Jalkiehkaisy- Huolia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Onneton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Onneton

Vieras
Hei

Olin viime sunnuntaina suojaamattomassa yhdynnassa uuden partnerin kanssa, ja koska olin viela noin puolessa valia kiertoani, otin jalkiehkaisypillerin.

En saanut pahempia oireita, kunnes kahden-kolmen paivan kuluttua, alavatsa ja erityisesti alaselkakipuja, alavatsassa polttavaa tunnetta, paansarkya, huonovointisuutta. Tata kesti pahimmillaan paivan, mutta alaselkakipu jatkuu, ja olo on hyvin heikko. Valilla kouraisee alavatsasta.

Voiko kyseessa olla ns pahat menkkakviut, vaikka kuukautisia ei viela kuulu (ei kylla normaalistikaan kuuluisi alkaa viela)? Vaiko jokin tauti (voiko itamisaika olla vain pari paivaa) tai etta jokin meni vikaan kehossani? Huolestuttaa kovasti..

Erityisesti, koska harrastimme taas torstaina suojaamatonta seksia, koska kuvittelin etta pilleri ns tuhoa taman kierron hedelmallisyyden?! Voinko silta olla raskaana?

Onko normaalia voida nain huonosti muutamien paivien alkeen ehkaisysta?

Jos olen kuitenkin tullut raskaaksi, haittaako jalkiehkaisy kehittyvaa sikiota?

Olisin todella kiitollinen vastauksista.

Lähtökohtaisestihan jälkiehkäisypilleri ei suojaa raskautumiselta koko kiertoa, mutta tuskin se hedelmällisyyttä ainakaan parantaa. Itse en olisi lähtenyt pelaamaan venäläistä rulettia asian kanssa, mutta tosiasiahan on, että vaikka paneskelisit joka päivä partnerisi kanssa ilman ehkäisyä, tulisit vain 20 %:n todennäköisyydellä raskaaksi.

Jos olisit tullut raskaaksi vaikkapa tuosta sunnuntaisesta yhdynnästä, se ei olisi mitenkään vielä sikiö. Kuten Norlevon käyttöohjeessa sanotaan, jälkiehkäisy ei keskeytä jo alkanutta raskautta eikä vahingoita alkiotakaan.

Luulen, että alussa kuvaamasi oireet ovat johtuvat pitkälti jälkiehkäisypilleristä: sukupuolitautiin en ainakan henkilökohtaisesti jaksa uskoa. Kuukautiset voivat tulla reippaasti aiemminkin jälkiehkäisytabletin ottamisen jälkeen, sillä niiden hormonimäärä on suurehko. Jos olisin sinä, yrittäisin olla stressaamatta asiasta ja odotelisin rauhassa menkkoja. Jos ne eivät tule ajoissa (joka ei olisi mikään ihme, kun aika ahdistunut tunnut olevan) tee mielenrauhasi vuoksi raskaustesti. Mikäli alaselkäkipu tuntuu invalidisoivalta tai muuten vain huolettaa kovasti, kannattaa reilusti ottaa yhteyttä lääkäriin - hän ohjaa tarpeen mukaan eteenpäin.

Tuskin sinulla mitään hätää on, tsemppiä!

Lähtökohtaisestihan jälkiehkäisypilleri ei suojaa raskautumiselta koko kiertoa, mutta tuskin se hedelmällisyyttä ainakaan parantaa. Itse en olisi lähtenyt pelaamaan venäläistä rulettia asian kanssa, mutta tosiasiahan on, että vaikka paneskelisit joka päivä partnerisi kanssa ilman ehkäisyä, tulisit vain 20 %:n todennäköisyydellä raskaaksi.

Jos olisit tullut raskaaksi vaikkapa tuosta sunnuntaisesta yhdynnästä, se ei olisi mitenkään vielä sikiö. Kuten Norlevon käyttöohjeessa sanotaan, jälkiehkäisy ei keskeytä jo alkanutta raskautta eikä vahingoita alkiotakaan.

Luulen, että alussa kuvaamasi oireet ovat johtuvat pitkälti jälkiehkäisypilleristä: sukupuolitautiin en ainakan henkilökohtaisesti jaksa uskoa. Kuukautiset voivat tulla reippaasti aiemminkin jälkiehkäisytabletin ottamisen jälkeen, sillä niiden hormonimäärä on suurehko. Jos olisin sinä, yrittäisin olla stressaamatta asiasta ja odotelisin rauhassa menkkoja. Jos ne eivät tule ajoissa (joka ei olisi mikään ihme, kun aika ahdistunut tunnut olevan) tee mielenrauhasi vuoksi raskaustesti. Mikäli alaselkäkipu tuntuu invalidisoivalta tai muuten vain huolettaa kovasti, kannattaa reilusti ottaa yhteyttä lääkäriin - hän ohjaa tarpeen mukaan eteenpäin.

Tuskin sinulla mitään hätää on, tsemppiä!

Kiitos vastauksesta :) Yritan olla turhia huolimatta nyt, aika nayttaa sitten onko syyta vai ei.

Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä