Jes! Viimein pohditaan ehkäisykieltoa!

• Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Viimeinkin ihmisoikeusjärjetö tutkii, loukkaako ehkäisykielto ihmisoikeuksia. Loukkaahan se. Ja vaikka tämä tutkimus ei mihinkään johtais, voisi se edes herättää keskustelu lestadiolaisten parissa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:
Miksi se ihmisoikeuksia loukkaisi? Se lestadiolaisrouvakin saa lääkäriltä pillerit tai vaikkapa sterilisaation jos sitä pyytää.
Tuskin se ihan niin yksinkertaista on toimia vastoin äidin maidosta imemäänsä uskontoa ja oppia ja kaikkea sitä, mitä sinulle on opetettu koko elämän ajan.

vieras
Miksi se ihmisoikeuksia loukkaisi? Se lestadiolaisrouvakin saa lääkäriltä pillerit tai vaikkapa sterilisaation jos sitä pyytää.
Saa toki, mutta lestadiolaisrouva tekee noin toimien syntiä ja hänet tuomitaan yhteisön toimesta. Samoin lestadiolaisrouva ei voi ehkäisystään olla mtenkään onnellinen, koska kokee tekevänsä syntiä.

Siina
Ethän ole tosissasi? Lapsesta saakka kun aivopestään niin ei siitä jumalanpelosta niin vain eroon päästä ja kun lisänä on viel yhteisön hylkäämisen pelko, niin ei se elämä helppoa ole. Uskontojen uhreja ovat... sulle ja mulle on varmaan helppo ajatella että haen pillerit jos en halua uutta raskautta mutta suosittelen sullekin toisen ihmisen, erilaisen taustan omaavan aseman ymmärtämistä.

mie
Mun mielestä toi on myös ihan hullu juttu. Kyllähän lestadiolaisuus on ihan vapaaehtoista ja jokainen tekee päätöksen ehkäistä tai olla ehkäisemättä omasta vapaasta tahdostaan. Eihän sitä nyt tartte pastorille kertoa, jos vaikka kierukka olisikin...

Mun mielestä voisivat ennemmin alkaa syyttää roomalaiskatolista kirkkoa hiv:n levittämisestä!!

---
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Saa toki, mutta lestadiolaisrouva tekee noin toimien syntiä ja hänet tuomitaan yhteisön toimesta. Samoin lestadiolaisrouva ei voi ehkäisystään olla mtenkään onnellinen, koska kokee tekevänsä syntiä.
ootko 100%:en varma tästä?

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja ---:
ootko 100%:en varma tästä?
20 vuotta kyseisen seurakunnan ja vl suvun keskellä olen täysin varma.

vieras
Ja nyt kun asiaa tutkitaan, ja todetaan ehkä että joo onhan tuo ihmisoikeusrikkomus, niin mites se asiaa muuttaa? Ei mitenkään. Ihmiset uskoo edelleen, elää edelleen tavallaan.
Vaan saattaapa tuosta jäädä jotain itämään nuorempien mieliin ja pikkuhiljaa asenteet saattaa alkaa muuttua. Onhan asioista puhuminen, vaikkain ihan yleisellä tasolla, jo iso parannus siihen, että ne asiat vaan vaiettas ja lakastas maton alle.

Siina
Ja nyt kun asiaa tutkitaan, ja todetaan ehkä että joo onhan tuo ihmisoikeusrikkomus, niin mites se asiaa muuttaa? Ei mitenkään. Ihmiset uskoo edelleen, elää edelleen tavallaan.
Eli parempi elää näin vaan, ilman muutoksia, ilman tutkimuksia... ? Mä en ymmärrä ihmisiä jotka ei halua kehittyä ja mennä eteenpäin vaan kaikki vaan hiljaa hyväksytään. Ja nyt vastaat että miten mä nyt tosta tälläisen johtopäätöksen vedin... Mutta siltä vaan kuulostaa.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Siina:
Eli parempi elää näin vaan, ilman muutoksia, ilman tutkimuksia... ? Mä en ymmärrä ihmisiä jotka ei halua kehittyä ja mennä eteenpäin vaan kaikki vaan hiljaa hyväksytään. Ja nyt vastaat että miten mä nyt tosta tälläisen johtopäätöksen vedin... Mutta siltä vaan kuulostaa.
Todellakin näin =)

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Mun mielestä toi on myös ihan hullu juttu. Kyllähän lestadiolaisuus on ihan vapaaehtoista ja jokainen tekee päätöksen ehkäistä tai olla ehkäisemättä omasta vapaasta tahdostaan. Eihän sitä nyt tartte pastorille kertoa, jos vaikka kierukka olisikin...

Mun mielestä voisivat ennemmin alkaa syyttää roomalaiskatolista kirkkoa hiv:n levittämisestä!!
Se on vapaaehtoista, joo. MUTTA, kun siinä on mutta. Jos eroat lahkosta, eli kiellät uskosi, et ole mikään. Ihmisarvo menee siinä kaupassa. Paine pysyä uskossa ja tehdä, kuten "pitää", on hurja. Minusta tuo loukkaa ihmisoikeutta. Ei näitä voi tietää muut, kuin ihmiset, jotka on vuosia tuota valtaa vastaan taistelleet.

