Jee, etelä-Suomi eristetään muista!

r0s
Mun melkis satavuotias, dementoitunut, mummo on yksinään, pelkän kerran päivässä, piipahtavan hoitajan varassa.

Kukaan meistä ei saa mennä sinne. Ja kukaan meistä ei uskalla ottaa riskiä että ois se joka aiheuttaa mummon tukehtumiskuoleman.

Ja sen lisäksi mä joudut siirtämään itseni sinne karaanteenialueen sisälle jotta voisin tehdä duunia ja maksaa veroja ja syöttää lapsni jotka -luonnollisesti- ovat muualla.


Mut on se toki hyvä, että edes jollakulla on kivaa.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
vierailija
Aina välillä kuulee kamalia tarinoita kamalista anopeista, varsinkin miniöitään kohtaan, täälläkin niistä on kerrottu.

Tässä ketjussa on yksi tulevaisuudessa hyvin potentiaalisesti sellainen.
 
vierailija
Mun melkis satavuotias, dementoitunut, mummo on yksinään, pelkän kerran päivässä, piipahtavan hoitajan varassa.

Kukaan meistä ei saa mennä sinne. Ja kukaan meistä ei uskalla ottaa riskiä että ois se joka aiheuttaa mummon tukehtumiskuoleman.

Ja sen lisäksi mä joudut siirtämään itseni sinne karaanteenialueen sisälle jotta voisin tehdä duunia ja maksaa veroja ja syöttää lapsni jotka -luonnollisesti- ovat muualla.


Mut on se toki hyvä, että edes jollakulla on kivaa.
Tsemppiä ja voimia sinulle <3

Ymmärrän hyvin tilanteen ja suututtaa ne, jotka ovat näinä viime päivinä käyttäytyneet vastuuttomasti. Saimme vihdoin iäkkäät appivanhempani uskomaan, että ulos ei mennä. Omalla edesmenneellä äidilläni oli syöpä, ja muistan, miten tarkkaa oli, ettei vähänkään kipeänä saanut mennä hänen luokseen.
 
  • Tykkää
Reactions: r0s
r0s
Tsemppiä ja voimia sinulle <3

Ymmärrän hyvin tilanteen ja suututtaa ne, jotka ovat näinä viime päivinä käyttäytyneet vastuuttomasti. Saimme vihdoin iäkkäät appivanhempani uskomaan, että ulos ei mennä. Omalla edesmenneellä äidilläni oli syöpä, ja muistan, miten tarkkaa oli, ettei vähänkään kipeänä saanut mennä hänen luokseen.

Tiedän tunteen. Mutsille piti tolkuttaa ja tolkuttaa. Ja eks-anopille kans.
 
Mun melkis satavuotias, dementoitunut, mummo on yksinään, pelkän kerran päivässä, piipahtavan hoitajan varassa.

Kukaan meistä ei saa mennä sinne. Ja kukaan meistä ei uskalla ottaa riskiä että ois se joka aiheuttaa mummon tukehtumiskuoleman.

Ja sen lisäksi mä joudut siirtämään itseni sinne karaanteenialueen sisälle jotta voisin tehdä duunia ja maksaa veroja ja syöttää lapsni jotka -luonnollisesti- ovat muualla.


Mut on se toki hyvä, että edes jollakulla on kivaa.
Sun mummon kohdalla pitäisi kotihoidon käyntejä lisätä 3-4:ään. Tai miettiä, pärjääkö ollenkaan enää kotona.

Omasta lähipiiristä on kokemusta, että dementtisellä vanhuksella kotihoidon käyntikertoja pitää olla monta, ja ruokahuolto päälle. Sitten kun dementia etenee, ei koti ole enää se oikea paikka.
 
r0s
Sun mummon kohdalla pitäisi kotihoidon käyntejä lisätä 3-4:ään. Tai miettiä, pärjääkö ollenkaan enää kotona.

Omasta lähipiiristä on kokemusta, että dementtisellä vanhuksella kotihoidon käyntikertoja pitää olla monta, ja ruokahuolto päälle. Sitten kun dementia etenee, ei koti ole enää se oikea paikka.

Ei oo ei. Mutku mummo pärjää omasta mielestään. Ja tähän saakka eno on hoitanut. Ja paikkoja ei taida olla.

