Jälkitarkastuksen sattuminen episiotomian / repeämien jälkeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piipa75
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piipa75

Jäsen
11.02.2007
893
0
16
Kuinka pian synnytyksestä teillä on ollut jälkitarkastus? Mitä kaikkea siinä on tehty ja erityisesti, onko se sattunut kipeää?

Itselläni tehtiin iso episiotomia ja lisäksi repesin. Olenkin siitä tilittänyt muissa keskusteluissa tällä palstalla.

Synnytyksestä on nyt 5 vk ja jälkitarkastus olisi 2vk päästä. En voi vieläkään istua kunnolla, tikit eivät ole sulaneet enkä uskalla ajatellakaan seksiä. Neuvolassakin lääkäri ja terkkarit kauhistelivat tikkieni määrää ja haavani suuruutta. Joten nyt olen sitten ihan paniikissa, miten uskallan mennä jälkitarkastukseen ja miten paljon se sattuu, jos alapäähän työnnetään se gynekologisen tutkimuksen laite.

Lisähuomatuksena: muutin juuri viikko sitten eri paikkakunnalle. Aiemman kuntani terkkari oli sitä mieltä, että mun paikkojen huonon paranemisen vuoksi jälkitarkastusta ei kannata ottaa ennen viikkoa 10. Tällä uudella paikkakunnalla tarkastusaika kuitenkin haluttiin antaa jo tuohon.

Mullekin tehtiin eppari (en tiedä miten iso, ei kai mitenkään poikkeuksellisen iso..), mutta mitään repeämiä ei tullut. Istuin viikon päästä synnytyksestä ja kahden viikon jälkeen ei tuntunut mitään kipuja.

Jälkitarkastus ei ollut epämiellyttävä tehdyn epparin takia, vaan sen takia, että limakalvot olivat vielä niin ohuet ja arat imettämisen (= imetyksen aikana erittyvien hormonien) takia.

Ehkä sun tilanteessa lykkäisin jälkitarkastusta mahdollisimman pitkälle? Mutta eikös jälkitarkastuksessa saa todistuksen jälkitarkastuksesta, joka pitää toimittaa Kelaan tukia varten. Että kovin kauaksi sitä ei kannata lykätä.. ? En nyt muista ihan tarkkaan miten tuo meni.

Joo mulla tuli lisäksi repeämä emättimen puolelle, joka on myös tikattu. Ja eppari oli siis poikkeuksellisen iso (5cm pitkä, 3cm syvä, tikkejä jatkuvalla ompeleella kolmessa kerroksessa). :(

Epparihaava tulehtui viikko synnytyksen jälkeen ja söin ensin yhden 10pv antibioottikuurin. Se ei auttanut, joten jouduin syömään toisenkin 10 pv kuurin. Nyt olen ollut peräti viikon ilman antibiootteja ja synnytyksestä on aikaa 5vk.

Tosiaankaan, seksiä ei voisi ajatellakaan, edelleen pitää käydä wc:ssä siten, että vain suihkuttelee paikat puhtaaksi, istuminen on alkanut onnistua vasta tällä viikolla. Pelottaa aivan kauheasti, että miten mulle voidaan tehdä muka vielä gynekologista tarkastusta, kun emättimen repeämän ja epparin tikitkään eivät ole vielä sulaneet eivätkä haavat siis parantuneet... :o

Miten muuten jokainen tuntuu tarkkaan tietävän epparinsa "mitat" ja tikkien määrän. Mulle ei ainakaan kätilö kertonut mitään enkä mistään muualtakaan löytänyt tietoa, esim miten monta tikkiä tuli.. Kysyittekö sitä erikseen vai mistä olette saaneet tietää.?

no kyllä sen epparin koon näki itse peilillä katsomalla..
Mulla oli myös erittäin iso eppari ja repeämät myös emättimen puolella.jälkitarkastus taisi olla 6 vkon kohdalla ja pystyin silloin juuri ja juuri käymään vessassa ilman suihkua..tutkimus meni ok,lääkäri tajusi tilanteen ja oli hyvin hellävarainen.
Ainut mikä tuntui oli tietty epparin ja emättimen reunakohta kun haava kiristi..sama asia haittasi yhdyntää pitkään.
kyllä ne haavat siitä paranee vaikka tiedänkin omasta kokemuksesta kuinka hirveän kipeät ne on pitkään ja arpikin kiristää aikansa.

Minull tehtiin ekassa synnytyksessä aika reilu eppari ja kun jälkitarkastus oli jo 6 viikkoa synntyksestä niin se oli siinä vielä hieman arka. Toisella kertaa minulle tuli 4. asteen repeämä, minkä vuoksi sain jälkitarkastus ajan vasta 2 kk synnytyksestä, eikä sattunut siellä enää yhtään. Tosin täytyy todeta että minulla tuo paha repeämä parani epparia nopeammin muutenkin.

Kiitos vastauksistanne. Lisää kokemuksiakin kuulen mielellään.

