Joiltakin harmailta puuttuu sisälukutaito ja toisen tulkitsemistaito

vierailija
Sanoin tuossa toisessa ketjussa, että voisinko joskus kirjoittaa mielipiteen, ilman että mulle heitetään miljoona lisäkysymystä?
Jos vastaan samaan kysymykseen kerran viikossa, niin en parin kk jälkeen jaksa aloittaa samaa veivaus-debattia uudestaan.

Tulkaa toista vastaan.
Emmä ala utelemaan mitään jos joku heittää "kyllä joulukalkkuna on hyvää!"
Tai "vastuullinen ihminen rokottaa itsensä".

En mä ala udella: "miksi syöt kalkkunaa etkä kinkkua?"
Tai "oletko vastuullinen kun otat rokotteen?"



-Kiitos-
mutta mitä hän haluaa sanoa rekisteröimättömille? miettikää sitä.
 
Iltalehdessä taisi olla otsikko, että ne jotka luulee olevansa aina oikeassa, on yleensä väärässä
Iltiksen ajattelu on nykyisen arvorelativismin tuotosta, eli "kaikki mielipiteet on hyviä ja kunnioitettavia ja sen takia ollaan k*si sukassa kun ei uskalleta myöntää että joku on enemmän oikeassa kuin toinen."

Asioissa on usein absoluuttinen totuus. Se totuus on usein monisyinen ja monipiippuinen, mutta se on totuus silti.
 
Eikun "lähes poikkeuksetta". Vähän on jo pehmennyt
Kuten nyt tänkin sanon sadannen kerran: haluaisin olla joskus väärässä, koska olen ihmisenä samalla viivalla kuin muutkin. Mutta usein olen oikeessa.

Mutta monet ihmiset on nykyisen hyssyttelykulttuurin pelottelemia. Ei uskalleta katsella ja puhua "raaempia" totuuksia. Sit moni on IRL helpottunut kun sanon siellä asiat niinkuin ne on ja niiden omilla nimillä - sosiaaliset normit huomioiden, eli kun on ensin lässytetty viikko/kuukausitolkulla vieraskoreina jotain kohteliasta schaibaa ilman että uskalletaan nostaa kissa pöydälle. He sanovat "no sitä minäkin!"
 
Harmaiden ja mustien ero, esimerkki:

Kuvitellaan että palstalle tulis joku piinkova Vihreiden kannattaja, ja julistaisi "Suomen metsät pitää jättää hakkaamatta".

Mustien reaktio: Otetaan se mielipide vastaan ja tiedostetaan mistä se mielipide kumpuaa, mutta heitetään vastapallo. Eli oiotaan sen vihreän käsityksiä, "niin, mutta suomalaiset uudistaa metsiään hakkuiden jälkeen".

Harmaiden reaktio: "Ai miks, hö, miten sä Vihreä noin aattelet, miten muka?" Ja velvoittavat sen vihreän vastaamaan.
 
Viimeksi muokattu:
Sisälukutaito: annetaan toiselle jättää se mielipide, 1 viesti johonkin keskusteluun, ja annetaan mahdollisuus sille häipätä sen jälkeen siitä ketjusta vaikka perunoiden keittoon.

Lukijan tehtävä: mennä sen toisen kommentin ajatteluun mukaan, mutustella sitä, verrata sitä omaan, ja heittää oma vastine.
 
Viimeksi muokattu:
vierailija
Sisälukutaito: annetaan toiselle jättää se mielipide, 1 viesti johonkin keskusteluun, ja annetaan mahdollisuus sille häipätä sen jälkeen siitä ketjusta vaikka perunoiden keittoon.

Lukijan tehtävä: mennä sen toisen kommentin ajatteluun mukaan, mutustella sitä, verrata sitä omaan, ja heittää oma vastine.
Kulta pieni sinä et ole velvollinen vastaamaan kenelläkään. Sinä et ole täällä neuvomassa ja opastamassa meitä muita. Olet ihminen niin kuin me muutkin omine mielipiteinesi. Tee vaikka viiden ruuan päivällinen ihan rauhassa
 
Kulta pieni sinä et ole velvollinen vastaamaan kenelläkään. Sinä et ole täällä neuvomassa ja opastamassa meitä muita. Olet ihminen niin kuin me muutkin omine mielipiteinesi. Tee vaikka viiden ruuan päivällinen ihan rauhassa
Et ehkä sinä, mutta jotkut harmaat alkavat rutista "miksei Echo vastaa, taisi kalikka kolahtaa". Tai "heitin sulle kysymyksen jo sivulle 382, mikset ole vieläkään vastannut?"
 
  • Tykkää
Reactions: m.e.k.
Jaa häh?

