Järkyttävä synnytyspelko

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pelkuri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pelkuri

Vieras
Olen rv 40+3 ja viimeiset pari viikkoa olen potenut alati pahenevaa synnytyspelkoa. Vauva on arvioitu isoksi ja iso koko minua eniten pelottaakin (kokoarvio 39+0: 4000 g). Jokainen päivä lisää tuo vauvalle lisää painoa ja tämä ahdistaa minua aivan järjettömästi. En saa nukuttua, kun vain mietin tätä. Pelkään, että jos vauva on kovin iso, se ei mahdu syntymään vaan vammautuu esim. olkahermosta synnytyksessä. Tai että joudutaan murtamaan vauvan solisluu tms.

Pelottaa, että vauvan annetaan kasvaa aina 42+ viikoille asti. Suvussamme on yliaikaisuutta, joten on todennäköistä, ettei vauva sitä ennen syntyisi. Voinko vaatia käynnistystä koon (ja mielenterveyden) perusteella?

Oletko itse isokokoinen vai pieni? Minä olen pienikokoinen 155 pitkä ja helpoin synnytys oli vaikka vauva painoi 4125 g. Että kyllä se sieltä mahtuu tulemaan, niin ihmeellinen on luonto! Ei tarvittu imukuppia ei mitään. Repeämät ei olleet sen pahempia kuin alle kolmekiloisen syntyessä joka oli tosi pitkä ja vaikea synnytys. Tsemppiä vaan, ei se välttämättä ole yhtään niin kauheaa mitä pelkäät :)

joo voit vaatia käynnistystä ..puhu asiasta neuvolaan heti huomenna ... meillä on suvussa yks erbin bareesi lapsonen ja mun iltatähtöset on ollu toinen 4850g ja toinen 5075 raskausviikolla 38 +3 molemmat alateitse synnytettyjä jälkimmäinen käynnistyksellä... ei se mukava synnytystapa ole mutta säästää äitiä peloilta ja lasta vammoilta koska kyllä ainakin meidän suvun lapsosella on ollut olkapunos vammasta paljon haittaa (oik käsi) on viivästynyt koulun aloitus, korjausleikkauksia jne...eli sulla on hyvät syyt olla huolissas eli puhu peloistas ja pyydä napakasti että jotain pitää tehdä...
Mutta rohkaisuksi vielä että hyvin se vaan tuli toi meidän yli 5 kiloinenkin sieltä että kyllä se hyvin menee sullakin

vauvan koko selkeästi mieheni puolelta (ollut iso ja roteva poikavauva). Tämä pelko on kiihtynyt ihan lamaannuttavaksi ja pahenee koko ajan. Sen vuoksi toivoisin sitä käynnistystä (ellei ole jo liian iso).

Yhteistyössä