Jännä tuo 6v.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hösö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hösö

Aktiivinen jäsen
03.10.2008
1 447
0
36
Nää voi kyllä liittyä tuohon kun on motoriikassa vaikeuksia ja sitten tuota dyspraksiaa mutta ihmettelen välillä silti. Törmäilee minne sattuu välillä, aivan kun ei huomais että edessä onkin jotain ja siihen kävelee suoraan. Ei minusta aina ymmärrä että jotain pitäis väistää, saattaa pyöräiliääkin kävellä päin eikä ymmärrä väistää vasta kun siitä sanoo. Sitten unohtaa asioita, esim. kun eskariin välillä kävellen mennään niin ei muista yhtään minne suuntaan pitäis mennä. jos meinais että vaikka itekseen kävelis sinne niin ei kyllä perille löytäis vaikka erittäin monta kertaa sinne on kävelty. En ole meinannu itekseen päästää mutta jos ajattelis niin.

Muutenkin tekee semmosia jänniä liikkeitä välillä, näyttäis että takki olis huonosti ja sitä korjailis olkapäitä heiluttaen mutta ei kuitenkaan mikään ole hankalasti.

Voikohan nää liittyä noihin mitä tossa alussa sanoin?

Olen toimintaterapeutille puhunu näistä ja oli vähän sitä mieltä että vois liittyä mutta noi jotkut jutut taas voi olla tuota dyspraksiaa.

Siksi täältäkin vähän kyselen jos olis jollain omakohtaista kokemusta.

No, mä voin lohduttaa seb verran että mussa ei ole koskaan todettu mitään "vikaa". Kävelin lapsena ovenkarmeja päin, ihmisiä päin.. Meinasin muutaman kerran jäädä auton alle kun niin omissa maailmoissani lähdin vaan tien yli eikä muistunut mieleen kaiken ajattelun keskellä että pitää katsoa tuleeko autoja.. Oon vieläkin samanlainen, paitsi etten kävele ovenkarmeja päin ja muistan katsoa jokasuuntaan kun tien ylitän. Mutta olen siis hajamielinen pohdiskelija, unohtelen paljon että mitä pitikään tehdä ym.

Näyttäis just että olis jossain omassa maailmassaan kun menee välillä kaikki asiat ohi, ja just saattaa kävellä ihan ihmistenkin päälle kun ei ymmärrä väistää. Sit on vielä hakalaa ymmärtää että kävellään kävelytietä, menee jotenkin jalat vaan sinne autotiellä päin ja sit saa olla hihassa kii että eipä sinne päin. olen ajatellu että liekkö se kävelis sinne autotielle vaan jos ei olis sanomassa.

mun tyttö on tollainen kanssa meidän mielestä kömpelö mutta fysio-tai toimintaterutin testien mukaan ihan normaali...itse epäilen että kyseessä voisi olla sensorisen intekraation ongelmat mutta kun testit ei näytä mitään?!?hän välillä kanssa ei kuuloetäisyydellä,todella puuhakas,ohjeistus saattaa mennä ohi...Nyt uusin juttu on salaa varastelu karkkia,keksejä ihan mitä vain hyvää olen ihmeissäni mitä voisin tehdä ....tyttö itse sanoo että kun on koko ajan tuhma eikä saa karkkia se on ainut keino...Fiksusti aateltu mutta väärin silti..Lapsesi ongelmat voi liittyä dyspraksiaan siitä on paljn tietoa netissä Googleta ihmeessä ehkä ymmärrät paremmin lastasi:)

Alkuperäinen kirjoittaja Vaippavuoresta päivää:
Näyttäis just että olis jossain omassa maailmassaan kun menee välillä kaikki asiat ohi, ja just saattaa kävellä ihan ihmistenkin päälle kun ei ymmärrä väistää. Sit on vielä hakalaa ymmärtää että kävellään kävelytietä, menee jotenkin jalat vaan sinne autotiellä päin ja sit saa olla hihassa kii että eipä sinne päin. olen ajatellu että liekkö se kävelis sinne autotielle vaan jos ei olis sanomassa.

Voi olla että kävelisi tai sitten ei.. Mä olin penskana tosi tarkkaavainen kun olin jossain yksin (harvemmin, kumma kyllä ;) ), mutta jos oli vaikka äiti siinä niin luotin siihen niin paljon että saatoin mietiskellä ja unelmoida omiani kun tiesin että äiti tms. huolehtii.. todennäköisesti siis näin, tarkotuksellahan mä en kuitenkaan ollut sellanen. Ilmeisesti yksinään ollessa herää sitten ne itsesuojeluvaistot ja huomion on "pakko" kiinnittyä siihen ympäröivään maailmaan..

jaa..mun esikoinen tekee välillä samaa. luulen että siks kun se alkaa meittiä ja haaveilla. :D huomaa vaan ruokapöydässä esim. et yhtäkkiä saattaa haarukka pudota jne. sit just tota et kävelee mihin sattuu ja silleen. kai siinä iässä päässä tapahtuu niin paljon. =)

Olen monet naurut kaupassa saanu kun poika saattaa törmätä johonkin hyllyyn ja sitten on hoomoilasena siinä että mitäs nyt tapahtu :whistle: Useesti aamulla käy niin että poika laittaa reppunsa oven eteen valmiiks ja sit kengät jalkaan, siitä sitten lähtee ja suoraan mahalleen pihalle kun ei sitä reppuaan huomaa tai muista. nykyään siitä sanotaan että muista se reppu siinä niin ei se on taas mahallaan siellä :whistle:

Mä saatoin penskana huomata koulussa että olin unohtanut laittaa aamulla sukat jalkaan, tai alushousut.. Ja sit mua hävetti hirveesti, mut piti vaan pärjätä. Äidille en kertonut, vaan piilotin kotiin tullessa äkkiä ne vaateparret mitkä äiti oli aamulla siihen esille mulle laittanut, tai pistin salaa päälle ettei äiti suutu kun oon unohtanut..

Mulla on joskus ollu silmä mustana kun oon kävellyt kaupan auki olevaa ovea päin.
Kädet ja jalat mulla oli aina ihan mustelmilla kun kävelin jostain syystä niitä oven karmeja pitkin aina huoneeseen ku huoneeseen.

Sama juttu kun jos joku mulle osotti että kato mikä tuolla on, niin mä katoin kaikkialle muualle kuin sinne minne osotettiin ja sitten vasta tajusin et "ai niin, minnekköhän mun piti kattoo..?"

Yhteistyössä