Jatkuva särkylääkkeiden syönti raskaana

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ensku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Ensku

Jäsen
14.04.2011
79
0
6
Onko muita jotka joutuvat raskausaikana syömään kutakuinkin päivittäin särkylääkkeitä?

Mulle on lääkäri määrännyt sekä 1000mg parasetamolia että 400 mg buranaa. Sain luvan ottaa max 3 parasetamolia per päivä ja buranaa tarpeen mukaan raskausviikolle 32 asti. Ongelmana on jatkuva päänsärky, niskakipu ja migreeni. Niskaa hoidettu fysioterapiassa mutta ei ole ainakaan toistaiseksi juurikaan auttanut.

Vaikka kuinka on lääkärin siunaus käyttää lääkkeitä on mulla silti jatkuva syyllisyyden tunne siitä että myrkytän vauvaani ja mitä jos kuitenkin lääkkeiden syönnistä aiheutuu jotain.

Toisaalta taas ilman särkylääkkeitä en voi olla. Päänsärky jatkuu tauottomana monta päivää ja pahenee sitten migreeniksi. Migreenikohtauksen aikana meinaa taju lähteä, tulee tuntohäiriöitä ja raju oksennuskohtaus. Pari kertaa raskauden aikana olen päätynyt päivystykseen nesteytys ja kiputippaan tämän takia.

Olo on ihan toivoton koska en oikeasti haluaisi lääkkeitä syödä. Tulevalla viikolla on vielä silmälääkärin vastaanotto ja katsotaan voisiko tämä selittyä huonoilla silmälaseilla tai vastaavaalla syyllä.

Nopeasti vastailen, että omaan migreeniini olen joutunut syömään aika paljon lääkkeitä - ihan yhtä huonolla omalla tunnolla. En tiedä, auttaisiko muuhun, mutta minulle määrättiin migreeniin kohtauslääkkeeksi (neurologia konsultoiden) Imigran ja estolääkkeeksi Triptyl. Noista Imigran käy koko raskauden, Triptyl suositellaan purettavaksi 2 vkoa ennen laskettua aikaa. Niiden avulla olen saanut vähennettyä lääkkeiden tarvetta huomattavasti.

Branwen rv 36+

ärsyttävää ku lääkäreiden mielipiteet eroaa!! mulla oli kovaa hammaskipua, siis niin kovaa et itkin vaan.. no buranaa ei kuulema missään nimessä, eikä panacodia, pelkkää paracetamolia vaan...
mite joillekki sit määrätää panacodia ja buranaa?!?!?! no iha hyvä että itkin ja kestin kivun, tai en kestänyt, mut selvisin siitä ja se on nyt ohi... mut nii mä olisin buranaa halunnut... :/

Mulle lääkäri ei suostunut enään 28rv jälkeen määräämään buranaa tai ibusalia, koska saattaa kuulemma vauvalle aiheuttaa loppuraskaudessa sydämmen jonkun jutun umpeutumista tmv..en muista millä sanoilla sanoi. Panacodia ja panadolia voi käyttää. Äitiyspolin lääkäri sano, että kannattaa ottaa sitä panadolia se 1g kerralla, mutta ei se mulla ainakaan ole auttanut. Litalginiä saa käyttää myös, mutta sehän on mahavaivoihin tarkoitettu, mutta mulla se autto myös päänsärkyihin.

Yhteistyössä