jauhelihan vkp 9.1. voiko vielä käyttää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten on?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten on?

Vieras
on ollut suljetussa vakuumipakkauksessa jääkaapissa koko ajan. jauheliha on edelleen ihan normaalin väristä (siis punaista) eikä paketti ole pullistunut. uskaltaisko sen käyttää?

Viimeinen käyttöpäivä on yhtä kuin viimeinen käyttöpäivä. En käyttäisi. Kaikkia pilaantumisia ja mikrobeja ei pysty aistivaraisesti arvioimaan ainakaan heti.

Mä otin viime viikolla riskin ja säin päivn vanhemtuneita pinaattilättyjä ja pakkaus oli avattu, hengissä ollaan eikä tullu mitään vaivojakaan. Jauheliha tosin on vähän eri juttu... syö itse mutta älä anna lapsille ja paista hyvin ennen syömistä.

Parasta ennen on eri asia kuin viimeinen käyttöpäivä. Ei se liha nyt varmaankaan tiedä onko se puoli tuntia eri vuorokauden puolella ja lähtisi sitten pilaantumaan, mutta lihassa lähtee erilaiset mikrobit kasvamaan jo teurastamolla. Eli pari päivää yliaikainen jauheliha on bakteeritasoltaan jo täysin syömäkelvotonta.

Haista sitä, jos ei se haise mitenkään oudolta ( eikä myöskään näytä harmahtavalta ) niin voi käyttää. En ole itse ainakaan vielä kuollut tuota maalaisjärkeä käyttäen.

No sanotaan näin, että väristä ja hajusta riippuen teksin päätöksen asiasta.

Olen käyttänyt parikin päivää vanhaa jauhelihaa jos aistit sen ovat sallineet. JA nyt on niin kylmät ilmat ett tuskin on kylmäketju katkennut missään vaiheessa.. kuten taas kesällä saattaa tapahtua..

Riippuu siitä minä päivänä ko. liha on pakattu. Jauheliha säilyy vakuumipakkauksessa max 7 päivää käyttökelpoisena, normaalisti päiväystä laitetaan 5 päivää.

jauhelihan kanssa meillä ollaan tarkkoja, eilistä ei enää käytetä.

Mies on ollut myös lihatiskillä töissä ja hän ei missään nimessä suostuisi käyttämään päiväysvanhoja lihatuotteita, ei mistään hinnasta.

Alkuperäinen kirjoittaja Ekosysteemi:
viimeinen käyttöpäivä...hmmm... mitähän se mahtaa tarkoittaa

Viimeinen käyttöpäivä on viimeinen päivä jolloin ko. tuotetta voi käyttää - eli päivämäärä johon valmistaja takaa tuotteen olevan käyttökelpoinen, sen jälkeen syöt omalla vastuullasi.

Alkuperäinen kirjoittaja KiiajaVille:
jauhelihan kanssa meillä ollaan tarkkoja, eilistä ei enää käytetä.

Mies on ollut myös lihatiskillä töissä ja hän ei missään nimessä suostuisi käyttämään päiväysvanhoja lihatuotteita, ei mistään hinnasta.

Näin juuri, jauheliha on vielä erityisen herkkää pilaantumaan.

Eli: en todellakaan käyttäisi.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Riippuu siitä minä päivänä ko. liha on pakattu. Jauheliha säilyy vakuumipakkauksessa max 7 päivää käyttökelpoisena, normaalisti päiväystä laitetaan 5 päivää.

Niin onko siinä pakkauspäivää?
Ps. olen lihatehtaalla työssä.

Jauheliha on viimeisenä käyttöpäivänä laadultaan enää enintään tyydyttävää. Se ei siis ole erinomaista eikä hyvää, vaan joko välttävää tai tyydyttävää. Se tarkoittaa, että siinä on jo aikalailla pikku eläinkuntaa.

Näin ollen 2 päivää yli viimeisen päivän jauhelihaan koskisin enää vain kertakäyttötikulla.

Kylmäsavu kirjolohen käyttöaika ennen ollut n.1kk mutta nyt evira vaatinut sen lyhentämistä. Joten tämän kalatuotteen kohdalla vkp:n (2pv) jälkeen maku ja ulkonäkö ei ole muuttunut. Tässäkin siis se maalaisjärki pitää muistaa pitää mukana.
Parin päivää vkp yli olevaa jauhelihaa en sitten ottaisi.
Ja huom. kaupunkilais tollot! kuka valmistaja asiakkaan tuotteellaan haluaisi tappaa, markkinathan siinä menisi:)

Yhteistyössä