Jättäisitkö 12v ja 15v teinit keskenään yöksi kun menet juhlimaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyskys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
No jättäsin, ihan helposti!

Me oltiin aikoinaan keskenään kotona siskoni kanssa (oltiin 13 ja 15) viikonloppu ja asuttiin maalla eikä siihen aikaan ollut edes kännyköitä! Tosin meidän vanhemmat ei olleet ryyppäämässä...

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Hauskaa muuten, että kun täällä 15-vuotias säikky teini aloittaa ketjun "Apua, olen raskaana, mitä teen", niin kummasti suurin osa palstalaisista on siinä vaiheessa sitä mieltä, että lapsi on pidettävä ja 15-vuotias on jo niin kypsä että kasvaa kyllä äidiksi ihan hyvin raskausaikana. Sossusta saa tukea ja asuntoa jne.
Kuitenkaan yksin yöksi ei sen ikäistä "lasta" vielä uskalleta jättää... meneeköhän nyt puurot ja vellit vähän sekaisin...

Kyllä minä olin jo 13 vuotiaana yksin öitä kotona, kun vanhemmat oli mökillä. Siskoni 5v vanhempi, eli silloin 17v viiletti kans jossain kylillä. Eli minä olin yksin kotona.

Meillä 12v ja 5v pärjäävät illan keskenään. Pienempi nukkumassa yleensä kun tulen ja isompikin jo tietenkin sängyssä jos kouluaamu. On vain ajan kysymys milloin ovat keskenään yömyöhäselle..suunnitteilla ei ole, mutta en näe miksi eivät pärjäisi..

Huolestuttavaa ei ap:n kysymyksessä ole se, että tuon ikäiset lapset on keskenään kotona yön, vaan se, että vanhemmat on sillä aikaa ryypäämässä, eikä lapset ehkä edes tiedä, milloin tulevat ja missä kunnossa. Jos on sovittu vaikka, että naapuri tai mummo tai joku muu vähän pitää lapsia silmällä, niin sit ok. Mut ei ny joka viikonloppu.

Kyllä mä tuon ikäiset voisin keskenään jättää yöksi, jos itse ovat siihen myös suostuvaisia. Mutta en ryyppyreissun ajaksi ehkä kuitenkaan.... No toisaalta ryyppääminen ei kuulu omiin tapoihini.

Mutta olen mä sitä pohtinut että missä vaiheessa nuo omat lapset vois jättää keskenään kun lähdetään tansseihin, siis kesällä lavatanssit. Tanssit olis 30-60min päässä. Ja yöllä tultais kotiin omalla autolla. Sittenkä kun lapset on 10v, 12v ja 14v? Aikaisintaan silloin. Ovat kahden vuoden välein syntyneet. Vielä ei moneen vuoteen kuitenkaan voi niitä keskenään jättää, nuorin nyt 5v.

Minä olin 15 vuotiaana yksin viikon kotona, koska vanhemmat lähtivät lappiin ja itse jäin kesätöihin.
samaisena syksynä muutin "pois" kotoo, eli toisll paikkakunnalle opiskelemaan ja olin silloinkin vielä 15 koska täytin 16 vasta joulukuussa.
Tästä on vajaa 15 vuotta aikaa, eli ei nyt mitään miljoonia vuosia kuitenkaan, eli ihmettelen minäkin miksi ei tuon ikäistä voisi jättää yhdeksi yöksi siskon kanssa.
Jos siis kyseessä kuitenkin fiksuja nuoria. Toki sitten hiukan miettisin jos mitä todennäköisimmin teinit tulis vastaan siellä baarin ovella :D

• Tykkää
Meidän muksut oli kyllä yksin viikonlopunkin tuossa iässä kun me lähdettiin mökille. Se oli siis tavallaan koe eli lapsilla oli mahdollisuus näyttää olevansa luottamuksen arvoisia ja että pärjäävät yksin kun olivat sitä jankuttaneet.

Naapureille kyllä kerrottiin että lapset on keskenään ja että mahdolliset bileet voi käydä keskeyttämässä ja lapsille taas kerrottiin, että tulee mitä tahansa niin naapuriin voi mennä apua pyytämään. Kaikki meni loistavasti, sen jälkeen ei ole ollut mitään huolenhäivää siitä että lapset on keskenään. Koskaan eivät ole bileitä pitäneet (muutama kaveri saa olla, se on sovittu ja yleensä tekevät ruokaa ja katsovat leffoja) eikä ole ollut mitään ongelmia.

