Jättäisitkö 12v ja 15v teinit keskenään yöksi kun menet juhlimaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kyskys
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kyskys

Vieras
Kaveri ottanut tavaksi tämän, tehnyt tosin jo pari vuotta samaa. Yleensä kömpii kotiin joskus yöllä, mutta välillä tulee vasta seuraavana päivänä. Ja krapulassa makaa tietenkin seuraavan päivän.

En ole kuullut, että muut tekisivät näin.

Ihan normaali käytäntö tuo oli ainakin 70-80-luvuilla, kun itse olin lapsi ja nuori. Olimme paljon nuorempia, kun vanhempamme lähtivät välillä tanssimaan, eikä siinä ollut mitään kauhisteltavaa, että lapset/nuoret jäivät kotiin keskenään.

Teini-iässä oltiin jopa viikko keskenään vanhempien ollessa etelässä lomalla ja samalla tuurattiin äidin työpaikalla lehdenjakajina ennen koulun alkua aamuisin.

En 12 vtä mutta 15v voisi jäädä yksin.Tosin itse olin 15vuotiaana usein hoitamassa lapsia jotka olivat alle kouluikäisiä,koko yön.Eli toisaalta kyllä 15v ja 12v pärjäisivät kotona keskenäänkin.

Varsinkin tuo 15 veen olisi hyvä osata olla yö yksin. Toki hyvä varmistaa että teinillä puhelimessa latausta ja tietää kenelle soittaa jos hätä. 15 vuotias lähtee jo pois vanhempien luota riparille tai vastaavaan viikoksikin?

mulla on 9 ja 13 vuotitaat keskenään silloin tällöin kun käyn kuuntelemassa kylällä bändiä ym..tosin olen selvinpäin ja puhelimella tunnin välein yhteydessä ja pysyn maks 15 minutin ajomatkan päässä...nää lapsetr tosin joutuu olemaan koulun jälkeen ja nyt joululomillakin sen 10 -12 tunitia kskenän kun olen työelämässä ja vanhmpi osaa jo kokata, pestä pyykkiä ym ja nuorempikin tekee itse mikropuurot, voileivät jne...eipähän tule uusavuttomia :)..

Mulla sattuu olemaan just tuon ikäiset teinit.. Ja joskus olen hiljaisesti tätä pohtinutkin... Kyllä noi pärjäisivät kotona ilman vanhempia vaikka koko viikonlopun. Osaavat siivota, pestä pyykkiä laittaa ruokaa yms... ilman aikuisen jatkuvaa valvontaa.
Mutta en kyllä lähtisi juhlimaan (kännäämään) ja jättäisi lapsia ilman aikuista joka voisi "hädän hetkellä" tulla auttamaan.
Eli voisin periaatteessa jättää, mutta en siten että olisin jossain juhlimassa ja kömpisin humalassa aamusta kotiin.

meillä ei ainakaan 15v ja 7v halua jäädä keskenään yöksi, joskus olen kysynyt kun menen yövuoroon ja mies työreissussa. Mummo tullut sitten aina tarvittaessa katsomaan muksuja. Ovat siis juuri täyttäneet ton 15 ja 7 kuukauden sisällä kumpikin.

No en kyllä mielellään uskaltaisi keskenään, että sitten vaikka isän kanssa kahdestaan. Tosin en kyllä juhlimaan mennessä juo alkoholia ja tulen aina siinä puolenyön jälkeen kotiin, että tuskin siitä sinällään haittaa olisi. Kuitenkin harmittaa sukulaiseni puolesta hyvin paljon, joka tuollaisesta äidistä joutui jo yläasteelle mentyään kärsimään.

Sukulaiseni äiti juhli joka viikonloppu ja tuli aina ympärikännissä kotiin. Sen lisäksi käyttäytyikin todella huonosti sukulaistani kohtaan. Kerran tämä äiti lähti koko viikonlopuksi hetken mielijohteesta muualle ja jätti sukulaiselleni vain viisi euroa ruokaan, kun jääkaappi oli tyhjillään. Ja kyseessä ei ollut mikään nuori äiti, vaan ihan keski-ikäinen nainen.

Yllättävän moni 15-vuotias muuttaa jo ammattiopiston/lukion perässä viikoiksi toiselle paikkakunnalle ja asuu yksin esim. opiston asuntolassa. On se kumma jos ei sen ikäistä voisi yksin kotiin yöksi jättää.
(No ehkä sitten ei voisi, jos olisi sitä sorttia, että pitäisi heti bileet koko kulmakunnan teineille.)

[QUOTE="marja";29390035]meillä ei ainakaan 15v ja 7v halua jäädä keskenään yöksi, joskus olen kysynyt kun menen yövuoroon ja mies työreissussa. Mummo tullut sitten aina tarvittaessa katsomaan muksuja. Ovat siis juuri täyttäneet ton 15 ja 7 kuukauden sisällä kumpikin.[/QUOTE]

no en kyllä minäkään missään nimessä jättäisi juuri 7v täyttänyttä yöksi 15v vahdittavaksi, 7v vielä aivan liian pieni olemaan teinin vahdittavana koko yötä.

[QUOTE="Heidi";29389916]Ihan normaali käytäntö tuo oli ainakin 70-80-luvuilla, kun itse olin lapsi ja nuori. Olimme paljon nuorempia, kun vanhempamme lähtivät välillä tanssimaan, eikä siinä ollut mitään kauhisteltavaa, että lapset/nuoret jäivät kotiin keskenään.

Teini-iässä oltiin jopa viikko keskenään vanhempien ollessa etelässä lomalla ja samalla tuurattiin äidin työpaikalla lehdenjakajina ennen koulun alkua aamuisin.[/QUOTE]

juurikin näin. Usein oltiin koko viikonloppu keskenään 4 vuotta nuoremman sisarruksen kanssa ja tämä alkoi kun minä (siis vanhenpi sisarus) olin 11-12v. Ei siinä silloin mitään erikoista ollut,hyvin pärjättiin. Oma lapsi oli ekaa yksi yötä kotona 15v.