Jauhelihaa vauvalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Illa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Illa

Vieras
Eli teen tässä itse ruokia vauvalla, enkä tähän hätään löytänyt mistään tietoa, että voiko vauvalle antaa jauhelihaa. Siis tarkoituksena on höyryttää jauheliha höyrykattilassa ja sen jälkeen soseuttaa se tehosekoittimella. Kyseessä on naudan tavallinen jauheliha ei mitään vährasvaista versiota. Olisiko pitänyt olla?

Voinko siis tehdä kyseisen soseen ja syöttää sitä hyvillä mielin vauvalle?

Kiitos asiallisista vastauksista ;)

6kk vauvalle olen soseuttanut ihan vähän lihapullaa ja perunoita, porkkanoita ja vastiketta. Lihapullat ovat siis ihan tavallisia itse tehtyjä (maustettuja jne), joita itsekin syömme. Nämä soseet maistuvat hyvälle ja kelpaavat vauvalle mainiosti, toisin kuin kaupan lihasoseet jotka eivät putoa laisinkaan. Tämä ei varmaan ole asiantuntijoiden neuvojen mukaista suolan takia, mutta enpä usko pienestä määrästä olevan mitään haittaa. Ennen vanhaankin vauvoille alettiin aika aikaisin antaa samoja ruokia kuin muutkin syövät. Mutta jollain asiantuntijalla voi olla parempia neuvoja, näin kuitenkin meillä....

Itse ainakin tein esikoiselle jauhelihasta soseita ja aion tälle kakkosellekin tehdä siitä.. Mun mielestä siinä kirjasessa mikä neuvolasta saatiin oli ohjekin vauvanruokaan joka oli tehty jauhelihasta..

Olen antanut 6kk iästä lähtien, paistanut pannulla ilman rasvaa ja kaatanut vielä paistaessa irronneen rasvan pois.

Olen ostanut vähärasvaista naudan jauhelihaa, varmaan normaali naudanjauheliha käy myös.

Toki toimitte ihan oikein. Lihaahan se jauheliha on.

Joskus 1960-1970-luvulla alettiin vauvalle syötää perunaa ja muhennoksia jo siinä neljän viiva kuuden viikon ikäisenä, varsinkin jos oli ilmavaivoja. Ihmisiä niistä kaikista tuli ja tunnen muutaman. Ovat ihan terveitä.

Hei!
Aion ite antaa kyllä jauhelihaa. Mun kokkikaveri antoi hyvän ohjeen. Kuumenna valmis tomaattimurska (jossa oreganoa ja basilikaa) ja murenna jauheliha joukkoon. Keitä n. 10 minsaa ja sulla valmis jauhelihakastike vauvelille. Tossa murskassa hieman suolaa mukana, about puoli prosenttia.

Meillä suositeltiin neuvolassa välttämään vuoden ikään säilykkeitä, mutta en kuollaksenikaan muista miksi! =) Niinpä olen tehnyt itse tomaattisosetta vauvan ruokiin: keitä vesi, kasta tomaatit pikaisesti kuumassa vedessä, kuori tomaatti (veteen kasto auttaa siis tähän), soseuta ja lisää mausteita. Ainakin tuoretta ja sitä aitoa. nam =)

kyllä sitä jauhelihaa voi käyttää. Mieluummin olen itse ostanut kokolihaa, viipaloinut siitä pienemmäksi ja keittänyt kypsäksi. Eipä ole tullut turhaa rasvaa eikä sidekalvoja matkaan mukaan.

Kiitokset vastauksista ja vinkeistänne. :)

Tuota sidekudoksen osuutta itse juuri mietin.. Sen takia lähdinkin tätä kysymään. Vaikka syömmehän me itsekin jauhelihaa ilman huolen häivää ;)

Täytyykin kokeilla tuota tomaattikastikkeen tekoa joku päivä. Voi olla, että siltikin kokeilen sitä säilyketomaattia. On se vaan niin paljon nopeampaa avata tölkki ;) Mikähän syy siihen on ettei säilykkeitä saisi käyttää? Se suolan määrä vai joku muu?

Olen käyttänyt vähärasvaista naudanlihaa tai paistijauhelihaa kun olen tehnyt pojillemme ruokaa.Käytön ruoan valmistuksessa tomaattipyrettä joka on siis vain pelkkää tomaattia ilman mitään lisiä eikä tarvi laittaa paljoa saadakseen makua.En ole noista säilykkeistä mitään kieltoa kuullut kummankaan pojan vauva-aikana.

Yhteistyössä