Jäin työttömäksi enkä kuulu liittoon!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Liittoon liitytään heti työpaikalle mennessä *mielellään*. Jälkikäteen ei voi liittyä! Tämä siitä tulee, kun ei tajua liiton merkitystä eikä sen perimmäistä tarkoitusta... anteeksi nyt vaan.

Aikoinaan ainakin työmarkkinatukeen vaikutti puolison tulot, toiseen ei.. En tiiä miten nykyään on.

Ei vaikuta puolison tulot nykyään. Laki tuli voimaan vuoden alussa.

Ja sillä ei ole paskankaan merkitystä, kuuluuko liittoon vai ei tässä tapauksessa. Ja liittoon voi toki liittyä myös työttömänä. Mutta työttömyyskassan jäsenyys on ehto sille, että saa ansiosidonnaista päivärahaa. Ja työttömyyskassan jäsenenä täytyy olla vähintään sen kertymäajan, oliskohan 10 kk se ensimmäinen kertymäaika, jonka jälkeen on oikeutettu ansiosidonnaiseen. En ole ihan varma tuosta kertymäajasta, mutta muistaakseni se on tuota luokkaa. Ja liitonpäivät voi nollata sitten jatkossa muistaakseni 8 kk työssäkäynnillä.

Ja päiväraha määräytyy sitten niiden 10 kk (8kk) palkan mukaan. Jos palkka on ollut vaikkapa 2000 euroa, niin siitä saa pyöreästi n. 1100 euroa ansiosidonnaista. Ja jos palkka on ollut vaikkapa 3000 euroa, niin siita saa pyöreästi 1700 euroa ansiosidonnaista. Nämä määrät ovat pyöreitä ja päivärahaan vaikuttaa esim. lapsien määrä nostavasti.

Omalla kohdallani ansiosidonnaisellapäivärahalla ja KELA:n peruspäivärahalla alkaa olla eroa tonnin verran kuussa. :)

Liittoon olen kuulunut aina. Kun on tullut noita kuukauden-parin työttömyyspätkiä, niin on pitänyt täyttää hakemus ansiopäivärahalle, jossa on pitänyt olla liitteet mukana, joista ovat tarkastaneet että töissäoloehto täyttyy jne.

Eikö kukaan neuvonut sinua liittymään liittoon/kassaan töihin mennessäsi??

Kassaan kannattaa kuulua, vaikkei liittoon kuuluisikaan. YTK;n jäsenyys vissiin vaan satkun vuodessa. Ero on suuri, eikö työmarkkinatuki oo vain jotain viissataa kuussa?

Palstan virallisena viherpunikkina näen liittoon kuulumisessa paljon muitakin etuja, kuin ansiosidonnaisen päivärahan. Mutta aivan samoin kuin tuo ansiosidonnainen päiväraha, nämäkin edut realisoituvat vasta tilanteen ollessa ikäänkuin päällä.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29146337:
Palstan virallisena viherpunikkina näen liittoon kuulumisessa paljon muitakin etuja, kuin ansiosidonnaisen päivärahan. Mutta aivan samoin kuin tuo ansiosidonnainen päiväraha, nämäkin edut realisoituvat vasta tilanteen ollessa ikäänkuin päällä.

Taitaa astrolabe olla samaa mieltä kanssasi, sen verran hän on suositellut minua liittymään liittoon. Tällä hetkellä olen pelkässä kassassa.

Liittoon kuuluminen on kuin vakuutus. Eniten sitä kaipaa silloin, kun jotain sattuu. Liittoon kannattaa myös kuulua siksi, että mitä suurempi osuus työpaikan porukasta on järjestäytynyt, sitä vahvemmassa asemassa on luottari kun työnantaja tulkitsee työlainsäädäntöä mielensä mukaan. Punikiksi minuakin on joku patamusta porvari haukkunut, mutta yrittäjäperheen vesana en itse haluaisi olla vieraalla töissä kuulumatta liittoon.

• Tykkää
Reactions: Isämies
Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29146337:

Juu-u, kyllä näin on. Olen itsekin liiton jäsen ja olen käyttänyt mm. liiton järkkäämiä verkostoitumistilaisuuksia hyödykseni sekä nauttinut liiton matka- ja tapaturmavakuutuksesta. Omassa työssäni olen huomannut, että jos työnantajan kanssa tulee riitatilanne niin liiton jäsenenä on paremmat mahikset hyvään lopputulokseen. Yksin ei ole varaa oikeusapuun tms.

• Tykkää
Reactions: Isämies
Taitaa astrolabe olla samaa mieltä kanssasi, sen verran hän on suositellut minua liittymään liittoon. Tällä hetkellä olen pelkässä kassassa.

Suosittelen liittymään. Vaikka hommaa ajattelisi ihan puhtaasti raha edellä, niin se jäsenyys maksaa itsensä takaisin jo heti ensimmäisellä kerralla, kun tarvitset vaikkapa työsuhteisiin liittyvää lainopillista neuvontaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29146373:
Suosittelen liittymään. Vaikka hommaa ajattelisi ihan puhtaasti raha edellä, niin se jäsenyys maksaa itsensä takaisin jo heti ensimmäisellä kerralla, kun tarvitset vaikkapa työsuhteisiin liittyvää lainopillista neuvontaa.

Tarkoitus olisi liittyä vuoden vaihteessa. Liittyminen jäi kun en osannut päättää mihin liittoon liittyisin sen jälkeen kun kyllästyin ertoon. Lisäksi urasuunnitelmat olivat epäselviä.

Alkuperäinen kirjoittaja Isämies;29146373:

Ja aika monesti riittää se yksi yhteydenotto liiton lakimiehiltä työnantajan suuntaan, sellanen "murrrr!" ja työnantaja maksaa palkan/tekee ilmoituksen työtapaturmasta tms. mikä ikinä olikaan jäänyt hoitamatta.

Yhteistyössä