Tuossa en siis näe mitään pahaa, että tuon ikäiset lapset on keskenään mutta itse en lähtisi ryyppäämään

• Tykkää
Esim. 80-luvulla jätettiin noin kymmenvuotiaat huolehtimaan pienemmistä jos vanhempien pit lähteä jonnekin. Töitä tehtiin noin 12-vuotiaasta alkaen. Itse aloitin vakityön 14-vuotiaana.

[QUOTE="eee";29390165]Hauskaa muuten, että kun täällä 15-vuotias säikky teini aloittaa ketjun "Apua, olen raskaana, mitä teen", niin kummasti suurin osa palstalaisista on siinä vaiheessa sitä mieltä, että lapsi on pidettävä ja 15-vuotias on jo niin kypsä että kasvaa kyllä äidiksi ihan hyvin raskausaikana. Sossusta saa tukea ja asuntoa jne.
Kuitenkaan yksin yöksi ei sen ikäistä "lasta" vielä uskalleta jättää... meneeköhän nyt puurot ja vellit vähän sekaisin...[/QUOTE]

No just näin.

Ite olin 13-vuotiaana ihan kesätöissä niin että hoidin 1-vuotiasta aina 12h työvuoron kerrallaan, sekä yövuorossa että päivävuorossa. Ja 15-vuotias ei siis vois olla 12-vuotiaan sisaruksensa kanssa yötä omassa kodissaan? Kaikkea sitä kuulee.

Jos joku tuolla vakavissaan ehdotti, että 18-vuotias on kypsä jäämään yksin kotiin niin miten se reppana 18-vuotiaana pärjää jos ei ole siihen astikaan tarvinnut pärjätä? Eihän se ole mitenkään voinut oppia missään vaiheessa. Sittenkö loppuu vanhemmuus ja voidaan sanoa että pärjäile, sä olet nyt täysi-ikäinen?

• Tykkää
Reactions: Zarppa
Jos joku tuolla vakavissaan ehdotti, että 18-vuotias on kypsä jäämään yksin kotiin niin miten se reppana 18-vuotiaana pärjää jos ei ole siihen astikaan tarvinnut pärjätä? Eihän se ole mitenkään voinut oppia missään vaiheessa. Sittenkö loppuu vanhemmuus ja voidaan sanoa että pärjäile, sä olet nyt täysi-ikäinen?

Mulla on kaveri joka ei suostu jättämään yksin lastaan ennen kuin se on 18v. Musta on jotenki noloo et pitää viedä 16v. lapsi hoitoon. Ei voi ymmärtää miksi sitä napanuoraa ei aleta leikkaamaan ajoissa irti. Sit itketään, ku ei kultamussukka pärjää maailmalla yksin.

Itse harrastan partiota, ja kyllä meillä leirillä johtajina voi olla 15-16 vuotiaat. Ja tuolloin leiriläisiä noin 10-11 vuotiaat nuoret. Omassa harrastuksessani tätä on tehty pitkään. Joten omaan korvaan tämä kauhistelu kuulostaa varsin omituiselta.

Alkuperäinen kirjoittaja Rva Ilkeä Harmaa;29390700:
Mulla on kaveri joka ei suostu jättämään yksin lastaan ennen kuin se on 18v. Musta on jotenki noloo et pitää viedä 16v. lapsi hoitoon. Ei voi ymmärtää miksi sitä napanuoraa ei aleta leikkaamaan ajoissa irti. Sit itketään, ku ei kultamussukka pärjää maailmalla yksin.

Tekee kaverisi karhunpalveluksen lapselleen, kuinka 16v suhtautuu näihin lapsenhoitajiinsa ja yleensäkin asiaan?

En jättäisi ellei olisi pakko. Pakottavaksi syyksi katsoisin sellaisen, jos vaikka täytyisi lähteä keskellä yötä lääkäriin nuorimman lapsen kanssa ja mies olisi reissussa, tai jos vaikka äidilleni sattuisi jotakin tms.

• Tykkää
Reactions: PeskyPixie