Järkyttävä painonnousu rv 20 - 30 (500 - 900 grammaa viikossa)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ahdistaa"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"ahdistaa"

Vieras
Onko kenelläkään muulla lähtenut paino yht äkkiä nousemaan raskausviikon 20 tietämiltä?

Raskaus mennyt ongelmitta, mutta aivan järkyttävä painon nousu alkaa repimään nahkan halki. Tähän mennessä arpia tullut reilusti rintoihin, alaselkään, pakaroihin reisiin ja totta kai mahaan.

Viikoille 20 meni ihan ok, mitä nyt pahoinvointia ja kuvotusta oli. Mutta tämän jälkeen alkoi aivan mahdoton nesteen kertyminen, sormukset piti poistaa sormesta narulla. Painoa ei ollut tullut tuohon mennessä kuin kaksi tai kolme, nyt menee jo kymmenen rikki :( Ja olen vasta viikolla 31 menossa.

Kahdesti olen sokerirasituksessa käynyt, kaikki arvot olleet hyvät. Verikokeen tulokset normaali, verenpaine normaali. Ainoa että SF mitta menee yli yläkäyrän, mutta ultrassa totesivat lapsella kaiken olevan hyvin, mitä nyt on viikkoihin katsottuna aavistuksen isokokoisempi. Eli raskausmyrkytys on suljettu jo pois.

Neuvolan kanssa katseltiin ruoka-annoksia ja todettiin päivittäisen energiamäärän olevan 2200 kcal, mikä on sekin hyvä. Mutta painoa kertyy aivan uskomatonta vauhtia silti!

Ja lähtötilanne on päivittäin liikkuva, normaalipainoinen ja 168 cm pitkä.

Jos jollakin on kertoa omista kokemuksistaan niin saisi edes vähän stressiä pois. Vauvan terveys alkaa pelottamaan, vaikka ultrassa sanovatkin että kaikki on hyvin. Neuvolassa sanoivat vielä että myrkytys voi kehittyä päivässä niin ei tiedä mitä tässä ajatella, vaikka mikään ei siihen viittaakkaan. Paitsi painon nousu.

Minulla nousi loppuraskaudesta viikkojen 30 jälkeen jopa 1,5 kiloa viikossa ja sf mitta myös yläkäyrällä. Kesä oli yhtä tuskaa kun liikkuminen sattui, oli tukalaa ja ihoa kirveli vaikka mitä tahansa rasvaa yritti laittaa.

Enkä minäkään mikään lohtusyöppö ole ja olevinaan söin terveellisesti. Synnärille jäikin sitten se kymmenen kiloa ja tuomisina 56cm ja 5,7 kg poika :)

Pituutta muuten minulla 174

Ekassa raskaudessa +24 kg ja tokassa +22 kg. Kolmas raskaus viikolla 26 ja painoa kertynyt 13 kg. Sokeri rasitukset menneet aina heittämällä läpi.

Lähtöpaino oli nyt 60 kg ja hoikka olemus. Itse en stressaa painosta. Neuvolasta kommentoitiin, että ei haittaa, kun painon vaan saa pois raskauksien jälkeen. Itsellä myös ruokavalio kunnossa ja lapset normaaleja n. 3800 g.

Turha stressi siis pois. Painon kertymiset ovat myös yksilöllisiä juttuja.

ite lihoin raskausaikana 22kg! Ja kilot alkoi tulla vasta rv25--> alussa paino putos 2-3kg, kun oli niin järkyttävät pahoinvoinnit. Sf mitta oli yläkäyrillä. Tyttö synty 3päivää yli LA:n ja mitat oli 52cm ja 3550g! Turhaa huolehdit

Hei sellainen juttu, että se paino ei näissä tapauksissa ole läskiä, vaan voi olla pelkkää nestettä!
Suolatasapainossa voi olla häikkää, munuaiset jostain syystä rasittua liikaa, tai sydämessä olla raskauden aiheuttamaa liikarasitusta ja siitä seuraavaa vajaatoimintaa mikä kerryttää nestettä kroppaan. Ja lopulta keuhkoihin. Jos sinua alkaa jatkuvasti hengästyttää, nii nestettä voi olla jo liikaa ja neste olla keuhkoissa.

