin meni pilalle.Koiralla oli vielä tapana ravata edestakaisin, niin vana lähti joskus keittiöstä olkkarin läpi jne...joskus oli jopa yläkerran portaista alkaen kurakakkat:x Uutta koiraa emme ole ottaneet emmekä ota.

Ei teillä sohvaa varmaan joka huoneessa ole? Kun koira ei ole ns. valvovan silmän alla, koiran oleskelutilan voi rajata vaikkapa porteilla huoneisiin, joissa ei ole sohvaa.

Meilläkin on koirat yöt ja yksinoloajat rajatussa tilassa. Päivisinkään niiden käytössä ei ole koko talo, vaan vain osa.

Laminaatti menee kusilätäköistä piloille, se on totta. Mutta kai teillä jokun sellainen tila on, jossa ei ole laminaattia ja jossa koira voi olla silloin, kun ette pissoja heti pääse pesemään?

Mä ymmärrän ihan hyvin väsymyksesi. Mutta kun ne matot on pesty ja jos päätätä koiran vielä pitää, niin älä laita niitä enää lattialle :)

Koira siis pissaa sisälle myös meidän kotona ollessa. Vaikka se olisi juuri käynyt ulkona, niin siltä voi silti lirahtaa lattialle. Oleskelutilan rajaamista olen miettinyt, mutta onko se enää elämisen arvoista elämää, jos sen joutuu rajaamaan pois muiden luota.

Ei sen rajaamisen tarvitse sitä tarkoittaa, etteikö koira saisi enää lainkaan oleskella kanssanne.

Meillä koirat ovat rajatussa tilassa yöt ja hyvin ovat hengissä sen yön ilman meitä ihmisiä pärjänneet. Itse asiassa koirat juoksevat iltapissan jälkeen rajattuun tilaan automaattisesti odottamaan ruokaansa ja sen jälkeen ne käyvät sinne maaten.

Sama juttu päivällä, kun olen poissa kotoota...tuo junnu joskus "murtautuu" (kun olen unohtanut siis laittaa oven kiinni) tilasta pois, mutta kun saavumme kotiin, niin kyllä sen melkeen sieltä nukkumasta löytää. On niin tottunut siellä olemaan ja siellähän on hyvä olla.

Päivisin koirilla on käytössä koko alakerta, mutta yläkertaan niillä ei ole mitään asiaa. Joskus on päiviä, jolloin käymme alakerrassa lähinnä vain syömässä, joten koirat ovat keskenään koko päivän. Mutta kyllähän ne koko ajan meidät kuulee, vaikka eivät näekään. Ja kun niille kuitenkin antaa aikaa mm. ulkoilun merkeissä, niin kovin tyytyväisiltä nuo vaikuttaa :)

No veisin piikille. Tuskin se itsekkään nauttii virtsankarkailusta. Ja joku oli kirjoittanut "sitten vasta, kun jalat ei kanna". Eikö tuo kuulosta jo eläinrääkkäykseltä...

Mä varmaan ottaisin matot pois ja levittelisin sanomalehtiä lattioille. Muovia vaikka alle niihin kohtiin, jotka ei missään nimessä saisi kastua.
Ton ikäinen koira ja tuollaisista vanhusoireista kärsivä ei varmaan muutenkaan eläisi enää kovin kauaa.
Yrittäisin nauttia sen koiran seurasta niin kauan, kun se vaan olisi mahdollista ja niin kauan kun se pysyisi siinä kunnossa, että itse nauttisi vielä elämästään.

Byääh, mulla on vieläkin ikävä omaa koiraani joka jouduttiin lopettamaan 4v sitten vaikean sairauden takia, 11- vuotiaana :(

Todetaan nyt vielä, että koira on viimeisen vuoden ajan saanut kohtauksia n. kerran kuussa. Nyt kohtauksia ei ole tullu pariin kuukauteen, kun vaihdettiin koiran ruokavaliota. Ja ihan oikeasti, kuinka moni jaksaisi sanomalehtiä ja muoveja lattioilla jatkuvaa kusen hajua? Se aikuisen koiran pissa kun haisee ihan eritavalla kuin pentukoiran.

Niin julmalta kuin se kuulostaakin, niin minä toivoisin, että tuolta koiralta löytyisi joku muu sairaus, että päätös olisi helppo tehdä. Minä kuitenkin haluan, että koira saa elää hyvän elämän ja lähteä ns. saappaat jalassa, eikä kuihtua pois ja roikkua täällä niin pitkään kuin jalat kantaa. Toisaalta tuo pissankarkailu ei ole minun mielestä vielä riittävä syy viedä koiraa piikille, mutta en minä sitäkään halausi, että olen itse koiran viime hetkillä ärtyisä ja viestitän (tahattomasti) koiralle, että se tekee väärin.

Mitä kohtauksia sillä on ollut?

Kohtauksen muistuttaa vähän epileptisiä kohtauksia, mutta koira ei kuitenkaan kouristele. Jäykistyy vaan, menee kaarelle ja sitten rentoutuu. Ja näihin kohtauksiin liittyy myös se, että pissat tulee alle. Eläinlääkäri ei osannut varmaksi sanoa, että onko kohtaukset epileptisiä vai rytmihäiriöitä. Itse epäilen enemmän rytmihäiriöitä, koska tuo ruokavalion muutos on auttanut asiaan.

en. meillä laitettiin se nivelrikkopiikkikuuri (en muista nimeä) ja se autto pidätysongelmaan. oli yön jälkeen pieni märkä läntti. nyt 6kk ei ole ollut mitään. koira 15v. onnellinen vanhus :)

Yhteistyössä