Kimppa: Minulle kätilö kertoi epparin mitat ja lisäksi neuvolan 2 terkkaria ja 2 lääkäriä kauhistelivat (aivan oikeink, kauhistelivat!) epparin suuruutta, tikkien määrää ja tilaani muutoinkin..

HeMa05 ja muut, joilla on ollut lisäksi repeämä emättimen puolella: Kuinka pahasti se gynekologisen tutkimuksen "värkin" laittaminen sisälle tuntui? Minua pelottaa se ihan kauheasti!
:o

Mulle tehtiin jälkitarkistus noin 6 viikon päästä Kättärin äitiyspolilla, koska tungin sinne itseni väkisin (ja kannatti, sillä kohtutulehdus oli päällä ) Mulla taisi sitten olla jättirepeämä, jos jollakin 5cm haavaa on kauhisteltu. Mun repeämä noin noin 15cm eli alkoi välilihan kohdalta ja jatkui puoleen pakaraan. Nyt kun korjattiin tuo täysin revennyt peräsuolen sulkijalihas, tehtiin uusi noin 15cm viilto välilihaan ja hevosenkengän muotoon peräaukon ympärille. Oikeaa puolta avattiin vielä lisää. Tikit jälleen kolmessa kerroksessa.

Jälkitarkistus sattui, koska mulla oli tulehdus päällä ja noita tikkejä riitti vaikka naapurille jakaa. Se tehtiin ultralla, jossa nähtiin myös kohdun ja kohdunkaulan tilanne hyvin. Terveyskeskuksen tarkistuksiin en luottaisi pätkääkään. Suosittelen, että jos on pahasti revennyt, pyytäisi lähetettä äitiyspolille, jossa tutkimus voidaan tehdä hellävaraisemmin ultralla.

Hui kauhistus Vadelma! Voin vain kuvitella, millainen sinun tilasi on/on ollut, kun omanikin on niin kauhea... :hug: Kyllä me naiset joudumme oikeasti kärsimään välillä aivan liikaa! |O

Lisää kokemuksia?

eipä se värkin laitto kauheesti tuntunut kun laittavat liukastetta.enemmän mulla tuntui epämiellyttävältä emättimen aukon venytys kun laitetta laitettiin,ei niinkään siis sitten enää kun laite oli sisällä.

Kiitos Hema vastauksestasi. Minulla olisi siis reilun viikon päästä jälkitarkastus eivätkä tikit ole vieläkään sulaneet kokonaan. Eilen ja tänään on lisäksi tullut verta juuri emättimen ja välilihanleikkauskohdan välisestä "saumasta". Peilillä katsoessa näytti siltä kuin iho olisi siitä kohden vähän revennyt. Kauheeta, jos emättimen suuaukkoa pitää vielä venytellä! Mullahan jo muutoinkin näyttää revenneen jälleen kerran paikat auki vuotaviksi. :o :( :'(

Mä kävin jälkitarkastuksessa vasta 11 vkoa synnytyksestä, pelkäsin liikaa, vaikka synnytyksessä ei tehty episiotomiaa mutta limakalvot olivat todella kuivat. Menin omalle gynelle jolla olen käynyt jo pitkään, hän oli todella hellävarainen ja tutkimus ei koskenut. Jälkitarkastuksessa ei tehdä mitään perinpohjaista tutkimusta, ainakin oma gyneni vain nopeasti vilkaisi kohdunsuun ja ulkosynnyttimet ja se oli siinä. Sen jälkeen kokeili kohtua vatsan päältä ja sitten juteltiin tulevasta ehkäisystä. Sain myös Fagifemiä kuivien limakalvojen hoitoon, sitä voi käyttää myös imetysaikana. Eiköhän se lääkäri tajua olla hellä kun kerrot että tulet jälkitarkastukseen ja ennen housujen riisumista voit kertoa tarkemmin synnytyksestäsi. Mutta tosiaan, minä tein niin että menin aivan viime tipassa tarkastukseen ja saman tien kiikutin sen lapun KELAlle. Tsemppiä sinulle :)

Nyt on jälkitarkastus tehty. Hieman sattui ja kiristi, kun lääkäri teki sisätutkimuksen, mutta lääkäri oli hyvin varovainen. Sanoikin, että näkyi, että on ollut kaksi tulehdusta ja kiristää vielä. Jos kiristys jatkuu, haavaa voidaan operoida. Lisäksi teki ultratutkimuksen emättimen kautta. Paraneminen voi kuulemma vielä kestää....

Jälkitarkastus ohi. Oli edelleen verenpurkaumia alapäässä. Oli ihana lääkäri, vaihto sen värkin pienempään. Ei sattunut ollenkaan, epämiellyttävää vaan, kuten aina.
Papakoe olis seuraava koetinkivi...
Hb oli vain 98, joten rautakuurille.

Minulla oli yli 20 tikkiä ja jälkitarkastus tehtiin n. 7 vkoa synnytyksestä. Ei sattunut. Kiristi vähän repeämän kohdalta. Jos pelottaa, voi sanoa sen lääkärille. Hän voi tehdä tarkastuksen vähän varovammin ja sitä paitsi kun pelon on jakanut se vähenee :-)

Yhteistyössä