Jenkeissä (ja vissiin vähän muuallakin) sänky on iso ja sijoitettuna huoneen keskelle. Lastenhuoneessakin. Miksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chef
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

chef

Aktiivinen jäsen
16.02.2005
47 399
16
38
Mitä mä en nyt tässä tajua? Olen koittanut pohtia, että mikä idea siinä on ja eikö se ole melko epäkäytännöllistäkin, että pienessä huoneessa on 120 cm leveä sänky tyyliin 5v ikäisellä ja koska sänky on sijoitettu huoneen keskelle, ei huoneeseen mahdu enää muuta, kuin se yksi lipasto.

Missä on lasten lelut? Vai eikö niitä ole niin paljon, kuin suomalaisilla lapsilla on?

En tajua...auttakaa :D

Minä taas en tajua miksi pitää ostaa pienin mahdollinen sänky. Parisänkykin tuntuu suurimmalla osalla olevan sellainen, jota itse olen aina ennen luullut sinkkusängyksi.

[QUOTE="...";30111699]Minä taas en tajua miksi pitää ostaa pienin mahdollinen sänky. Parisänkykin tuntuu suurimmalla osalla olevan sellainen, jota itse olen aina ennen luullut sinkkusängyksi.[/QUOTE]

Luultavasti syynä on tila ja sen puute. Ainakin meillä nuo "pikkumakkarit" on tosi pienet...kun sinne laittaa 200 x 160 cm parisängyn, ei sinne sitten enää oikeastaan muuta mahdu. Ainakaan silloin, jos meinaa pystyä petaamaan sängyn. Huoneleveys on 250, jolloin sängyn molemmille sivuille jää tilaa vain 45 cm. Toki sängyn voi sijoittaa myös seinänviereen, mutta se päiväpeiton laittaminen muuttuu tuolloin melko hankalaksi...eikä ole kivaa kömpiä toisen yli.

Tuonne olisi siis melko hankalaa sijoittaa vaikkapa se 200 x 200 sänky.

Lapsilla on 80 x 200 sängyt (pienillä kerrossänky) ja kyllä sekin ihan hurjan osan huoneen lattiapinta-alasta vie. Kovasti kätevää olisi, jos sängyt olisivat lyhyemmät, sillä tuota 200 cm pituutta pikkulapset eivät kuitenkaan tarvitse vielä vuosikausiin.

Mutta lähinnä se mun pointtini oli se sängyn sijoitus keskelle huonetta. Miksi?

Isossa huoneessa tämä toki toimii, mutta kun ne huoneet jotka olen (televisiossa) nähnyt, on kuitenkin lähes poikkeuksetta niitä pieniä. Tällöin sitä leikkitilaa on vähän niukasti. Tai no, ei sitä yhtään sen vähempää ole pinta-alallisesti, mutta onhan se nyt vähän eri asia leikkiä sellaisessa selkeässä tilassa, kuin "käytävämuodostelmassa" sängyn vierustaa seuraten.

Eivät taida leikkiä ollenkaan lastenhuoneessa vaan on family room tai leikkihuone sitten erikseen. Ja kun nyt miettii useammassa tasossa asumista niin monestihan siinä käy niin et lelut on todellisuudessa siellä missä on olkkari ja keittiö eli mutsi lähellä.

[QUOTE="Wieras";30111722]Eivät taida leikkiä ollenkaan lastenhuoneessa vaan on family room tai leikkihuone sitten erikseen. Ja kun nyt miettii useammassa tasossa asumista niin monestihan siinä käy niin et lelut on todellisuudessa siellä missä on olkkari ja keittiö eli mutsi lähellä.[/QUOTE]

Tätä vähän tuossa mietinkin...eli että onkohan tilanne tosiaan se, että lelut ja leikit on muualla. Pitääpä tutkailla :D

:) näin mä olen ainakin näistä eri sisustusohjelmista ja supernannyista tulkinnut, et useesti on just se family living room ja aina se on kauheassa kaaoksessa ja sitten tulee sisustussuunittelija ratkaisee kaiken ovelalla säilytysjärjestelmällä ;) mutta missä iässä se tilanne sit muuttuu ja teinit linnoittautuu huoneisiinsa...

[QUOTE="Wieras";30111731]:) näin mä olen ainakin näistä eri sisustusohjelmista ja supernannyista tulkinnut, et useesti on just se family living room ja aina se on kauheassa kaaoksessa ja sitten tulee sisustussuunittelija ratkaisee kaiken ovelalla säilytysjärjestelmällä ;) mutta missä iässä se tilanne sit muuttuu ja teinit linnoittautuu huoneisiinsa...[/QUOTE]

Tsiisus! Pahin mahdollinen painajainen! :D

No, myös USA:ssa on isoja että pieniä makuuhuoneita lapsilla. Eikä niissä suinkaan aina ole sänky keskellä, miksi olisi? Teeppä joku sopiva kuvahaku Googlella niin näet.

Meilläkin on kyllä täällä Suomessa sängyt keskellä lasten makuuhuoneita koska makkarit on isoja, onhan tuollainen sijoittelu näyttävämpi ja kivemman näköinen.

Isoissa amerikkalaisisa taloissa on tosiaan erikseen formaali "living room" ja "dining room" joissa kestitään vieraita, ja sitten vapaamuotoisemmat tilat jossa oleillaan perheen kanssa.

"Meillä" au pair perheessä oli jenkeissä lapsilla suuuuuuuret ja korrrrrrrrrkeat sängyt, 2v:stä asti nukkui isojen lasten sängyissä. Ja ne juurikin oli laitettu ns. keskelle lattiaa. Pääty seinässä tietty. Lelut oli sitten pääosin olkkarissa.

Ihan hyvin se siellä toimi. En osannut edes hämmästellä. Lapsia oli helppo vahtia siinä yhdessä kerroksessa kun makkarit taas oli yläkerrassa.

Yhteistyössä