Eiköhän mummo-ongelmakin ole "ratkaistu" ennen kuin kesä tulee.

*varaa jo varmuuden vuoksi sitä laskuvarjojyppykurssia kasikytviisvuotissyntymäpäivilleen*
 
Pitääkö mun alkaa kehua itseäni, jotta sydämetön kuva meikäläisestä poistuisi?

En vaan jaksa diiba-daabaa "pestään käsiä, huolehditaan rakkaimmistamme". Lauseet jotka tulevat korvista jo.

Koska ne on olleet mun kohdalla todellisuutta jo vuosia. Lähipiirissä henkilö jonka vastustuskyky huono.

No kehutaas sitten.
Tänään kävin mummolassa kaupunkireissun jälkeen. N.10 käsien putsausta, mummolle kauppakassi, sitten mummolle uusi kännykkä omilla rahoilla ostettuna, vanhan rämän tilalle, vaikka mummo ei edes pyytänyt. Yskin (ei ole flunssaa) kyynärtaipeeseen, ovenkahvat avasin sillä kohtaa takin helmaa jolla en ole vielä avannut. Vein narsisseja ilahduttaakseni.

Mun mies on autellut tänään 2-4 huono-osaista, vähin millä auttoi oli puhelu, mut sit autettiin ihan tavaran kautta.
Normipäivä. Se siitä sydämettömyydestä.

Avustan kuukausittain 2-3 -numeroisilla luvuilla lähipiiriäni ja sit joitain kaukaisempia avustuskohteita.

Silti, mä voin sanoa että etelä-Suomesta tulee paljon schaissea jota ei tarvitsisi tulla.

-Liberaali-teologit: pysykää etelä-Suomessa ja lukekaa edes joskus Raamattua kokonaisuutena. Älkää pilatko luterilaista kirkkoa enää. Jumala ei ole vain joku halinalle joka hyväksyy rappiollisen menon.
-feministit: Suomessa on hyvin asiat, vahingossakaan ei hallituksen korona-tiedotuspoppooseen eksy miehiä. Olette voittaneet. Menkää Iraniin, siellä on työsarkaa.
-Mamujen haalijat: menkää myös lähi-Itään (en tarkoita Dubaita) ja kertokaa sitten, halutaanko samaa porukkaa tänne.
-vegaanit: lopettakaa avokadon, pähkinöiden ja riisin liiallinen kasvatus, rahti ja sen tekemät ekokatastrofit, muuten olette vain tekopyhiä.
 
  • Tykkää
Reactions: ruuttis
r0s
Echo-kulta. Luterilaisuus ei ole sama kuin Kristillisyys.

Ja ne avokadot kasvavat vaik espanjassa kastelematta. Tiiän, olen nähnyt.


Mut silti olen osittain samaa mieltä kanssasi. Vituttaa, kun kaupunkioloista osoitellaan sormilla milloin minkäkin oikeasti elämälle tärkeän asian vuoksi.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Echo-kulta. Luterilaisuus ei ole sama kuin Kristillisyys.

Ja ne avokadot kasvavat vaik espanjassa kastelematta. Tiiän, olen nähnyt.


Mut silti olen osittain samaa mieltä kanssasi. Vituttaa, kun kaupunkioloista osoitellaan sormilla milloin minkäkin oikeasti elämälle tärkeän asian vuoksi.
Espanja on aina ongelmallinen ruuan alkuperämaa ihmiskaupan takia.
(Okei, ostan avokadoja välillä - miksi ei kehitetä pohjoisen kasvihuoneissa pärjääviä lajikkeita? Tai banaani -tartteeko ne valoa tms jota ei Närpiön kasvihuoneista löydy?)

Lompakko huusi armoa kun päätin jälleen kerran ostaa suomalaisia kirsikkatomaatteja (4 e/rasia) espanjalaisten (2-3 e?) sijasta. Se rasia on meidän poppoossa syöty 5 minuutissa.
 
r0s
Espanja on aina ongelmallinen ruuan alkuperämaa ihmiskaupan takia.
(Okei, ostan avokadoja välillä - miksi ei kehitetä pohjoisen kasvihuoneissa pärjääviä lajikkeita? Tai banaani -tartteeko ne valoa tms jota ei Närpiön kasvihuoneista löydy?)

