jakkaraa kokeilleet? ja muitaki suunitelmia...

miten toimi? oon ajatellu selviäväni mahollisimman pitkään ilman puudutuksia ja mietin että allas saattais toimia tässä.... ainaki edellisessä synnytyksessä kuuma suihku autto yllättävän hyvin, ja mietin että allas saattais olla vieläki tehokkaampi. kipulääkitystä oon miettiny niin että ilokaasua jos tarvin (tai vaikka ei niin tarviskaan :D :whistle: ) ja spinaali ponnistusvaiheeseen? ponnistamaan en kovin mielellän lähde ilman mitään kipulääkitystä, sen verran karmeita kokemuksia lääkkeettömästä (pitkittyneestä) ponnistusvaiheesta. jotenki tuntuu etten pysty keskittymään omiin tuntemuksiin jos kipu on liian kova.
 
Monella on varmasti hyviä kokemuksia tuosta synnytysjakkarasta. Minulla on sikäli huonoja, että kun kätilön suostuttelun jälkeen sitä kokeilin, niin eihän siinä muuta kuin että hengitystä salpasi, kun kivut räjähtivät käsiin. Halusin sitten äkkiä pois ko jakkaralta ja menin varsin pystyyn kylkiasentoon sängylle. Se oli toiminut hyvin ekassa synnytyksessä ja toisessakin oli kerrassaan mainio. Ponnistusvaihe kesti 5 min (ekassa 49 min) ja ponnistin hidastetusti ja kevyesti kätilön käskystä. Vauva vain liukui ulos. Synnytysjakkaran asento oli minulle liian raju ja keuhkot painuivat siinä siis kasaan. Huono varsinkin kun on lievä astmakin.
 
Mulla toimi loistavasti tuo allas+jakkara -yhdistelmä.

Jakkaralla oli hyvä istua ja painovoima auttoi ponnistamisessa. Oikeastaan ei tarvinnut ihan kauheasti edes ponnistaa...
Esikoista pusasin aikanaan ulos 57 minuuttia (puoli-istuvassa asennossa, ei ikinä enää!!!) ja kakkosta siinä jakkaralla 2 minuuuttia.

 
Jakkaraa harkitessaanhan täytyy myös muistaa se, että jos on odotettavissa iso vauva, jakkaraa ei suositella (hartiat voi jäädä jumiin). Samoin jos vauvan sydänäänissä on jotain häikkää, kätilö ei välttämättä päästä jakkaralle. Että ei kannata liian tarkkaan suunnitella, kyllä kätilöillä on hyvät syyt, jos eivät päästä jakkaralle.
 
Mulla jakkarahaaveet kariutui siiihen, että halusin ja sain epiduraalin eikä sen jälkeen kätilö puhunut mitään sängystä jakkaralle siirtymisestä enkä kyllä itsekään sitä enää vaatinut, no, hyvin syntyi poika puoli-istuvassa asennossa. Ehkä mahdollisessa seuraavassa synnytyksessä jakkaraa saan kokeilla...

Allastakin olin miettinyt raskausaikana, mutta sinne en päässyt, kun mulla oli streptokokin aiheuttama virtsatieinfektio loppuraskaudessa ja sain antibioottia suoneen synnytyksen aikanakin. Kuuma suihku oli aivan mahtava apu! Ehkä siis altaaseen seuraavassa...

Eli eipä niitä synnytyksiä todellakaan voi suunnitella, tai voi, mutta aina ei mene hommat suunnitelmien mukaan, voin vain todeta näin omien kokemusten pohjalta. Kaikki meni silti hienosti ja oli hyvä kokemus!

Onnea synnytykseen valmistautuville ja "synnytystä suunnitteleville"! =)
 
Synnytin viime kesänä neljänteni jakkaralla. Olin toivonut aiemmillakin kerroilla sitä, mutta eri syistä ei onnistunut ennen. Avautumisen ihan lopussa (kätilö sanoi 8cm vasta auki, mutta tunsin että lapsi tulee justiinsa) siirryin jakkaralle. Mies tuki takana ja ponnistin jonkin verran taakse nojautuneena. Muutamalla ponnistukseela syntyi himpun alle 4kg tyttö ja otin itse hänet käsivarsilleni ja katsoin kaikista ensimmäisenä kumpiko tuli. Todella hyvä kokemus!
 
Toinen tulossa
Voiko jakkaralla synyttää jos ei ole tukihenkilöä synnytyksessä mukana? Mies ei ehkä pääse mukaan niin voiko se kätilö tukea siellä selkäpuolella minua vai pitääkö hänen olla siinä näköetäisyydellä haaroväliin ja vauvaan?
 
butterfly
Mulla eka syntyi perinteisesti maaten vuonna 85 ja toka 87 sama juttu, kun tulikin niin kiire synnytyksen kanssa. Kolmas sitten 95 jakkaralla. Kyllä on kehitys mennyt eteenpäin. Oli erittäin miellyttävä kokemus. Sitten sain myös ristiselkään jotain aqua rakkuloita, siis puudute ?
Jos Luoja neljännen suo, niin haluaisin kokeilla vesisynnytystä. Kertokaapa siitä kokemuksia. Missä isä on vesisynnytyksen ajan? samassa altaassa? Sitä en kyllä ehkä haluaisi.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 11.04.2007 klo 12:26 Toinen tulossa kirjoitti:
Voiko jakkaralla synyttää jos ei ole tukihenkilöä synnytyksessä mukana? Mies ei ehkä pääse mukaan niin voiko se kätilö tukea siellä selkäpuolella minua vai pitääkö hänen olla siinä näköetäisyydellä haaroväliin ja vauvaan?
Kai niitä kätilöitä tapaa olla kaksikin paikalla ponnistusvaiheessa. Doulan apu olisi ehkä paikkakunnasta riippuen mahdollinen. Jossain olen nähnyt selkänojallisen/käsinojallisen synnytystuolin vai oonkohan unta nähnyt :D
 

Yhteistyössä