En mä harmaile ikinä. Muista en osaa sanoa. Tai joistain osaan mutten sano.
Minun näkövinkkelistäni ei ole kysymys uskaltamisesta, vaan siitä, että saa sanotuksi sanottavansa.
En usein viitsi ottaa osaa riitelyyn, mutta lähes poikkeuksetta, kun yritänkin, tekstini häipyy johonkin, jonka jälkeen sitä ei sitten löydykään enää mistään.
 
vierailija
Minun näkövinkkelistäni ei ole kysymys uskaltamisesta, vaan siitä, että saa sanotuksi sanottavansa.
En usein viitsi ottaa osaa riitelyyn, mutta lähes poikkeuksetta, kun yritänkin, tekstini häipyy johonkin, jonka jälkeen sitä ei sitten löydykään enää mistään.
Tämä palsta reistailee usein. Tekstissä ei välttämättä ole mitään vikaa.
Se on ehkä suurin syy miksi moni ei viitsi kirjoittaa tällä palstalla.
Luin aamulla Jyrki Lehtolan uusimman kolumnin. Olen melko varma, että moni tämän palstan lukija
ei käsittänyt hänen huumoria. Taitavasti kirjoitettu hupailu, joka ei loukkaa ketään.
Kenelläkään ei ole velvollisuutta kommentoida palstan tekstejä. Tämän palstan tarkoitus ei ole orjuuttaa
ja koukuttaa. Ehkä Paula Vesala kuitenkin hieman ottaa itseensä kolumnin heitosta, ja mielestäni ihan syystäkin.
 
Tämä palsta reistailee usein. Tekstissä ei välttämättä ole mitään vikaa.
Se on ehkä suurin syy miksi moni ei viitsi kirjoittaa tällä palstalla.
Luin aamulla Jyrki Lehtolan uusimman kolumnin. Olen melko varma, että moni tämän palstan lukija
ei käsittänyt hänen huumoria. Taitavasti kirjoitettu hupailu, joka ei loukkaa ketään.
Kenelläkään ei ole velvollisuutta kommentoida palstan tekstejä. Tämän palstan tarkoitus ei ole orjuuttaa
ja koukuttaa. Ehkä Paula Vesala kuitenkin hieman ottaa itseensä kolumnin heitosta, ja mielestäni ihan syystäkin.
Luin Lehtolan kolumnin. Mieshän on tunnustanut olevansa vihervasuri eli sun lemppari.

Puolustaa siinä Marinia, mutta samalla nostaa ehkä huomaamattaan Marinia kirvelevällä tavalla esille sen, että Marinilla ei ole fiksuja kavereita.

Se nyt on vaan totuus että päättäjillä on yleensä fiksumpia kavereita. Kirjailijoita, teatteriporukkaa, säveltäjiä.

Ei jotain Sabina Särkkää jonka ainut kyky on ottaa kauniita kuvia. Ko.nainen ei ole mun käsittääkseni 18-vuotiaasta alkaen normaalissa työssä tai opinnoissa ollut, vaan elelee miehensä rahoilla ja insta on täynnä eri suunnista otettua kuvaa omasta kropasta.
Janita Autiokin joku bloggaaja.

Tota....mullakin on nätti koti, ja kolmikymppisenä oli suht nätti naamakin. Olisin voinu pistää blogin pystyyn ja tehdä siitä kauniin.
Mutta kun kodin, ruokalautasensa, bilekuvan kuvaamisen nimittäminen ammatiksi ei täytä mun arvoasteikossa ammatin vaatimusta. Sen osaa tehdä 12-vuotiaskin.

Vs. Halosen ystävä Kaari Utrio. Se on ottanu selvää miljoonasta eri historialähteestä ja kirjoittaa tuhansia tunteja.
Tai Sibelius-akatemiasta valmistunu kapellimestari. Hieman on eri soittimien johtaminen ja sen opiskelu eri tasolla kuin oman prseensä kuvaaminen ja kikattelu bileissä julkkisten korvaan.

Jopa Paula Vesalan arvostan älyllisesti korkeammalle kuin bloggarit, vaikken henk.koht. hänestä tykkää.

Sanna-poloinen on tyh_mä, ja nyt se alkaa näkyä. Tosin, nykyisessä viihdepohjaisessa maailmassa tyhmien annetaan mennä kuin kala vedessä, koska vanhan ajan taituruutta ja osaamista ei enää arvosteta ja tärkeintä on, että kaikilla on hauskaa.

Musiikkiopistot saavat tosissaan etsiä pienemmissä kunnissa oppilaita, kun rap ja some kiinnostaa enemmän.
............

Mutta turhaan mä sulle näistä kirjoitan. Sä tarraudut vihervasureihin kuin hukkuva pelastusrenkaaseen.

Mä jopa joskus haukun persuja. Tee säkin vihervasureiden kohdalla edes joskus.
 
Kulta pieni sinä et ole velvollinen vastaamaan kenelläkään. Sinä et ole täällä neuvomassa ja opastamassa meitä muita. Olet ihminen niin kuin me muutkin omine mielipiteinesi. Tee vaikka viiden ruuan päivällinen ihan rauhassa
Mitä sä ekkolle lässytät? Saa vastata jos haluaa. Mene sinä keittiöön tai vaikka siivoamaan.
 

Yhteistyössä