Lompakko huusi armoa kun päätin jälleen kerran ostaa suomalaisia kirsikkatomaatteja (4 e/rasia) espanjalaisten (2-3 e?) sijasta. Se rasia on meidän poppoossa syöty 5 minuutissa.

Mä annan sulle majoituspaikan osoitteen. Käy tsekkaamassa kunhan tästä kotona-kurjimuksesta päästään.

Jotenkin musta tuntuu, että meihin suomalaisiin on iskostettu vaiks mitä jotta ostettais niitä mauttomia suomalaisia helmikuussa vaikka espanjassa on siihen aikaan jo kevät.

Ja suosi suomalaista on toki hyvä! Mutta ei se muista huonoja tee.
 
  • Tykkää
Reactions: Echo
Tai banaani -tartteeko ne valoa tms jota ei Närpiön kasvihuoneista löydy?)
Kyllä valoa saa lampuilla, mutta banaani vaatii paljon lämpöä (jonka tuottaminen maksaa) ja pitkän puolentoista vuoden kasvatusajan kasvihuoneessa (kasvit kaadetaan sadon jälkeen ja juurakosta kasvaa uusi).

Islannissa, jossa geotermistä lämpöä on saatavilla lähes rajattomasti, kasvatetaan omia banaaneja noin tonni vuodessa.

 
vierailija
Espanja on aina ongelmallinen ruuan alkuperämaa ihmiskaupan takia.
(Okei, ostan avokadoja välillä - miksi ei kehitetä pohjoisen kasvihuoneissa pärjääviä lajikkeita? Tai banaani -tartteeko ne valoa tms jota ei Närpiön kasvihuoneista löydy?)

Lompakko huusi armoa kun päätin jälleen kerran ostaa suomalaisia kirsikkatomaatteja (4 e/rasia) espanjalaisten (2-3 e?) sijasta. Se rasia on meidän poppoossa syöty 5 minuutissa.
Voi Echo rakas. Kai tiedät keitä siellä Närpiön kasvihuoneella työskentelee
 
vierailija
Taisi mennä vähän tunteisiin? Kannattaisikohan muistaa se oma ohje, eli että kaikki me olemme erilaisia ja elämme omaa elämäämme. Koita keskittyä siihen, niin helpottaa kummasti.
NImenomaan, tätähän olen yrittänyt toitottaa. Silti tuo yksi tyyppi arvostelee muiden elämäntapaa ja valintoja ja suorastaan haukkuu.

Kannattaa miettiä, miltä se omalla kohdalla tuntuisi, jos joku päivät pääksytysten haukkuisi uskovaisia, maalaisia ym. Tuo ihminen korostaa jatkuvasti elävänsä paremmin ja muut tyhmästi.

Niin joo, kyllä tuollainen asenne ottaa päähän, vaikka en edes koko tyyppiä tunne. Onneksi.
 
vierailija
Pitääkö mun alkaa kehua itseäni, jotta sydämetön kuva meikäläisestä poistuisi?

En vaan jaksa diiba-daabaa "pestään käsiä, huolehditaan rakkaimmistamme". Lauseet jotka tulevat korvista jo.

Koska ne on olleet mun kohdalla todellisuutta jo vuosia. Lähipiirissä henkilö jonka vastustuskyky huono.

No kehutaas sitten.
Tänään kävin mummolassa kaupunkireissun jälkeen. N.10 käsien putsausta, mummolle kauppakassi, sitten mummolle uusi kännykkä omilla rahoilla ostettuna, vanhan rämän tilalle, vaikka mummo ei edes pyytänyt. Yskin (ei ole flunssaa) kyynärtaipeeseen, ovenkahvat avasin sillä kohtaa takin helmaa jolla en ole vielä avannut. Vein narsisseja ilahduttaakseni.

Mun mies on autellut tänään 2-4 huono-osaista, vähin millä auttoi oli puhelu, mut sit autettiin ihan tavaran kautta.
Normipäivä. Se siitä sydämettömyydestä.

Avustan kuukausittain 2-3 -numeroisilla luvuilla lähipiiriäni ja sit joitain kaukaisempia avustuskohteita.

Silti, mä voin sanoa että etelä-Suomesta tulee paljon schaissea jota ei tarvitsisi tulla.

