Jälitarkastuksessa todettu kaikki kunnossa- kuitenkin komplikaatio!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja A-L-M
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

A-L-M

Jäsen
10.05.2009
397
0
16
Kirjoitan tarinani tällekin puolelle, josko löytyisi kohtalotovereita.. toivon kuitenkin että ei..
Eli, koin km:n rv 10+5 8.4 Vuoto oli alkanut itsestään edellisenä päivänä ja sain tyhjennyspillerit kotiin, 2 cytotecia. Koin kivut, suhteellisen kovan vuodon klöntteineen ja riekaleineen. Jälkivuoto kesti n. 2vkoa, kunnes viikon tauon jälkeen alkoi uudestaan ja sitä kesti reilun viikon. Ajattelin että ne oli jo menkat, ihan normaalia vuotoa. Vuodon loppuaikoina oli jälkitarkastus, 14.5, jolloin lääkäri totesi sen olevan edelleen km-vuotoa, ei kuitenkaan ollut siitä huolissaan, ei tosin muistanut kuinka pitkä aika vuotoa on normaalia... Meidän paikkakunnalla ei ole gynekologia, jt tehtiin neuvolassa ja paikalla oli tk-lääkäri. Teki sisätutkimuksen, ei ultraa. Hcg mitattiin seur. päivänä, oli 4. Alle 5 viissiin on normaali lukema.

28.5 alkoi kuukautiset, tai ainakin niin silloin luulin. Edellisenä päivänä oli tunnin verran kovia menkkakipuja, kovempia kuin normaalisti. Ajattelin senkin kuuluvan asiaan kun kroppa kokenut kuitenkin niin kovia. Kiertopäivät täsmäs, odottelinkin menkkoja näillä main. Kunnes seuraavana aamuna vuoto koveni, yht. 45min istuin pöntöllä kun verta vaan suihkusi litrakaupalla, tuli klönttejä, oksensin ja paskansin yhtäaikaa, menetin tajunnan. Eikun ambulanssilla ensiapuun. Tipassa makasin muutaman tunnin. tk-lääkäri oli konsultoinut keskussairaalan gynea, ja tulivat siihen tulokseen että tyhjennys oli epäonnistunut. Ei taaskaan ultraa, ei mitään jälkihoito-ohjeita, muuta kuin soittaa Hcg:n tuloksista jossa viimestään varmistuisi ettei kyseessä ollut uusi raskaus. Sanottiin vaan, että seuraavat normaalit kuukautiset täytyy odottaa ennen uutta yritystä. Taas annettiin diagnoosiksi vain epätäydellinen keskenmeno, ilman komplikaatioita! Mielestäni tuo oli kuitenkin komplikaatio, kun keskenmenosta aikaa lähes 2kk!

Kysyisinkin nyt, onko kenellekään tapahtunut vastaavaa, jälkitarkastuksessa todettu terveeksi ja kuitenkaan ei ole ollut? Täyttyisikö tässä hoitovirheen kriteerit? Olisiko lääkärin pitänyt puuttua jatkuneeseen vuotoon? Kuitenkaan hajua, kipua tms ei ollut silloin. Nyt vain pelkään, että jotain peruuttamatonta on tapahtunut, en saanut edes antibiootteja vaikka leukkaritkin oli lievästi koholla. CRP:ta ei edes mitattu.

Huomenna soittelen omalääkärille Hcg:n tuloksista ja aion tingata kunnolliset jatkotutkimukset keskussairaalassa.

Mulle lääkärit on perustellut jälkitarkastus juttua näin. Ultrassa ei vältämättä nähdä jos kohtuun on jäänyt jotain, koska se voi olla niin pieni palanen. Sitten taas hcg on luotettavampi koska se ei näytä yli 4 arvoa jos ei sinne ole oikeasti jäänyt jotakin. Hcg on paras ottaa vasta kuukausi tyhjenyksen jäkeen koska hcg laskun nopeus on aikalailla ihmisestä kiinni, mutta kuukauden kuluttua sen pitäisi olla alle sen 4.
Kuulostaa aika hämärältä jutulta, mutta lääkärit ainostaan tietää mikä tuossa kohtaa on järkevää.
Jälkivuoto voi kestää kai 5 viikkoa ja se on vielä normaalia, näin mulle on sanonut lääkäri Taysin naistentautienpolilta.
Muuta en osaa tuohon sanoa, muutakuin mene jollekin hyvälle lääkärille ja kerro tilanne. Ehkä hän osaa neuvoa mikä on mahdollista ja mikä ei ja olisiko kannattavaa nostaa hoitovirhesyyte.
Mutta minun tietääkseni tuossa on toimittu ihan sen normaalin käytännön mukaan.

