Jes! Viimein pohditaan ehkäisykieltoa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Mamahemuli:
...tullut tiettyihin johtopäätöksiin. Tv ei käy paitsi että käykin. Se ja tuo ei käy paitsi että sitten lopulta käykin. Minkään asian takana ei seisota loppuun asti ja kysyttäessä alkaa hirveä sepustus täyttä puutaheinääpotaskaa. Eivät pysty seisomaan sanojensa takana. Se mua ärsyttää ihan tavattomasti - kuten ylipäänsä ihmisissä, jotka sanovat yhtä ja toimivat toisin.

Minä luulen - - että tuon ehkäisykiellon takana ei ole mikään tarkastelun kestävä ideologia, vaan pelko siitä, että ilman sitä koko lahko kutistuu kokoon ja lopettaa olemassaolonsa. Yrittävät ressukat väen vängällä saada lahkon väkimäärää pidettyä edes jonkinlaisena.

Moni vanhoilllislestadiolainen inhoaa itsekin kaksinaismoralistista elämäntapaa, lue esim. Magdalenan kirjoitus:

http://freepathways.wordpress.com/2010/01/02/kaksinaismoralismi/

Ei pidä olla mustavalkoinen, vl-äidit! Ehkäisy vakavan sairauden aikana, jolloin henki on vaarassa, on OK. Eihän kukaan, kun asia omalle kohdalle sattuu, voi oikesti olettaa, että normaalissa aviosuhteessa elävä pariskunta olisi velvollinen selibaattiin. Seksi ei ole pelkästään lisääntymistä varten meilläkään. Lopputulos on aivan sama ehkäiseekö selibaatilla vai välineellä. Olennaista on se syy; Elämän suojeleminen. Tekopyhä ei tarvitse olla. Itse olen ehkäissyt 6kk. sairauden takia, eikä siinä ole mitään väärää!

En ole edes vakavasti sairas, väsynyt vain ja hieman masentunut uusien raskauksien odottamiseen, vauvanhoitoon, imetyksiin. Siksi päätin alkaa käyttää ehkäisyä. Olen siitä puhunut mieheni kanssa ja asia on hänelle vaikea. On se minullekin. Kenelläkään muulle en uskalla asiasta puhua. Mutta olen niin varma kuin vain voi olla: en jaksa enää yhtään uutta vauvaa. Haluan hoitaa nämä nykyiset lapset edes jotenkuten selväjärkisenä. En kaipaa kenenkään mielipidettä siitä, olenko tehnyt oikein vai väärin, tein vain sen, minkä tunsin, että on välttämätöntä tehdä. En halua enää lapsia. Uskoani en halua kieltää. Kapinoin kovasti sitä ajatusta vastaan, että avioliitto on vain lisääntymistä varten. Olisiko minun pitänyt mieluummin muuttaa asumiseroon miehestäni, ellen halua lisää lapsia? Olemme onnellisia yhdessä kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja VL-Äiti:
Ei pidä olla mustavalkoinen, vl-äidit! Ehkäisy vakavan sairauden aikana, jolloin henki on vaarassa, on OK.

Mutta miksi tässä tilanteessa emme jättäisi asiaa Jumalan päätettäväksi? Hän tietää päiviemme määrän. Kaikissa tilanteissa. Kuinka meillä voisi olla luvallista estää uuden elämän alkaminen jos Jumala on sen päättänyt aikojen alusta.

Alkuperäinen kirjoittaja Hanna:
Ei pidä olla mustavalkoinen, vl-äidit! Ehkäisy vakavan sairauden aikana, jolloin henki on vaarassa, on OK.

Mutta miksi tässä tilanteessa emme jättäisi asiaa Jumalan päätettäväksi? Hän tietää päiviemme määrän. Kaikissa tilanteissa. Kuinka meillä voisi olla luvallista estää uuden elämän alkaminen jos Jumala on sen päättänyt aikojen alusta.

