Jalkasilsa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kutittaa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kutittaa

Vieras
..tosimielenkiintoinen aihe,mutta onko ketään muita sienestä kärsiviä äitejä?Mä sain sen n.3v.sitten kylpylästä ja se on ollut riesana siitä asti,todella kiusallinen vaiva.Mulla on sitä myös sormissakin.Lääkärissäkin käyty lääkkeitä syöty(mutta ei ehkä tarpeeksi pitkään)ja voidetta saatu.Niillä se pysyy siedettävänä,mutta aina tulee uudestaan.Ei viitsisi matoista,kengistä,sukista(kai se pesu riittää?)yms.kaikkia uusia,niissähän sitä mm.on.Lattiat,kengät on desifioitu ym.,mutta aina vaan tulee uudestaan..tosi kivaa.Onko teillä mitään vinkkejä sen taltuttamiseen?Olisi silloin aikoinaa pitänyt olla viisas ja pitää yleisissä tiloissa jalkineita ym.,mutta nyt se n myöhäistä! :ashamed:

Mulla on, tosin nyt pitkään ollu taas pois. Sain sen sairaalasta kun kolmatta olin tekemässä :whistle: Huomaan heti että se on tulossa kun alkaa kutiamaan ja melko pian siitä aukeaa varpaanväli. Käytän apteekista saatavaa jauhemaista puuteri lääkettä, nimeä en nyt muista mutta sini/valkoinen putelo. Se pitää kosteuden kivasti pois, koska sehän on juuri se ongelma, jalkojen pitäs olla kuivat ja puhtaat. Ei tekokuitu sukkia, eikä hautovia kenkiä. Tuuletusta sinne varpaiden väliin ja sitten ihan kannattaa syödä kehon vastustuskykyä kohentavia luontaistuotteita. Osterivinokas kapselit on ihan turvallisia, niitä saa kans apteekista. =)

Itsehoito
Sienisilsan hoito kannattaa aloittaa mahdollisimman pian. Itsehoito ja -lääkintä sopivat lieväoireisen jalkasilsan hoidoksi:

-Rakkulaisessa vaiheessa kylvetykset kaliumpermanganaattivesiliuoksessa (1 : 10 000)
-Jalat pestään päivittäin miedolla, happamalla pesunesteellä ja kuivataan huolellisesti, kuivaa myös varpaiden välit.
-Puhtaat sukat vaihdetaan vähintään kerran päivässä, pese sukat 60 asteisessa vedessä silsasienen tuhoamiseksi.
-Käytä ilmavia kenkiä. Hikoilun estoon suositellaan käytettäväksi antiperspiranttia.
-Vältä avojaloin kulkemista kosteissa tiloissa, esimerkiksi uimahalleissa tai saunassa (tartuntavaara).
-Apteekista on saatavissa ilman reseptiä sienen lisääntymistä ehkäisevää ainetta (mikonatsoli), jota on pulverina, voiteena tai liuoksena.

Milloin lääkäriin?
-Itsehoito ei ala tehoamaan muutaman viikon kuluessa (2-3 viikkoa).
-Sieni leviää laajemmalle kuin vain yhteen varvasväliin, jalkapohjiin tai kynsiin saakka.

http://www.mtv3.fi/poliklinikka/Ihotaudit.shtml/209669?Jalkasilsa

Voi kiitos ohjeista ja vinkeistä!Vauvantalkkia löytyy,kokeilenpa sitä.Mulla on kyllä useammassa varpaanvälissä ja sormissa sitä,joten täytyy kyllä varmaan kohta tilata aika taas ihotautilääkärille,en kyllämillää jaksaisi/haluaisi kuukausia kestävää lääkitystä..

Yhteistyössä