Jenni Haukio Priden suojelijaksi, se siitä kristillisyydestä

Miten vaikeeta sulle on se, että kaikki ei jaa samoja ajatuksia kuin sinä? Jos toinen mieltää yliluonnollisen nyt vaikka oudoksi, ei jumalalliseksi, epämääräiseksi kokemukseksi, niin miksei se voi olla yhtä oikea kokemus kuin sinun mahdollinen jumalallinen?
Ei vaan mä haastan sua pohtimaan oman ajattelusi ongelmia. Mun ajatteluhan teilataan täällä jatkuvasti, mutta salli mun myös vaikkapa vastavuoroisuuden nimissä haastaa teitä kyseenalaistamaan oma ajatteluanne.

Keskustelua, keskustelua.
 
Te kyseenalaistatte mua ja konservatiivikristillistä ajattelua. No siihen teillä on oikeus.

Mutta sallikaa mun heittää ikäviä kyssäreitä myös teidän suuntaan, jotka kyseenalaistaa mukavan möllykkä-energia-jooga-seksuaalinen vapautuminen-koalitio-yhdentyminen -ajattelunne, jota on varmaan 95 % valtavirrasta.
 
vierailija
Ei vaan mä haastan sua pohtimaan oman ajattelusi ongelmia. Mun ajatteluhan teilataan täällä jatkuvasti, mutta salli mun myös vaikkapa vastavuoroisuuden nimissä haastaa teitä kyseenalaistamaan oma ajatteluanne.

Keskustelua, keskustelua.
Sähän et tee muuta kuin kyseenalaista kaikkien muiden ajattelutapoja. Koska "sun tapa on ainoa oikea ja meidän muiden väärä". Sen takia sun kanssa on vaikea ylipäätänsä keskustella, koska et halua edes ymmärtää muiden näkökulmia. Ja siksi jokaikinen uskontoon menevä ketjusi on saman toistamista. Ja siihen se sitten jääkin.
 
Sähän et tee muuta kuin kyseenalaista kaikkien muiden ajattelutapoja. Koska "sun tapa on ainoa oikea ja meidän muiden väärä". Sen takia sun kanssa on vaikea ylipäätänsä keskustella, koska et halua edes ymmärtää muiden näkökulmia. Ja siksi jokaikinen uskontoon menevä ketjusi on saman toistamista. Ja siihen se sitten jääkin.
Tietysti ihmisellä on oikeus pitää omaa ajatteluaan ainoana oikeana, niinhän säkin teet, vaikka ajattelet että olet vain avarakatseinen.
Valitettavan usein ihmisten avarakatseisuus=senhetkisen median ja yleisen mielipiteen tuote.

Irrottaudu historiallisesta kontekstistasi. Mikä saa sut kuvittelemaan että kaikki JUST tämän nykyajan ihanteissa on oikein?
 
Niin no, mä luulin että hänellä olisi Jumalan antama usko/uskonto. Silloin se pelastaisikin.

Kyllä jokainen voi kehitellä oman uskonnon jossa vaikka luomuperunoita syömällä pääsee Taivaaseen, mutta aika rohkeaa on yrittää pakottaa Jumala muuttamaan Hänen antamaa tietään.
Siinä omassa pelastustiessä iloisesti hylätään Jeesus.
Jeesus eli maantiesaarnaajana ja sai loppumetreillä Jerusalemin kuohuksiin, koki piinaavan kuoleman (ja se kuolema oli erityisen piinaava siksi, koska 100 mrd ihmisten synnit kipattiin Hänen harteilleen ja koki Jumalan hylkäämisen)...

....sit tulee joku Maija/Matti Meikäläinen joka iloisesti päättää pienessä mielessään että "ei sen väliä miten elää, kyllä me pelastutaan vaikka elettäis pellossa".

Mutta kun ei ole enää ihmisillä Jumalan pelkoa. Siis se pelko ei ole kauhunsekaista pelkoa, vaan rakkaudellista kunnioitusta.
Taivasosuus ei tule ihmisen tekemisistä tai tekemeättä- jättämisistä. Et Sinä, enkä minä tiedä kuka on uskova ja kuka ei.
 
Ylipäätään:

Mikä vimma ihmisillä on peukaloida kristinuskoa?
Jättäkää se rauhaan jos ei miellytä, tai ottakaa se vastaan aidossa muodossa.


Kumpi on pahempi, se että on aito ja vastakkainen rinnakkain, vai että on aidosta pilattu versio ja vastakkainen?
Se jälkimmäinen tarkoittaisi sitä, että missään ei olisi valoa.

Ois varmaan mukava kun olisi 2 vesisaavia, puhdas ja likainen. Sit joku porukkaa likaa sen puhtaankin. Missä on puhdasta enää?
Aivan, usein tuntuu, että jokaiselle ihmiselle pitää olla oma uskonto. Mikään uskonto ei kelpaa sellaisenaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Taivasosuus ei tule ihmisen tekemisistä tai tekemeättä- jättämisistä. Et Sinä, enkä minä tiedä kuka on uskova ja kuka ei.
Usein tietää. Siis ei nyt jokaisen mökin mummon uskon tilaa voi skannata koska käyttäytymissäännöt Suomessa estävät puhumasta uskonnosta tai politiikasta.
Mutta jos pitkän tuntemisen, vaikka 1-2 vuoden jälkeen toinen ei tiedä että toinen osapuoli on uskossa, niin silloin se kristitty on pitäny ns.kynttilää vakan alla piilossa/hävenny uskoaan.

