jo alkoi pelottamaan, vauvan painoarvio oli tänään :(

Nyt viikkola 35+3 ja vauva tällä hetkellä jo yli kolmekiloinen :( sanoivat, ettei todennäköisesti anneta raskauden edetä loppuun saakka, vaan käynnistetään sitten vähän ennen..

mietityttää vaan, että eikös sellainen nelikiloinenkin ole vielä ihan ok synnyttää, että vaikka se olisikin iso, niin eihän se päänympärys välttis oo mikään aikusen kokoa. mulla lienee ollut sitten piilevänä raskausdiabetes, vaikka kahdesti kävin rasituksessa ja silloin ok. mutta olen kyllä kausittain mässännyt, oikeen aatellut, että tää on nyt viimeinen raskaus, että saa vähä mässyttää. painoa tosin kertynyt vajaa 8kg koko raskauden aikana, ettei ihan jumalattomasti sitäkään. sain tosiaan mittarit mukaan, pitää nyt kattoa noi sokerit.(tässä kohtaa ääliöt, jotka haluais laittaa mulle jotain "no mitäs söit läskiperse, ni voi vaihtaa sitte ketjua")

mutta, pelottaa ja ahistaa, jos joutuu vaikka sitten sektioon.. tai että mä oon turvottanu tän vauvan sokeripalloksi, ja se kärsii siitä.. paskat on fiilikset juu!

mites muilla, onko painoarviot pitänyt kutinsa? entäs käynnistetty synnytys, ottaako kipeämpää kuin luonnollisesti alkanut? kokemuksia kiitos.. :)

:hug:

Mulla piti aikanaan aika hyvin painoarviot paikkaansa, ihan pienet heitot suuntaan jos toiseen. Ja ei sen nelikiloisen, tai yli, synnyttäminen sen "kummosempaa" ole, jos vain oikeesti on mitattu ja katsottu, että mahtuu tulemaan. Tosin mulla esikoinen yli nelikiloisena oli kyllä työläin pungettava ja se isopäisinkin mutta helpotti suuresti tekemällä väylää näille kahdelle muulle plumpsahtavalle.

Mulla on käynnistyksestä vain todella hyvät kokemukset :). Tipalla laittoivat viimeisimmän sitkeän sissin tulemaan eikä siinä kauaa mennyt, mulla kyllä oli paikatkin niin valmiina mutta omat luonnolliset supistukset laiskan luokkaa. Kivuliaiksi en kokenut supistuksia, kun keskityin hengittämiseen :).

Tsemppiä, sulla on niin jänskät paikat sitten tiedossa :)! Kyllä kaikki hyvin menee, olipa se ihanan vauvan ulostuleminen nyt mistä suunnasta tahtojaan. Oi että - hyvillä mielillä vain parasta palkintoa kohti :).

• Tykkää
Reactions: Irski
--vier--
Mulla ulralla tehty painoarvio heitti n. 100g ja kahden ultraajan tekemänä eli melko tarkkaan osasivat arvioida. Vauva syntyi samana päivänä. Muutama viikko vähemmän oli raskautta takana.

äiti monen
Mut eihän tuossa ole enää normaali pituiseen raskauteen kuin parisen viikkoa..ei kai vauveli yli neli kiloseksi kerkee kasvaa.
minulla on synnytys käynnistetty koska jouduin olee nii monta vkoa vuodelevossa (lääkäri oli niin ihana ja armahti minua)..synnytys oli nopee ja en kerenny saada edes puudutuksia :)

kiitos vastauksista, ja että ette suomineet mua herkuttelusta :p ku lääkärikin sanoi, että jos se nyt johtuukin sokereista, ni ei pidä syyllistyä ja sitten ruokavalio kuntoon, niin vauva kerkeää "palautumaan" hyvin. tarkoittanee, että jos se nyt tällä hetkellä olisi vähän lössö tai veltto (potkii kyllä ku perkeles koko ajan, että ainaki vaikuttaa sitkeältä ja voimakkaalta, anteeksi illmaisutyylini hih) niin, se kerkeää ns toipua siitä sokerisuudesta..

asdfghhj
Painoarvioilla voi heittää vesilintua, hyvin harvoin ne pitävät kutiaan.
Tytöt on olleet syntyessään alle kolmekiloisia ja kuopus poika olikin paljon pienempi kun arvioitiin. Odotettiin aivan viime hetkille saakka nelikiloista lasta ja se oli siinä ja siinä että sainko luvan edes alatiesynnytykseen. Syntyi sitten alatietä ja painoi vaan 2850 gr

vierass
Noilla kieppeillä arvoitiin 3100 g ja pian sen jälkeen syntyessään painois vähän alle tuon.