-Liberaali-teologit: pysykää etelä-Suomessa ja lukekaa edes joskus Raamattua kokonaisuutena. Älkää pilatko luterilaista kirkkoa enää. Jumala ei ole vain joku halinalle joka hyväksyy rappiollisen menon.
-feministit: Suomessa on hyvin asiat, vahingossakaan ei hallituksen korona-tiedotuspoppooseen eksy miehiä. Olette voittaneet. Menkää Iraniin, siellä on työsarkaa.
-Mamujen haalijat: menkää myös lähi-Itään (en tarkoita Dubaita) ja kertokaa sitten, halutaanko samaa porukkaa tänne.
-vegaanit: lopettakaa avokadon, pähkinöiden ja riisin liiallinen kasvatus, rahti ja sen tekemät ekokatastrofit, muuten olette vain tekopyhiä.
Monet kirjoittamasi kohdat perustuvat mutuiluun ja omiin mielipiteisiin, ei niinkään tietoihin. Esim. monista vegaaneista tiedän, että he nimenomaan suosivat lähiruokaa, enemmän kuin ne muka suomalaisten tuotteiden mussuttajat. Syödään eineksiä, jossa liha on tuotettu vaikkapa Puolassa.

Muilta osin: korostat taas omaa muka parempiä elämänvalintoja. Miksi et jo lopeta?

Sulla näyttää olevan niin paljon energiaa, että on hyväkin, että keskität lähipiiristäsi huolehtimiseen ym. Teet siis hyviä asioita, mutta tuon paasaamisesi jälkeen vaikutat tekopyhältä.
 
NImenomaan, tätähän olen yrittänyt toitottaa. Silti tuo yksi tyyppi arvostelee muiden elämäntapaa ja valintoja ja suorastaan haukkuu.

Kannattaa miettiä, miltä se omalla kohdalla tuntuisi, jos joku päivät pääksytysten haukkuisi uskovaisia, maalaisia ym. Tuo ihminen korostaa jatkuvasti elävänsä paremmin ja muut tyhmästi.

Niin joo, kyllä tuollainen asenne ottaa päähän, vaikka en edes koko tyyppiä tunne. Onneksi.
Öö, Suomessa esim. Päivi Räsäsen kohtelu muistuttaa jo uskovien vainoja, vaikka hän lukee vain sitä Raamattua, jota on täällä jo kohta 1000 vuoden ajan luettu.

Se siitä uskonnon-ja sananvapaudesta?
Konservatiivikristittyjen vainot tulevat toteutumaan seuraavien 20-30 vuoden aikana.
 
vierailija
Okei, ostan avokadoja välillä
Käyttänet ulkomailla tuotettua kahvia, teetä, mausteita, suolaa ym. banaaneja ja mitä vielä.

Mutta kritisoit, jos MUUT käyttävät ulkomailta tuotettuja tuotteita. Eettisyys - ja puhtaus! - on aina hyvä ottaa huomioon, ilman muuta, monikaan ei kuitenkaan välitä.

Tässä hyvä artikkeli tähän hetkeen ja ilman muuta muutenkin.

 
Käyttänet ulkomailla tuotettua kahvia, teetä, mausteita, suolaa ym. banaaneja ja mitä vielä.

Mutta kritisoit, jos MUUT käyttävät ulkomailta tuotettuja tuotteita. Eettisyys - ja puhtaus! - on aina hyvä ottaa huomioon, ilman muuta, monikaan ei kuitenkaan välitä.

Tässä hyvä artikkeli tähän hetkeen ja ilman muuta muutenkin.

No tuossa eilen juuri Rosille ihmettelin, miksei voisi kasvihuoneessa kasvattaa ulkomaan lajeja, koska eihän tomaatit ja kurkutkaan selviä ilman kasvihuonetta talvisin.

Kaipa se tulisi kalliiksi, en tiedä.

Juu mä näkisin että kahvi ja tee ja ehkä sitrushedelmät+banaanit voitaisiin edelleen tuoda muualta, koska työväestö tarttee kofeiininsa ja sitrushedelmät on C-vitamiinik lähde.

Mutta pitäisi kehitellä ei-saastuttavia muotoja viljellä niitä siellä etelässä, TAI miettiä vähäpäästöisiä tapoja viljellä niitä pohjolassa.
Noo, ilmasto kun tästä vielä lämpenee niin täällä esim.maissipellot tulee yleistymään, nyt semmoisia jo on etelä-Suomessa.
 

Yhteistyössä