Eikä se kristitty ole välittäny sen kaverinsa taivaatiestä, ottamalla asia puheeksi.

Suomalainen "pitää olla uskostaan hiljaa ja hymistellä yksin" -malli, ja porukkaa joutuu ympäriltä kadotukseen niin että ropina käy.
(Enkä tarkoita jehovien suuhun tunkemis-mallia)
 
vierailija
Autatko?
Jotkut arvelevat kirkon tekevän paljon hyväntekeväisyyttä. Todellisuudessa pääosa kirkollisveroista kuluu henkilöstö- ja kiinteistökuluihin.
Kymmenestä eurosta kirkko käyttää vain euron hyväntekeväisyyteen. Vuoden 2015 seurakuntien tilinpäätösten mukaan diakonian osuus kirkon menoista oli noin 10%. Summa on laskettu vyöryttämällä, eli mm. hallinnon menoista tietty osa on laskettu mukaan diakoniamenoihin. Ja vaikka kirkko käyttäisi diakoniatyöhön 99 prosenttia tuloistaan, on parempi antaa rahaa järjestölle jonka tavoite on 100-prosenttisesti hyväntekeväisyys.
Sitäpaitsi miksi auttaisit aatteellisen kanavan kautta, jos et aatteeseen usko? Neutraaleja kanavia on olemassa."


 
vierailija
Usein tietää. Siis ei nyt jokaisen mökin mummon uskon tilaa voi skannata koska käyttäytymissäännöt Suomessa estävät puhumasta uskonnosta tai politiikasta.
Mutta jos pitkän tuntemisen, vaikka 1-2 vuoden jälkeen toinen ei tiedä että toinen osapuoli on uskossa, niin silloin se kristitty on pitäny ns.kynttilää vakan alla piilossa/hävenny uskoaan.

Eikä se kristitty ole välittäny sen kaverinsa taivaatiestä, ottamalla asia puheeksi.

Suomalainen "pitää olla uskostaan hiljaa ja hymistellä yksin" -malli, ja porukkaa joutuu ympäriltä kadotukseen niin että ropina käy.
(Enkä tarkoita jehovien suuhun tunkemis-mallia)
Itse asiassa osui minuun. Mä en oikeen näissä piireissä jutellut uskovani jumalaan. Ku se on aina tuomittu. Et jumalaa vähätellään ja uskovia paasavina ja sitä ei haluta kuunnella jos puhuu jumalasta kauniisti. Mut toki sit pari sellaista joiden kaa pystyy jutella jumalasta ihan normisti ja siis sellasia et mitä itte mieltä ja mitä ajatuksia jumala herättää. Ja on ihan kiva jutella. Moni pilkkaa uskovia eikä käy avointa keskustelua. Mut on sitä ylimielisyyttä uskovissakin.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Autatko?
Jotkut arvelevat kirkon tekevän paljon hyväntekeväisyyttä. Todellisuudessa pääosa kirkollisveroista kuluu henkilöstö- ja kiinteistökuluihin.
Kymmenestä eurosta kirkko käyttää vain euron hyväntekeväisyyteen. Vuoden 2015 seurakuntien tilinpäätösten mukaan diakonian osuus kirkon menoista oli noin 10%. Summa on laskettu vyöryttämällä, eli mm. hallinnon menoista tietty osa on laskettu mukaan diakoniamenoihin. Ja vaikka kirkko käyttäisi diakoniatyöhön 99 prosenttia tuloistaan, on parempi antaa rahaa järjestölle jonka tavoite on 100-prosenttisesti hyväntekeväisyys.
Sitäpaitsi miksi auttaisit aatteellisen kanavan kautta, jos et aatteeseen usko? Neutraaleja kanavia on olemassa."


Kirkko pyörittää paljon leirejä (rippi sun muut) ja kaikkea muuta toimintaa vaikka syrjäytyneiden hyväksi. Mielenterveyttä tuetaan, keskustelu- ja ruoka-apua. En haluaisi näiden loppuvan
 
vierailija
Kirkko pyörittää paljon leirejä (rippi sun muut) ja kaikkea muuta toimintaa vaikka syrjäytyneiden hyväksi. Mielenterveyttä tuetaan, keskustelu- ja ruoka-apua. En haluaisi näiden loppuvan
Tämä on ilman muuta totta ja ajattelen samoin. Olin vain yllättynyt noista luvuista ja samalla järkyttynyt, miten paljon vääryyttä uskon varjolla tehdään, kuten nyt tuo toisen ketjun tapaus.

Siksi olen viime aikoina miettinyt, haluanko kuulua tälliaseen yhteisöön, varsinkin, kun en katso olevani mitenkään uskovainen. Kirkkoon kuuluminen on vain tapa. Asuin aikanaan hyvinkin uskonnollisessa katolisessa maassa, jossa verotuksen yhteydessä voi itse valita, laittaako pienen osan kirkolle tai jollekin muulle yhteisöille (en nyt muista vaihtoehtoja), mutta ei ole automaattista kirkollisveroa, vaikka valtaosa siinä maassa kirkon jäseniä ovatkin. Minusta se on reilumpi järjestelmä.
 

Yhteistyössä