Toivottavasti asia selviää ja saat rauhan itsellesi ja pääset vihdoin toipumaan henkisestikin km:sta :hug:

Kiitos Leinikki vastauksestasi. Olen asiaa paljon pohtinut ja miettinyt, ehkäpä mulla oli vaan hemmetin huono tuuri. Eihän me ihmiset olla suoraan oppikirjasta oireineen. Tänään menen omalääkärille, lähettänee mut ultrattavaksi. Mietinkin että jos jossain on virhe tapahtunut, on se tämä perjantainen ea-reissu. Lääkäri sivuutti kokonaan sen tosiasian että km:sta jo niin paljon aikaa, oli antanut dg:n keskenmeno ilman komplikaatioita. Aivan kuin kyseessä olisi ollut uusi km. Kirjannut papereiheni syyksi kuukautivuodon ym.. vaikka oli riekaleista ym tietoinen. Ei siis kuunnellut mua ollenkaan, tuskimpa luki aikasempia tietojanikaan.

Omalääkäri oli puhelimessa hieman kauhuissaan kun kerroin että mut kotiutettiin ilman suurempi tutkimuksia. Ylipäätään että mut kotiutettiin. Leukkarit on koholla, Hb romahti ja se Hcg oli 2. Kuitenkaan ei ole CRP:a otettu. Vielä eilenkin on riekaleita tullut, vatsaa nipistelee inhottavasti. Kohtutulehdusta pelkään seuraavaksi, mutta onneksi tosiaan tänään pääsen (toivottavasti) asianmukaiseen hoitoon.

Hmm... Ei varsinaisesti. Mutta mulla kaavinnasta pari päivää alkoi jumalattomat vatsakivut ja aina kivun kovetessa vuotokin koveni. Soitin kaavinnan tehneelle lääkärille ja se sanoi, että tule näytille. Kävin, ultrasi ja paineli kohtua ja totesi, että joo, kohdussa on jotain, mutta se kuuluukin olla siellä ja kaikki on kunnossa. ...tiiä sitten, miksikä se sitä meinasi. Mutta joka tapauksessa viikon verran noiden kipujen kanssa olin taistellut, vetänyt hirveesti särkylääkettä (mutta oikeesti noi tavalliset pillerit ei siihen kipuun tehonneet), mutta samana päivänä, kun sieltä kotiin tulin ja se lääkäri oli mun mahaa tosi kovakouraisesti painellut, alkoi yhtäkkiä aivan järkyttävän kova kipu. Samanlainen kuin se, mikä aiemminkin, mutta vielä kovempi. Kieriskelin hetken sängyllä ja meinasin, että jos tämä tästä kohta hiukan helpottaa, lähden kyllä uudestaan lääkäriin. Mutta sitten tuli sellainen olo, että mene vessaan. Menin ja ulos tuli muutama pieni klöntti, joista yksi oli tosi epämääräinen. Nyt synnyttäneenä ja istukan nähneena epäilen entistä enemmän hyvin vahvasti, että se pala oli istukkaa.

Eli joo. Mun tyhjä kohtu, jossa oli vain hiukan jotain, joka kuuluukin olla siellä, ei ilmeisesti kuitenkaan ollut ihan tyhjä ja tuon viikon mun kohdulla meni työntää se tavara ulos sieltä. Ja kun noi palat oli tulleet, kivut ja vuoto hellitti. :)

Mulla kanssa yhden tyhjennyksen jälkeen meni viikko ja kipuja oli edelleen reilusti, ja sitten yhtäkkiä alkoi tosi kovat kivut ja jonkin ajan kuluttua kun menin vessaan löysin housuistani jonkin kudospalasen. Ajattelin että se oli varmaan istukkaa. Sen jälkeen kivut sitten hellitti kokonaan. En edes ottanut silloin mihinkään yhteyttä koska sen palasen ulostulon jälkeen oli niin hyvä olo.
Ja tässä oli lääkkeellisestä tyhjennyksestä kyse, että siinä tapauksessa se on varmaan ihan normaaliakin ettei kohtu ihan heti tyhjenekkään ihan kokonaan.

Luulin menkkojen alkaneen keskenmenon jälkeen. Jälkitarkastukseen en vielä ehtinyt. Nyt on kolmatta päivää kovaa mahakipua, johon ei burana auta. Panacodilla hetkeksi helpotti tänään. Vuoto on kuin limaista veristä vuotoa, välillä klönttejä.

Onko kellään samanmoisia kokemuksia?

Alkuperäinen kirjoittaja Joni Makkuusäkki:
Luulin menkkojen alkaneen keskenmenon jälkeen. Jälkitarkastukseen en vielä ehtinyt. Nyt on kolmatta päivää kovaa mahakipua, johon ei burana auta. Panacodilla hetkeksi helpotti tänään. Vuoto on kuin limaista veristä vuotoa, välillä klönttejä.

Onko kellään samanmoisia kokemuksia?

Jos kovaa vuotaa, klönttejä voi tulla siksi, että veri ehtii hyytyä ennen kuin tulee ulos. Mutta veriklöntit erottaa kudosklönteistä kyllä.

Jos yhtään epäilyttää, että mitä se on, käy lääkärillä (ettei ole kohtutulehdusta tms.).

Yhteistyössä