Jauhelihakeitto

Meinasin tehdä jauhelihakeiton, mutta voinko antaa sitä 9 kuiselle? Siis vähempi mausteisena tietysti. Kun tuossa keittojuurespussissa on ainankin lanttu, mitä ei suositella alle vuoden ikäiselle, mutta onko niin paljon että haittaisi?

Ja kuinka vanhana vauva on siirtynyt syömään samoja ruokia muun perheen kanssa? Milloin vähempi mausteisena ja milloin sitten kokonaan samoihin ruokiin?

Heips!

Meillä Lumi 8 kk, olen antanut keittoja niin, että laitaselle nostanut keitosta porkkanat, perunaa ja jauhelihaa ( kalaa tms) haarukalla pienentänyt. Meillä tyttö haluaa ruokansa pureskeltavassa muodossa ja esim purkkiruuista ei pidä! Lientä olen
keitosta ennen kuin laitan lihaliemikuution ( maitoa tms)ettei ole suolaista. Samoin maisteet lisääntyy vasta sen jälkeen. Munakas ja lohi ehdottomia suosikkeja.

... muutoinkin syödään samoja ruokia, otan Lumille pikkukattilaan osan ja muiden ruuuat maustan tai lisääntyy maitoa tms riippuen ruuasta. Olen kyllä antanut lasagnettea ja perunamuusia tms mutta pääsääntöisesti otan osan ennen maustamista.
Suolahan voi altistaa esim verisuonisairauksille, korkeaan verenpaineeseen tms myöhemmin...

N. 6kk iästä alkaen olen ottanut vauvalle aikuisten keitosta aina pari kauhallista, soseuttanut ja pakastanut. Yrttimausteita ja joskus pippuriakin on ollut vauvan ruuissa jo pitkään mukana, ja varsinkin basilika tuntuu olevan kovin mieluista pikkuherralle. Suolan/liemikuution lisään tietysti vasta jälkikäteen. Tosin en käytä keitoissa noita lantullisia keittojuureksia ollenkaan, vaan keittovihanneksia (papu, herne, porkkana, kukkakaali) tai sellasia lantuttomia kasvissuikaleita. Tuohon, että onko pienestä määrästä lanttua haittaa, en osaa sanoa.

Periaatteessa vauva (nyt 8kk ) syö samaa kuin aikuiset aina kun se on mahdollista, mikä on loppujen lopuksi kuitenkin aika harvoin, sillä useimmissa kokkauksissani on marinoitua lihaa, tulisia mausteita, maitotuotteita ym. Uskoisin, että siinä vaiheessa, kun vauvalle saadaan tavalliset maitotuotteet ruokavalioon, alan antaa enenevässä määrin ihan samaa ruokaa kuin mitä itse syön. Eli taitaa tämä perhe siirtyä joksikin aikaa lähes suolattomaan ruokavalioon...

Yhteistyössä