Ehei.
Mutta uskonto on sellainen juttu, että vaikka kuinka tutkittaisiin ja pohdittaisiin, niin ei uskovaiset uskomuksistaan luovu. Heillehän uskonasiat ja säännökset ovat olennainen osa elämää. Eli en tajua, mikä hyöty tuosta tutkimuksesta muka on.

Minusta myös naurettavaa. Onhan tätä jo täällä puitu, mutta jokaisella on todella vapaus päättää ihan itse. Jos ei tajua lähteä, jos kokee jonkin asian tosi vaikeaksi, on ihan oma syy. (Tai vanhempien syy? Ja vastaavia juttuja voi olla myös ei-lestaperheen vanhemmilla, traumoja jotka välitetään lapsille.)

Onhan tämä silleen vaikea asia, että yhteisön paine vaikuttaa asiaan. Lestoillakin hengenvaarallisesta syystä ehkäisy on "sallittu", ja monien mielestä myös esm. masennus on hengenvaarallinen sairaus. Ei ne asiat niilläkään ihan mustavalkoisia ole.

Ja jos asiaa tutkitaan, niin mitä sitten? Eivät he uskostaan luovu, se vahvistuu vain kun ulkopuoliset eivät vain ymmärrä miten asian pitää olla... Lähteminen on aina mahdolllista, ja useimmiten lähtenyttä ei mitenkään eristetä eikä hyljitä!

Ja mistäkö tiedän? No, itse kys. ryhmään kuulunut yli 20 vuotta elämästäni.

-
Siis mä en vaan jaksa käsittää, että miksi ihmeessä se herättää niin hirveästi keskustelua ja paskan puhumista jos joku ei halua ehkästä! Sehän on jokaisen oma asia. Paljon enemmän mua huolettaa esim alkoholistiperheen lapset. Tai perheväkivalta. Ne on jo niitä oikeita ihmisoikeusrikkomuksia. Mun mittapuulla mitattuna...tietenki tostaki voi olla monta mieltä.

Kannattaa jokaisen miettiä kohdallaan, että onko se itseltä pois, jos joku ei ehkäise.

vieras
Ehei.
Mutta uskonto on sellainen juttu, että vaikka kuinka tutkittaisiin ja pohdittaisiin, niin ei uskovaiset uskomuksistaan luovu. Heillehän uskonasiat ja säännökset ovat olennainen osa elämää. Eli en tajua, mikä hyöty tuosta tutkimuksesta muka on.
Oikeestikko et osaa ajatella, että siitä voi olla hyötyä? Mä taas näen sen hyvänä kuten edellä jo sanoin. Tuskin mitään muutoksia tapahtuu samantien ku tutkimustulokset selviää, mutta ajan kanssa voi hyvinkin muuttua vapaammaksi käsitykset ehkäisyn suhteen.

vieras
Ehei.
Se herättää ainakin keskustelua. Se pakottaa joustamaan, hyväksymään... Tuon uskonnon hyvin tuntien tiedän, että välttämättä mikään ei muutu, mutta ainakin laki on puolella. Kyllä se henkistä selkärankaa antaa muutoksien tuulille. Osa nuorisosta on täysin kyrpiintynyt noihin sääntöihin. se vaikuttaa jollain tapaa. Toivon niin.

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Siis mä en vaan jaksa käsittää, että miksi ihmeessä se herättää niin hirveästi keskustelua ja paskan puhumista jos joku ei halua ehkästä! Sehän on jokaisen oma asia. Paljon enemmän mua huolettaa esim alkoholistiperheen lapset. Tai perheväkivalta. Ne on jo niitä oikeita ihmisoikeusrikkomuksia. Mun mittapuulla mitattuna...tietenki tostaki voi olla monta mieltä.

Kannattaa jokaisen miettiä kohdallaan, että onko se itseltä pois, jos joku ei ehkäise.
Et ymmärtänyt asiaa. Lue: koko lahko kieltää ehkäisyn, jos väsynyt äiti haluaa rajoittaa lasten tuloa, hällä ei ole mitään mahdollisuutta siihen. Ei mitään. Yhteisön paine kyllä pitää huolen, että lapsia tulee tasaisesti.

Se herättää ainakin keskustelua. Se pakottaa joustamaan, hyväksymään... Tuon uskonnon hyvin tuntien tiedän, että välttämättä mikään ei muutu, mutta ainakin laki on puolella. Kyllä se henkistä selkärankaa antaa muutoksien tuulille. Osa nuorisosta on täysin kyrpiintynyt noihin sääntöihin. se vaikuttaa jollain tapaa. Toivon niin.
Ehei, ei se pakota mihinkään. Vaikka lestadiolaisuus kiellettäisiin lain ja kuolemanrangaistuksen uhalla, hehän vain jatkaisivat, koska "on uskovaisia ennenkin vainottu, kuten Roomassa aikoinaan kristittyjä..."

Yhteistyössä