No kyllä se raskaus alkaa ehkäisystä huolimatta, jos Jumala niin haluaa.....

Alkuperäinen kirjoittaja kristiina:
Alkuperäinen kirjoittaja Hanna:

No kyllä se raskaus alkaa ehkäisystä huolimatta, jos Jumala niin haluaa.....

Olette te aikamoisia epeleitä pelatessanne Jumalan kanssa. Luuletko että jumala ei näe teeskentelyäsi?

Mun mielestä toi ei toimi, vaikka miten pohdittaisiin ehkäisykieltoa, niin kauan kuin noi ihmiset tekevät vapaaehtoisesti valintansa, uskontonsakin suhteen. Jos sitten vaadittaisiin näyttöä, että he ovat vastentahtoisesti ja pakotettuja tekemään toi valinta, niin miten luulisit että sellainen onnistuisi?
Eihän tällaisella jutulla päästä puusta pitkään.
Ainoa mikä tepsisi, olisi että kiellettäisiin lailla kaikki uskonnot, mitkä estävät ihmisiä ehkäisemästä/luovuttamasta verta/ottamasta vastaan verta tai elimiä/, (jos puhutaan vielä jehovantodistajista tähän samaan syssyyn) , mutta se menisi jo yksilönvapauden rikkomisen puolelle, ja rankasti. Että minkäs teet?

Sinulla on hyvää pohdintaa tässä.
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun mielestä toi ei toimi, vaikka miten pohdittaisiin ehkäisykieltoa, niin kauan kuin noi ihmiset tekevät vapaaehtoisesti valintansa, uskontonsakin suhteen.

On oikeastaan aika poaljon siinä mielessänyt saatu aikaan, että Ihmisoiekusliiton juristit tilanteen analysoituaan ovat maallisessa mielessä ottaneet asiaan kantaa. He ovat todenneet että SRK:n ehkäisykielto loukkaa ihmisoikeuksia, jotka on Suomen laissa ja joka sitoo kaikkea toimintaa Suomessa, myös uskonnollisia yhdyskuntia.

Tästä tulkinnasta seuraa, että yksityisiin ihmisiin kohdistuva painostaminen uskonnollisesti ehkäisyn suhteen on tunnistettu laitotmaksi. Jos joku joutuu sellaisen kohteeksi hän voi haastaa asianomaisen puhujan tai rauhanyhdistyksen johdon käräjille.

Mutta kun joku itse vapaaehtoisesti omaksuu ehkäisykiellon ja uskoo että Jumala ei salli sitä, se on yksisen vapauden asia ja jokainen saa tietenkin uskoa mitä haluaa, KUN EI LOUKKAA TOISEN IHMISEN OIKEUKSIA.

Tietenkin jokaine ymmärtää että kun lapsi kasvatetaan vauvasta saakka uskomaan lestadiolaisuuden oppeihin, "oma valinta" ei aina todellisuudessa pääse toteutumaan aidosti. Lapsella ei ole uskonnonvapautta Sauomessa, vaan lapsi kulkee vanhempien uskonnon mukaan.

vl-äidit! Ehkäisy vakavan sairauden aikana, jolloin henki on vaarassa, on OK. Eihän kukaan, kun asia omalle kohdalle sattuu, voi oikesti olettaa, että normaalissa aviosuhteessa elävä pariskunta olisi velvollinen selibaattiin. Seksi ei ole pelkästään lisääntymistä varten meilläkään. Lopputulos on aivan sama ehkäiseekö selibaatilla vai välineellä. Olennaista on se syy; Elämän suojeleminen. Tekopyhä ei tarvitse olla. Itse olen ehkäissyt 6kk. sairauden takia, eikä siinä ole mitään väärää!

Ihan hyviä ajatuksia. Mutta: kuinka te vl.t voitte määritellä että jokin asia on TERVEELLE ihmiselle synnillistä mutta sallittua sairaalle?

En ole ennen moista kuullut. Raamattu tuntee vain synnin, joka on aina syntiä.

Yhteistyössä