Muut oli syntyessään reilusti isompia, keskimmäinen oli paljon painavampi kuin mitä päälle päin näytti. Hoitajat aina hämmästyivät, että painaakin näin paljon, kun nostelivat häntä.
Isopäinen on kokeen gynen mukaan helppo synnyttää, kun pää puskee tietä. Käynnistetty synnytys ei ole ollut pahin, tosin sain epiduraalin aika aikaisessa vaiheessa. Toisaalta luomuna mennyt jätin synnytyskään ei ollut pahin :D

"zxc"
Mulla on mennyt maku noihin painoarvioihin. Mua peloteltiin melkein 5 kiloisella vauvalla ja samana päivänä syntyi 3,5kg vauveli. Oikeasti ne joskus heittää ja paljon! älä mieti, älä stressaa. Yleensä noi ei pidä olleenkaan paikkaansa!

"zxc"
Kait se pitkälti riippuu siitä miten painoarvio tehdään ja kuka tekee. Omaa vauvaani arvioitiin useampaan kertaan, kun ei enää loppuraskaudesta kasvanut. Viimeinen ultra tehtiin kolme päivää ennen synnytystä ja heitti 50 g. Eli hyvä ultraaja osaa kyllä katsoa, mitä vauva nyt painaa, mutta sen arviointi, että mitkä ovat mitat 2-4 viikon päästä on paljon vaikeampaa.

Esikoisen syntymäpainoarvio oli neljä kiloa jos syntyy laskettuna, poika synty rv 41+4 ja oli 3400g.
Toisesta sanottiin, että on tosi pieni. Synty rv 39+6 ja oli 3440g.
Kolmannen painoarvio oli 3300g (lääkäri) ja 3800g (th) ja syntyessään 40+4 oli 3345g.

Älä hyvä ihminen itteäs syytä tuosta, jos olet rasitustesteissäkin käynyt ja mitään poikkeavaa ei ilmennyt... Nyt sitten vaan tarkkailet loppuajan syömisiä tiukemmin, jos tuo iso koko nyt sokereista johtuu. Noi painoarviotkaan ei välttämättä ole hirveän tarkkoja aina.

vinku
Minulla aika paljon ultrailtu päinvastaisen ongelman takia, istukkaa tarkkailtu ja sikiön kasvua, pieniä siis ovat olleet. Omalla kohdallani ultrien painoarviot olleet liian pieniä syntymäpainoon verraten, siis ultrissa jotka katsottu 0-2 pv ennen syntymää. Eli ei ultraan satavarmuudella voi luottaa mutta suuntaa tietysti antaa. Marginaali voi olla kumpaan suuntaan vaan.

Vie ras
Sulla taisi olla jo synnytyksiä takana? Ei siis hätää. Itselläni esikoinen 3,3 kg ja hitsin vaikea/kipeä työntää ulos. Repesi ja vielä leikattiin välilihaa. Toinen plumpsahti ulos yli 4 kg, pieni naarmu tuli.

Mun mielestä ihan normaali paino? Riippuu tietty miten pieni sä olet, että 3,5 kg vauva voi olla 150 cm pitkälle äidille rankempi synnyttää kuin 180 cm pitkälle. Kuvittelisin.

Joo, esikoinen on olemassa, painoi 3490g. ei tullut repeämiä, episiotomia leikattiin, kun avustettiin imukupilla (leikattiinkin sitten 2x pitemmäksi, ku imukuppi irtos ekalla yrittämällä :D) tuolla mun mieskin aina lohduttelee, että oon ollut vajaa 2v sitte viimeks synnyttämässä, että kyllä ne paikat on siellä jo valmiiks auki :D

Yhteistyössä