Jos painat sääriluun alaosaa siitä luun seutuvilta kahdella sormella voimakkaasti hetken aikaa, ja niihin jää sormen syvyiset montut, niin tiedät sen olevan turvotusta, eli sitä nestettä. Jos sääriluun kohdalla on jo nii isot nestemäärät, niin voit laskea noin -10kg nestelastia ympäri kehoas. Nesteet kyllä lähtee pois muutamassa viikossa raskauden jälkeen.
Kunhan vaan olet tietoinen asiasta ja hakeudut päivystykseen jos tulee hengenahdistusta. Tiedät itse syöväsi kohtuudella, joten läskiä se ei ole, mutta toki neuvola antaa vain sitä ruokasaarnaa..
Juodahan pitää runsaasti, mutta melkein kaiken myös pitäisi tulla pissan mukana pois eikä kertyä kroppaan.

Itsellä raskauspahoivoinnin vuoksi ensin laski paino neljä kiloa, ja kesti yli puolen välin raskautta ennen kuin pystyin syömään yhtään mitään. Silloinkin vain ihan pieniä määriä (puolikas jugutti, tai kaksi lihapullaa), ja paino nous 23kiloa puolivälistä viimisille viikoille. Neuvola ei missään vaiheessa uskonut turvotukseen vaikka pidin kahtia tukisukkia päällekäin, söin vaan liikaa. Pissaa tuli kahvikupillinen päivässä vaikka join varmaa neljä litraa päivässä, yöllö tuli vähän isompi pissa, varmaa lepo tai joku makuuadento missä suonet ei ollu painoksissa auttoi asiaa.

Synnytyksen jälkeen ei tullu ollenkaa pissaa, ja joutuivat antaa runsaasti nesteitä suoneen, epäilivät alkavaa raskausmyrkytystä. Loppu hyvin, kaikki hyvin. Kahdessa viikossa olin "laihtunut" -23kg ja alun menetetyt kilotkin, eli 27kg, vähän meinasi olla huimausta kun nesteet lähti pissan mukana... Itsekin siis vain 160cm pitkä..57kg lähtöpaino.

Minulla oli vähän sama tilanne kuin #5 kirjoittajalla. Välillä tuntui että olen joku kameli kun nestettä ei tullut ulos, mutta vaatteet kyllä kiristyivät sitä mukaa kun joi. Painoa kertyi minulla viimeisen 20 viikon aikana noin 30 kiloa, josta osa tuli ihan puhtaasti herkuttelusta. Kerran olivat käynnistää synnytyksen raskaysmyrkytysepäilyn takia. Loppujen lopuksi sitten syntyikin rv 41+6.

Kuukauden kuluttua synnytyksestä paino oli pudonnut 19 kiloa.

Mies sanoi synnärin jälkeen saaneensa traumoja minun näkemisestä. Kuulema sinne mennessä olin näyttänyt vielä "normaalilta", mutta käytännössä siellä meni aivan uskomaton määrä nestettä suoneen + että minulla oli koko ajan jano ja join koko ajan jotakin. Tämän seurauksena etenkin sisäreidet helottivat aivan punaisena ja olivat todella kireät nesteestä. Synnärillä otetuissa valokuvissakin olen saanut kaksoisleuan, kaulakin on aivan turvonnut ja iho on aivan punainen. Mies sanoi ihan tosissaan pelänneensä sitä nesteen määrää, mitä ne tipalla suoneen olivat laskeneet. Ja siellä salissa kun oltiin yli vuorokausi. Ensimmäisen vuorokauden aikana synnytyksen jälkeen en juuri muuta tehnytkään kun juoksin vessassa.

Yhteistyössä