Jaksaakohan 2v seistä kauaa seisomalaudalla?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja zenn
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

zenn

Aktiivinen jäsen
25.01.2010
2 228
1
36
Tampere
Mä olen tässä pikkuhiljaa kartoittamassa vaihtoehtoja talven liikkumiseen.

Yhtenä vaihtoehtona on Teutonian seisomalauta, joka ilmeisesti voisi toimia talvikäytössä kaupunkiolosuhteissa. Mutta, jaksaisikohan 2v seistä lenkkien ajan? Ja onkohan kaupassa käyminen vauvan ja 2v:n seisomalaudalla kanssa haaveilua?

Kyllähän sille ikää ehtii tulla lisää talveen mennessä, joten eiköhän se seisomalauta ole ihan hyvä vaihtoehto tai sitten ostat penkin ja kiinnität sen vaunuihin. Millaisia lenkkejä ajattelit tehdä? Oikein juoksujalkaako? No silloin lapsi ei tykkää varmastikkaan seisoa, eikä se ole turvallistakaan, jos juokset.

Kaupassa käyntiin suosittelen (ainakin meidän 2 v.n tavoilla) ostamaan jonkin jutun, johon saat lapsen rauhotettua, jos tarve tulee. Muuten pärjää hyvin seisomalaudalla.

Käytännössä meillä menee niin, että normaaleille kauppareissuille otan kaukalon ja kärryn, tyttö on joko kärryssä istumassa, mutta enenevässä määrin vapaana eli kävelee itse. Kärry on tuolle vähän rangaistus, jos ei olla oltu nätisti, tai sitten siihen pitää vähän houkutella, jos on pakko hoitaa homma nopeasti (ja silloin ei onnistu tuo vapaana pitäminen, koska toki lapsi kulkee hitaammin, vaikka hienosti osaakin kaupassa käyttäytyä).

Lenkeillä meillä on tätä nykyä (lapsi 2 v 4 kk) pyörä ja vauvalla vaunut. Jos meen yksin, sitten on sisaristuin mukana, mutta kauaa ei tuo siinä suostu istumaan. Pitää päästä itse juoksemaan (ja hyvä niin, saa sekin liikuntaa). Seisomalautaa olen itsekin kaivannut.. Ei se siinä koko aikaa seiso (tiedän kokemuksesta, koska meillä on semmoinen matkiksissa kiinteänä), mutta osan matkasta taittais kyllä niinkin. Eli lenkkejä varten ei istumapaikka YLEENSÄ olis enää pakollinen (tähän on poikkeuksia. Välillä halutaan vaan istumaan eikä seisominen/käveleminen houkuta yhtään). Talven lenkeillä meillä oli mukana stiga/pulkka tai sitten tyttö istui istuimessaan sen ajan, kun ei kävellyt (tuo tykkää kävellä paljon).

Mutta vaatekauppa jne. jutut on semmoisia, joissa tuo sisaristuin on ehdoton, jos oon yksin kahden kanssa liikkeellä. 2 v. ehtii kummasti kiskomaan vaikka mitä tangoista alas sillä aikaa, kun vaan pikaisestikin kurkkaat, mitä tuossa toisessa ois... Eli niissä sillä ei riitä mielenkiinto, jos ja kun pitää pysähtyä sen verran pidemmäksi ajaksi paikoilleen. Silloin sisaristuin tms. istuinpaikka lapselle on ihan ehdoton.

Täyttää talvella vasta 2v ja samoihin aikoihin, korkeintaan 1kk syntymäpäivien jälkeen, olisi syntymässä pienempi sisarus.

Reippaat kävelylenkit ovat suunnitelmissa ja eiköhän niihin helposti sen 2 tuntia saa kulutettua :D Ei taida olla vaan meidän rattaisiin sopivia lisäpenkkejä, tai ne eivät varmaankaan ole kovinkaan käytännöllisiä meille?

Yllättävän pitkään jaksaa seistä. Meille tuli kaksoset kun esikoinen oli kaksi vuotias. Seisomalauta toimi, mutta osakseen työnsin isompaa työntöaisalla tai sit talvella meillä oli myös pulkkaa ja kelkkaa matkassa täällä tosin on talvella jonkin verran luntakin vaikka kaupungissa ollaankin.

Meillä jaksoi hyvin. Hankalaa on se, että lapsi ei pakottamalla pysy kyydissä, eli raivarin tullen jouduin joskus kantamaan lasta vaunuja työnnellen. Kerran lapsi myös nukahti laudalle, mutta onneksi oltiin lähellä määränpäätä. Kauppareissuilla annoin isomman työntää pikkukärryjä, mutta mihinkään hehtaarimarketteihin ei ehkä kannata lähteä.

Vaikea tilanne miettiä, kun en mielelläni enää hankkisi toisia rattaita ja ehkä näillä voisi vielä pärjätä, mutta kaupoissa käymisen pitäisi hoitua.. Välillä olen ihan varma, että ilman P&T-rattaita ei voisi pärjätä, mutta toisinaan en millään haluaisi hankkia sellaisia näinkin lyhyeen käyttöön.

Mä en uskalla käyttää kantoreppua talvella, vaikka meillä on yleensä liiankin hyvin hiekoitetut kävelytiet, niin aina jossain on liukkaita kohtia. Jos nuorempi syntyisi keväällä niin se olisi ihan ehdoton ratkaisu.

Yhteistyössä